گروه بنگاه‌ها - مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی مقاله‌ای با عنوان «جایگاه بانک در نظام تامین مالی خرد در راستای برنامه فقرزدایی کشور و تحقق رسالت‌های اجتماعی محوله» ارائه کرد.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی، دکتر غلامحسن تقی نتاج - مدیرعامل بانک - با اشاره به نقش نظام اعتبارات خرد در کاهش فقر و جایگاه سیستم بانکی در این زمینه گفت: تامین منابع مالی خرد برای فقرا و نیازمندان نه تنها صدقه نیست؛ بلکه روشی برای توانمند‌سازی آنها است.
وی افزود: چنانچه پرداخت تسهیلات به همراه آموزش‌های لازم برای ایجاد کسب و کار و نظارت بعد از پرداخت توسط بانک باشد اعطای اعتبار خرد توسط بانک به متقاضیان نیازمند، فرصت‌های لازم را برای اشتغال و راه‌اندازی کسب‌و‌کار‌های کوچک فرآهم می‌آورد که این امر در راستای نیل به بهبود اقتصاد ملی گام مهمی به شمار می‌آید؛ بنابراین با این روش فقرا نه تنها مشکل نیستند، بلکه راه‌حل به شمار می‌روند.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد خاطرنشان کرد: امروزه پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک‌ها به کم درآمدها (فقرا) و نیازمندان یکی از موفق‌ترین راه‌های مورد قبول مبارزه با فقر در دنیا است.
نتاج با بر شمردن موسسات مالی و بانک‌های دارای تجربه موفق به طرح‌های این بانک در راستای برنامه فقرزدایی کشور و تحقق رسالت‌های اجتماعی محوله از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بانک مهر اقتصاد در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و همچنین انجام رسالت‌های اجتماعی محوله، خدمت‌رسانی به تمامی هم میهنان عزیز را در سرلوحه اقدامات خود قرارداده است و بخش قابل‌توجهی از خدمات خود را به اعطای وام‌ها و تسهیلات خرد و متوسط اختصاص داده است. وی افزود: بانک مهر اقتصاد با همکاری سازمان بسیج مستضعفین اقدام به طراحی مدلی تحت عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی به‌منظور توانمندسازی اقشار نیازمند و محروم با پرداخت وام و تسهیلات در عرصه‌های تعریف شده کرد و انتظار می‌رود به لطف حضرت حق، به‌زودی شاهد تحقق اهداف طرح و همچنین تحقق منویات مقام معظم رهبری در جهت خودکفایی اقتصادی در سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی باشیم. مدیرعامل بانک مهر اقتصاد ابراز کرد: تجارب مطلوب کشورهای موفق در زمینه کاهش فقر از طریق پرداخت تسهیلات خرد، نشانگر این است که بدون رعایت برخی الزامات از جمله ارائه آموزش در کنار پرداخت وام و تسهیلات، نظارت کامل بر مصرف وجوه و اعطای سهام بانک به وام و تسهیلات گیرندگان نمی‌توان انتظار حصول موفقیت را داشت و در صورت بی‌توجهی به آنها، نتایج حاصله انحراف قابل‌توجهی از اهداف طرح خواهد داشت که موید آن طرح‌های اجرا شده در قالب زودبازده در سطح کشور طی سنوات گذشته است.