گروه بازار پول- آخرین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی نشان می‌دهد که از میان یازده گروه کالایی، قیمت در هفت گروه افزایش یافت است. این در حالی است که به‌جز دو گروه مرغ و سبزی‌های تازه، دامنه این افزایش در پنج گروه باقیمانده کمتر از یک درصد بوده است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 18 بهمن‌ماه سال‌جاری ارائه داد، این گزارش‌ها تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را ارائه و به تغییرات قیمتی آنها در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه می‌پردازد.
تورم مثبت هفتگی در هفت گروه
بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به ۱۸ بهمن‌ماه، تورم هفتگی در هفت گروه مثبت بوده است، بر این اساس قیمت در گروه کالایی لبنیات، تخم مرغ، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ و قند و شکر افزایش یافت. همچنین قیمت در سه گروه حبوب، چای و روغن نباتی نیز در طول هفته تغییر نداشته است و برنج تنها گروهی بوده که قیمت در آن کاهش داشته است. آمارهای گذشته، عنوان می‌کند که آخرین بار، در هفته منتهی به ۶ دی‌ماه سال‌جاری، قیمت در هفت گروه کالایی افزایش داشته است. با این تفاوت که در هفته اول دی‌ماه قیمت‌ها در ۴ گروه باقیمانده، کاهش یافته بود، اما در هفته منتهی به ۱۸ بهمن قیمت تنها در گروه برنج کاهش یافته است.
به نظر می‌رسد سرمای کم‌نظیر در این هفته یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت در مواد غذایی بوده است شرایط بد جوی هم می‌تواند بر مقدار عرضه محصول را تحت‌تاثیرگذارد و هم در حمل‌ونقل کالاهای خوراکی مشکل‌ساز شود؛ اما بهبود هوا و تغییر شرایط آب‌وهوایی در هفته‌های آینده، می‌تواند از نوسان قیمت‌های خرده‌فروشی بکاهد. به‌علاوه از هفت گروهی که سطح قیمت‌هایشان افزایش یافته است، دامنه نوسان در پنج گروه زیر یک درصد گزارش شده است، این موضوع نشان می‌دهد با اینکه در این هفته اکثر گروه کالاها افزایش قیمت داشته‌اند، اما هنوز ثبات نسبی بر بازار خوراکی‌ها حکمفرما است، چه بسا که با کنترل نوسان در برخی کالاهای خوراکی، تغییرات قیمت‌ها به سطح هفته‌های قبل بازگردد.
افزایش قیمت در گوشت مرغ
در بین گروه کالایی قیمت در گوشت مرغ با ۴/۴ درصد، بیشترین تورم هفتگی را ازآن خود کرده است. قیمت هر کیلو مرغ، از ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و حدود ۳۰۰ تومان افزایش یافت. این دومین هفته متوالی است که قیمت در این ماده خوراکی افزایشی گزارش شده است؛ اما میزان افزایش هفته قبل حدود ۳/۲ درصد بوده است.
به‌علاوه در چهار هفته قبل از آن نیز بهای مرغ روند کاهشی داشته است. در این گزارش عنوان شده که طی یک‌سال گذشته تنها حدود ۱۱ درصد به قیمت مرغ افزوده شده است، هر کیلو مرغ در مدت مشابه سال قبل حدود ۶ هزار تومان به فروش می‌رسید؛ بنابراین رشد هفتگی آن، تغییرات قیمتی را در بازه سالانه تحت‌تاثیر خود قرار نداده است.
در این هفته قیمت در گروه گوشت قرمز نیز رشد یافت؛ اما این افزایش به مراتب از نرخ تورم گوشت مرغ کمتر بود. بر این اساس قیمت در گروه گوشت قرمز ۶/۰ درصد در طول هفته رشد کرد، افزایش در گروه کالایی گوشت قرمز در حالی رخ داده است که قیمت در هفته پیش از آن (هفته منتهی به ۱۱ بهمن) تغییری نداشته بود.
تورم در این گروه بر اساس تغییرات قیمتی دو کالای «گوشت گوسفند با استخوان» و «گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان» در نظر گرفته می‌شود. در این هفته قیمت گوشت و گوساله تغییری نکرده؛ اما قیمت گوشت گوسفند حدود ۱/۱ درصد رشد داشته است. این تغییرات قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی با استخوان را به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسانده است، گوشت گاو بی‌استخوان نیز حدود ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید. به‌رغم افزایش در هفته، در مقیاس زمانی بزرگ‌تر و نسبت به ماه پیش قیمت در این گروه حدود ۸/۱ درصد کاهش یافته است.
تغییر روند در قیمت سبزی‌های تازه
با نگاهی به روند تغییرات در هفته‌های گذشته، گروه‌های گوشت مرغ، میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه نسبت به سایر گروه‌ها از نوسان بیشتری برخوردار بودند، به عنوان مثال گروه گوشت مرغ از چهار هفته گذشته، در دو هفته اول روند کاهشی داشته است، در دو هفته اخیر مسیر خود را تغییر داده و رشد قیمت را پشت سر گذاشته است، همچنین گروه سبزی‌های تازه نیز با ۸/۲ درصد افزایش، یکی از گروه‌هایی بود که بیشترین رشد قیمت هفتگی را در بین گروه‌های خوراکی داشته است، این در حالی بود که در دو هفته گذشته روند تغییرات در قیمت این گروه نزولی بوده است.
جزئیات بیشتر از گروه سبزی‌های تازه نشان می‌دهد که اکثر کالاهای این گروه در این هفته کاهش قیمت داشته‌اند، اما تورم ۱۶ درصدی در سبزی‌های برگی باعث شد که رشد قیمتی در این گروه را تحت‌تاثیر خود قرار دهد، آمار منتشر شده از بهای سبزی‌های برگی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو از آن به حدود ۲ هزار و ۴۰۰ رسیده است، این در حالی بود که قیمت سبزی‌های برگی در هفته قبل حدود ۲ هزار تومان گزارش شده بود. در گروه سبزی‌های تازه، کالاهایی همچون، گوجه‌فرنگی با منفی ۴/۸ درصد و کدو سبز با منفی ۷/۵ درصد، بیشترین کاهش را در بین مواد خوراکی این گروه در طول هفته داشته است. همچنین قیمت سیب‌زمینی در این هفته ۵ درصد رشد داشت و قیمت هر کیلو آن به ۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.
کاهش ماهانه در قیمت میوه‌های تازه
در گروه میوه‌های تازه نیز در این هفته سطح قیمت‌ها حدود ۷/۰ درصد رشد داشت که این دومین هفته متوالی است که روند افزایشی در این گروه حکمفرما شده است. البته در هفته قبل این میزان رشد حدود ۲/۲ درصد و بیشتر تحت‌تاثیر کالای نارنگی بوده است، نکته قابل‌توجه کاهش قیمت ماهانه در گروه میوه‌های تازه است، بر این اساس، تورم ماهانه در گروه میوه‌های تازه حدود منفی ۲/۳ بوده است و اکثر میوه‌ها در طول یک ماه کاهش داشته‌اند. به عنوان مثال قیمت پرتقال درجه یک در حدود ۲۱ درصد کاهش یافته است و بهای آن از سه هزار و ۷۰۰ تومان به ۲ هزار و ۹۰۰ تومان در هر کیلو افت کرد. طبق این گزارش، هر کیلو انگور در ماه گذشته حدود چهار هزار و ۷۰۰ تومان به فروش ‌رسید این در حالی است که قیمت آن این هفته با کاهش هزار تومانی به سه هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت تخم‌مرغ نیز در هفته مورد بررسی حدود ۹/۰ درصد افزایش یافته است، بر این اساس، هر شانه دوکیلویی این ماده خوراکی حدود ۹ هزار و ۵ تومان به فروش رسید؛ اما در مقایسه با ماه قبل سطح قیمت‌ها حدود ۸/۲ درصد رشد داشته است، ماه قبل، قیمت هر شانه دو کیلویی حدود ۹ هزار و ۲۵۰ تومان بوده است، اما در مقیاس بزرگ‌تر و نسبت به سال گذشته حدود ۲۸ درصد به قیمت تخم مرغ افزوده شده است.
آمار منتشر شده نشان می‌دهد که سال قبل قیمت یک شانه دو کیلویی حدود ۷ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است که در طول سال حدود ۲ هزار و صد تومان رشد یافته است. گروه برنج؛ تنها گروهی بود که در این هفته افت قیمت داشته است. بر این اساس طی یک هفته از سطح قیمت برنج حدود ۱/۰ درصد کاسته شده است.

شوک لحظه‌ای در بازار مواد خوراکی