رقابت طلای جهانی با دو بازار

دنیای اقتصاد - طلا این روزها وارد رقابتی سه‌جانبه شده است. پیش از این طلا با بازار سهام آمریکا رقابت می‌کرد و یک رابطه معکوس میان این دو بازار برقرار بود؛ ولی تغییر قیمت‌های اخیر فلز زردرنگ نشان می‌دهد که طلا در حال حاضر با بازار سهام در اروپا نیز وارد رقابت شده است. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد تقویت شاخص سهام در اروپا در توقف روند صعودی قیمت طلا در چند روز گذشته موثر بوده است. تقویت شاخص سهام در اروپا به واسطه پیش‌بینی‌های بدبینانه از آمار بازار کار آمریکا نشأت گرفته است. پیش از این در موقعیت مشابه این اخبار بر افزایش ارزش طلا تاثیر می‌گذاشت؛ اما در اتفاق اخیر به‌جای طلا، بازار سهام اروپا تقویت شد. به همین دلیل کارشناسان از رقابت طلا با دو بازار سخن می‌گویند: «بازار سهام آمریکا و بازار سهام اروپا». در کنار رقابت طلا با دو بازار، روز جمعه آماری درخصوص اشتغالزایی ماهانه در آمریکا منتشر می‌شود که در تعیین سیاست‌های پولی آینده «فدرال رزرو» نقش مهمی ایفا می‌کند. کارشناسان معتقدند در صورت ضعیف بودن این آمار، «جانت یلن»، رئیس‌کل بانک مرکزی آمریکا، برای رونق اقتصاد ایالات‌متحده سیاست‌های محرکی به اجرا خواهد گذاشت که می‌تواند به‌واسطه خاصیت تورمی،‌ رشد چشمگیر طلا را به دنبال داشته باشد. کارشناسان: اقدامات جدید «یلن» به تقویت چشمگیر طلا منجر می‌شود

رقابت سه‌جانبه در بازار جهانی

گروه بازار پول - روند صعودی قیمت طلای جهانی متوقف شد. کارشناسان اقتصادی رشد شاخص سهام در اروپا و آمریکا را در توقف روند صعودی طلا موثر عنوان کرده‌اند.

افزایش شاخص سهام در اروپا نیز به‌دنبال این رخ داد که کارشناسان آمارهای بازار کار آمریکا را ضعیف پیش‌بینی می‌کنند. برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سیاست‌هایی که رئیس «فدرال رزرو» برای جبران کاهش بسته محرک پولی و به‌منظور رونق اقتصاد آمریکا انجام خواهد داد، تقویت چشمگیر فلز زرد رنگ در هفته‌ها و ماه‌های آینده را موجب خواهد شد. به‌رغم نوسانات شدیدی که طلای جهانی انتظارش را می‌کشد، نوسانات در بازار ارز داخلی به شدت رو به کاهش است. متوسط تغییرات روزانه نرخ دلار، طی ۱۰ روز کاری گذشته به نسبت ۱۰ روز کاری ابتدای دی‌ماه به شدت کاهش یافته است. صرافان این امر را نشانه‌ای از حرکت بازار به سمت ثبات عنوان کرده و با استناد به اخبار امیدوار‌کننده‌ای که درخصوص گسترش روابط خارجی ایران به گوش می‌رسد، ملاقات عرضه و تقاضا در سطوحی بالاتر را پیش‌بینی می‌کنند.

رقابت طلا با بازارهای سهام

روند صعودی قیمت اونس طلا روز سه‌شنبه، تحت‌تاثیر کاهش شاخص سهام در بازارهای آمریکا و آسیا رخ داده بود، متوقف شد. گزارشی از «کیتکو نیوز» حاکی از آن است که توقف روند صعودی طلا به‌طور‌عمده تحت‌تاثیر بازگشت بازار سهام آمریکا به موقعیت قبلی خود رخ داده است. «جیم ویکف»، تحلیلگر بازار، در گفت‌وگو با کیتکو اظهار کرد: آمار بازار کار آمریکا که روز جمعه هفته جاری منتشر خواهد شد، می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار طلا داشته باشد. این تحلیلگر که نشست بانک مرکزی آمریکا را از نزدیک دنبال کرده بود، معتقد است که ضعیف بودن آمار بازار کار آمریکا، در این دوره می‌تواند به تقویت جدی فلز زرد رنگ منجر شود. به گفته وی، آمارهای ضعیف قبلی باعث شده که آمار روز جمعه در کانون توجه قرار گیرد و در تعیین دیدگاه سرمایه‌گذاران نقش مهمی را ایفا کند.

بحران مالی برخی از اقتصادهای نوظهور نیز در حال حاضر باعث تضعیف بازارهای سهام شده است. در این شرایط برخی از کارشناسان اقتصادی ‌ماه فوریه را برای بازار طلا خوش یمن تلقی کرده و معتقدند که طلا در طول این ماه به‌رغم سایر فلزات گرانبها مانند پلاتین افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. به هر روی در این روزها به نظر می‌رسد که بازارهای سهام رقابت سختی با طلا دارند و به طرق مختلف بازار فلز زرد رنگ را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. بنا به گزارشی از «بلومبرگ»، شاخص سهام در بازارهای اروپایی، به واسطه احتمال منفی بودن آمارهای اشتغالزایی و نرخ بیکاری آمریکا در روز جمعه تقویت شد. عده‌ای معتقد هستند که استقبال از بازار سهام اروپا نیز در توقف روند صعودی فلز زرد رنگ تاثیرگذار بود. بر این اساس آمار ضعیف بازار کار ایالات‌متحده که به صورت طبیعی واکنش مثبت بازار طلا را به دنبال دارد، این بار به صورت غیرمستقیم به ضرر فلز زرد رنگ تمام شد. طلا به‌طور کلی با بازارهای سهام رقابت می‌کند و استقبال از بازار سهام که به معنی بهبود وضعیت اقتصادی جهان و افزایش اطمینان است، معمولا واکنش منفی طلا را به همراه دارد. از سوی دیگر بازارهای اروپایی با بازارهای آمریکایی رقابت دارند. ناامیدکننده بودن آمار بازار کار آمریکا موجب استقبال بیشتر از بازارهای اروپایی و افزایش شاخص سهام در ناحیه یورو می‌شود.

استقبال بیشتر از سهام نیز، تضعیف طلا را به دنبال دارد. حال باید دید در این رقابت سه‌جانبه، قدرت تاثیرگذاری کدام یک از تغییرات بر بازار طلا بیشتر خواهد بود. معمولا، طلا و یورو در یک طرف و در مقابل دلار قرار می‌گرفتند، ولی بنا به گزارشی از «بلومبرگ»، افزایش حساسیت بازار فلز زردرنگ به بازارهای سهام باعث شده که این رقابت دوجانبه در برخی از موقعیت‌ها به رقابتی سه‌جانبه تبدیل شود. طلا در حال حاضر در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد و کارشناسان اقتصادی تحلیل‌های متنوعی را درخصوص عملکرد این فلز گرانبها در هفته‌ها و ماه‌های آینده ارائه می‌کنند. عده‌ای معتقدند: «فدرال رزرو» که در نشست‌های اخیر خود میزان بسته محرک پولی را کاهش داد، برای رونق اقتصادی آمریکا، اقدامات دیگری را انجام خواهد داد. این اقدامات نیز احتمالا به تقویت طلا منجر خواهد شد.

«پیتر شیف»، کارشناس ارشد اقتصادی بر این باور است که «جانت یلن» به عنوان رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا، در تصمیمات اخیر مبنی‌بر کاهش ۲۰ میلیارد دلاری بسته محرک پولی تجدیدنظر خواهد کرد و اقدامات بیشتری را برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی آمریکا انجام خواهد داد. این اقدامات نیز از جهت تاثیرگذاری بر بازار طلا مانند بسته محرک پولی عمل خواهند کرد و تقویت فلز زردرنگ را موجب خواهند شد. وی معتقد است که «یلن» برای رونق اقتصادی مجبور خواهد شد که حتی بیشتر از «برنانکه»، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا، دلار منتشر کند و قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۱۴، به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

به هر روی بازار طلا در انتظار آمار بازار کار آمریکا که روز جمعه پیش رو منتشر خواهد شد نشسته است تا تاثیر این آمارها بر بازار‌های سهام و تصمیمات فدرال رزرو، آینده فلز زرد‌رنگ را رقم بزند.

هفته‌ای که گذشت

قیمت انواع ارز، دیروز نیز در بازار داخلی تغییرات قابل‌توجهی را متحمل نشد و به روند پیشین خود ادامه می‌دهد. قیمت دلار آمریکا در طول هفته‌ای که گذشت، مقداری افزایش یافت. صرافان راسته بازار برای این افزایش قیمت، علت خاصی قائل نیستند و آن را با متغیرهای درونی بازار مرتبط می‌دانند.

به هر روی افزایش قیمت دلار در طول هفته‌ای که گذشت، جزئی بوده و روند کلی قیمت این ارز در بازار داخل همچنان نزولی است. قیمت یورو نیز در طول این هفته افزایش یافت، اما پوند انگلیس کاهش قیمت را تجربه کرد. طلای جهانی به واسطه افت شاخص سهام در بازارهای آمریکا و آسیا در طول این هفته قدری افزایش قیمت را تجربه کرد و تقویت جزئی سکه در بازار داخل را موجب شد.

اما روند قیمت دلار از ابتدای دی‌ماه تاکنون، حاکی از کاهش اندازه روزانه تغییرات و حرکت به سمت تثبیت قیمتی بوده است. بر این اساس قیمت دلار بازار داخلی، دیروز با نرخ این ارز در شروع دی‌ماه دقیقا انطباق داشت. طی ۱۰ روز کاری اول دی‌ماه متوسط روزانه تغییرات نرخ دلار حدود ۱۵ تومان بوده، این در حالی است که متوسط روزانه اندازه تغییرات نرخ دلار در ۱۰ روز کاری گذشته، حدود ۵ تومان بوده است. صرافان راسته بازار کاهش دامنه تغییرات نرخ دلار از شروع دی‌ماه تاکنون به یک سوم، را نشانی از حرکت بازار به سمت ثبات عنوان کرده و معتقد هستند این امر نشان می‌دهد که بازار آینده خوبی را پیش رو دارد. مشابه این روند برای یورو و پوند انگلیس نیز مشاهده شده است. متوسط تغییرات روزانه نرخ این ارزها نیز از ابتدای دی‌ماه تاکنون کاهش یافته و حرکت بازار به سمت تثبیت قیمت‌ها بوده است.

به علاوه گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی به افزایش سطح عرضه و تقاضا در بازار داخل کمک خواهد کرد. در این راستا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت گفت: «شرکت گاز فرانسه برای اولین بار اعلام آمادگی کرد تا با ایران همکاری داشته باشد.» هیات تجاری فرانسوی نیز با ارسال تعدادی از نمایندگان موسسات اعتباری و بانکی خود به بانک مرکزی سعی در رفع مشکلات بین ایران و فرانسه داشت. لغو تحریم‌ها هم به تسریع فرآیند گسترش روابط اقتصادی کمک خواهد کرد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی، گفته است: «اجرایی شدن توافق ژنو و تعلیق تحریم‌ها بستر مناسبی برای افزایش حضور ایران را در بازار جهانی فراهم خواهد کرد و سبب رونق بازار محصولات پتروشیمی در کشور خواهد شد.» بر این اساس به نظر می‌رسد که با گسترش روابط اقتصادی، ثبات حاکم بر بازار با افزایش مبادلات ارزی همراه شده و به پویایی بیشتر بازار کمک کند. با این وجود وضعیت بازار سکه تغییر چندانی نکرده است و به‌رغم افزیش قیمت سکه طی هفته‌ای که گذشت، تغییر قیمت‌ها در این بازار محدود بوده و سطح عرضه و تقاضا هنوز پایین است.

رقابت طلای جهانی با دو بازار

رقابت طلای جهانی با دو بازار