گروه بازار پول - نگاه انتزاعی به صنعت بیمه، نگاهی ناقص و ناکارآمد است که تنها به کلی گویی منتهی می‌شود و ما باید تلاش کنیم واقعیت‌های صنعت بیمه را مورد مطالعه قرار دهیم. محمد ابراهیم امین رئیس‌کل بیمه مرکزی که در شورای پژوهش صنعت بیمه سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: امروز وظیفه اصلی و ماموریت اساسی بیمه مرکزی تمرکز بر موضوع نظارت است؛ چراکه در فقدان یک نظارت منسجم و همه‌جانبه پیشرفت و تحولی در این صنعت حاصل نخواهد شد.

امین با برشمردن اهداف نظارتی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دو اصل قانون تاسیس و مصوبات شورای‌عالی بیمه اشاره کرد و افزود: ما به نمایندگی از دولت وظیفه استیفای حقوق بیمه‌گذاران را بر عهده داریم و معتقدیم بیمه‌گرانی می‌توانند حقوق بیمه‌گذاران را تامین کنند که از تمکن و توانگری کافی برخوردار باشند.
رئیس‌کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیمه مرکزی نظیر سامانه سنهاب و اختیاراتی همچون تایید صلاحیت مدیران عامل و مدیران فنی شرکت‌ها در خدمت نظارت همه‌جانبه است و ما اولویت دیگری نداریم. امین با تاکید بر لزوم مدیریت ذخایر بیمه‌ای به سوی دارایی‌های نقد شونده تاکید کرد و با اشاره به ضرورت پرداخت سریع و آسان خسارات بیمه‌گذاران تصریح کرد: بیمه مرکزی مطابق قانون و شرح مشخص ماموریت خود بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه نظارت کامل دارد و در باب احقاق حقوق بیمه‌گذاران کوتاه نمی‌آید.
وی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل چرخه نظارتی، موضوع بازارسازی استاندارد با جدیت بیشتری دنبال شود و شرکت‌های بیمه به الگوی بنگاه‌های اقتصادی مبدل شوند. امین اظهار کرد: خوشبختانه هشتاد سال تجربه بیمه‌گری در این سرزمین وجود دارد و باید توسط پژوهشکده بیمه مجموعه این اطلاعات و تجربیات به دانش کاربردی تبدیل شود و در اختیار شرکت‌های بیمه قرار بگیرد.