گروه بازار پول- نرخ‌های رسمی و بازاری ارز در داخل کشور، دیروز در واکنش غیرمستقیم به آمار ضعیف بازار کار آمریکا تنظیم شدند. آمار کمتر از حد انتظار درخصوص اشتغالزایی ماهانه در ایالات‌متحده، به تضعیف دلار در مقابل پوند و یورو در بازارهای جهانی منجر شد. در نتیجه نرخ‌های رسمی و بازاری یورو و پوند انگلیس برای انطباق با برابری‌های جهانی در داخل کشور افزایش یافت. به‌علاوه آمار ضعیف بازار کار آمریکا که تقویت طلا در بازارهای جهانی را موجب شده بود، باعث افزایش جزئی قیمت انواع سکه در بازار داخل شد. فلز زرد رنگ به‌طور کلی روزهای خوبی را سپری می‌کند و عمده پیش‌بینی‌ها از تقویت بیشتر این فلز در هفته‌ها و ماه‌های آینده حکایت دارند.
بازار داخل
آمار بازار کار آمریکا که عصر روز جمعه منتشر شد، بازارهای جهانی و بازار داخل را تحت‌تاثیر قرار داد. ازآنجا‌که میزان اشتغالزایی ماهانه در ماه دسامبر بسیار ناامیدکننده بود و حتی از نصف میزان برآورد شده هم کمتر بود، گزارش مربوط به ژانویه وزارت کار آمریکا در کانون توجه بازارها و سرمایه‌گذاران قرار گرفت. گرچه نرخ بیکاری به نرخ هدف فدرال رزور نزدیک بود، اما این کاهش نرخ به‌دلیل افزایش سطح اشتغال نبود، بلکه به‌واسطه پایین آمدن سطح مشارکت بود. در واقع نیروهای فعال در آمریکا امید خود برای یافتن شغل را از دست داده و در جست‌و‌جوی شغل نیستند. به هر روی اشتغالزایی ماهانه در بخش غیر کشاورزی آمریکا، برای ماه ژانویه بسیار ضعیف بوده و این امر تبعات گسترده‌ای داشت. در وهله اول، در بازارهای جهانی، دلار آمریکا در برابر یورو و پوند انگلیس به مقدار قابل‌توجهی تضعیف شد. این مساله بر بازار داخلی و نرخ رسمی ارز تاثیر زیادی گذاشت. بر این اساس قیمت یورو و پوند در بازار تهران به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت؛ درحالی‌که دلار آمریکا تغییر قیمت قابل‌توجهی را متحمل نشد. بانک مرکزی نیز، دوباره سعی در منطبق کردن نسبت نرخ‌های رسمی با برابری‌های جهانی کرد و برای این منظور نرخ یورو و پوند را به مقدار قابل‌توجهی افزایش داد. این اقدام درحالی‌که نرخ رسمی دلار تقریبا ثابت بود به انطباق نسبت نرخ رسمی یورو و پوند به دلار با برابری جهانی این ارزها انجامید.قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار نیز تحت‌تاثیر تقویت طلا در بازارهای جهانی قدری افزایش یافت.
طلای جهانی
طلا در بازارهای جهانی، دیروز نیز کار خود را با افزایش قیمت در واکنش به آمار ضعیف بازار کار آمریکا شروع کرد. اشتغالزایی ماهانه در بخش غیرکشاورزی آمریکا برای ماه ژانویه
۱۱۳ هزار نفر بوده است. پیش‌بینی‌ها از ۱۸۱ هزار جایگاه شغلی جدید برای نخستین ماه سال ۲۰۱۴ حکایت داشتند و این آمار ضعیف باعث تقویت طلا شد. درخصوص نرخ بیکاری نیز، مانند ماه قبل، پایین بودن درصد بیکاران به کاهش سطح مشارکت تعبیر شده و خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا
به شمار نمی‌آمد. بازار طلا در حال حاضر، از عوامل گوناگونی تاثیر می‌پذیرد. یکی از مهم‌ترین این عوامل سیاست‌های پولی است که توسط بانک مرکزی آمریکا اتخاذ می‌شود.
به‌طور کلی رویکرد تورمی در این سیاست‌ها تقویت طلا را به همراه دارد. «فدرال رزرو» برای تحریک تولید و رونق اقتصادی به سیاست‌های انبساطی که از جمله آنها بسته محرک پولی بوده است، متوسل می‌شود. دنبال کردن این سیاست‌ها در بلندمدت می‌تواند برای اقتصاد آمریکا آسیب‌زا باشد. بر همین اساس، تلاش سران اقتصادی آمریکا بر این است که به کاهش بسته محرک پولی اقدام کنند. این مساله مستلزم مساعد بودن اوضاع بازار کار آمریکا و نرخ تورم در این کشور است. به همین خاطر «فدرال رزرو» هنگام شروع سیاست بسته محرک پولی، هدف‌گذاری‌هایی را برای نرخ تورم و بیکاری و اشتغالزایی قرار داد تا در صورت نایل آمدن به آنها محرک پولی را قطع کند. بسته محرک پولی و سیاست‌های انبساطی، تقویت طلا در طول زمان را به همراه دارد. بر همین اساس، فلز زرد رنگ به آمار ناامیدکننده اقتصادی آمریکا واکنش مثبت نشان می‌دهد. بانک مرکزی آمریکا در دو نشست اخیر خود حدود ۲۵ درصد از بسته محرک پولی کم کرده است. عده‌ای بر این باورند که با توجه به کاهش فشارهای تورمی فدرال رزرو آمریکا تمایلی برای کاهش بیشتر بسته محرک پولی در ماه‌های آینده نخواهد داشت.
درحالی‌که برخی کارشناسان اقتصادی بر لزوم اجرای محرک پولی تا دستیابی به رشد و رونق اقتصادی پایدار و باثبات تاکید می‌کنند، عده‌ای دیگر بر این باورند که فدرال رزرو در نشست‌های آتی خود محرک پولی را کاهش خواهد داد. به هر حال عمده تحلیلگران در این خصوص اتفاق نظر دارند که حتی در صورت قطع کامل بسته محرک پولی، نامساعد بودن بازار کار آمریکا، فدرال رزرو را مجبور به اتخاذ سیاست‌های تحریک‌کننده دیگری خواهد کرد. این سیاست‌ها نیز تقویت طلا را موجب خواهند شد. در نتیجه بازار فلز زرد رنگ، همچنان به منفی بودن آمار اقتصادی آمریکا واکنش مثبت نشان می‌دهد. برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند سیاست‌هایی که «یلن» برای جبران کاهش بسته محرک پولی اتخاذ خواهد کرد، رشد چشمگیر طلا در سال ۲۰۱۴ را به دنبال خواهد داشت. پیش‌بینی‌ها درخصوص نرخ طلا در کوتاه‌مدت نیز، عمدتا مثبت هستند. تازه‌ترین نظرسنجی «کیتکو نیوز» از کارشناسان اقتصادی نیز حاکی از رشد طلا در هفته جاری است.
با وجود اینکه اظهارنظر قطعی درخصوص آینده بازار، با توجه به شرایط پیچیده پیش روی فلز گرانبها میسر نیست، به نظر می‌رسد روزهای گذشته، روزهای خوبی برای طلا بوده‌اند و بر همین اساس امیدواری‌ها نسبت به آینده این فلز را افزایش داده‌اند. کاهش صادرات آمریکا طی ماه گذشته نگرانی‌ها درخصوص وضعیت اقتصادی این کشور را افزایش داده و آمار ضعیف بازار کار این کشور در روز جمعه نیز به نگرانی‌ها دامن زده است. عملکرد ضعیف اقتصادی آمریکا، در سوی دیگر با انفعال بانک مرکزی اروپا درخصوص نرخ بهره همراه شد و امیدواری‌ها در بازار طلا را افزایش داد. کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که اجرای سیاست‌های محرک پولی بیشتر و کاهش نرخ بهره در اروپا می‌توانست فشار بیشتری را بر ارزش یورو وارد کرده و موجب تقویت ارزش دلار شود.
این مساله نیز در نهایت به ضرر طلا تمام می‌شد، اما تصمیم هفته گذشته بانک مرکزی اروپا برای حفظ نرخ بهره‌روی ۲۵/۰ درصد، به اعتقاد کارشناسان به افزایش نرخ برابری یورو در مقابل دلار و تقویت طلا کمک کرده است. از سوی دیگر بحران خروج سرمایه از برخی از اقتصادهای نوظهور باعث کاهش شاخص سهام در برخی از بازارهای مالی جهان شده و این مساله نیز استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران از طلا را به همراه داشت.

واکنش بازارها به اشتغالزایی پایین آمریکا