گروه بازار پول - بانک مرکزی، مجموعه «رهنمود انجام آزمون بحران» را به منظور مدیریت ریسک ‌‌و تعمیق مفاهیم و «روش‌های بانکداری نوین در نظام بانکی» به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بانک مرکزی در توضیح این رهنمود در پایگاه اطلاع‌رسانی خود می‌گوید: مدیریت ریسک شامل فرآیند شناسایی، اندازه‌گیری، کنترل، کاهش انواع ریسک‌ و ایجاد یک رویکرد آینده‌نگر نسبت به مسائل و مشکلات احتمالی در حوزه کسب‌و‌کار بوده است. این رویکرد جزء جدایی‌ناپذیر فرآیند مدیریت موثر و ایجاد «فضای کسب‌و‌کار ایمن» در موسسات اعتباری (بانک‌ها و موسسه اعتباری غیربانکی) به شمار می‌رود؛ بنابراین در سال‌های اخیر استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت موثر ریسک در نهادهای مالی به خصوص موسسات اعتباری توسعه بیشتری پیدا کرده است. یکی از روش‌های مربوط به این رویکرد که برای مدیریت موثر ریسک بسیار حائز اهمیت بوده و روش‌های مختلف اجرایی را در بر می‌گیرد ، روش آزمون بحران است.
این آزمون، یک ابزار تکمیلی در کنار دیگر ابزارهای مدیریت ریسک بوده و میزان آسیب‌پذیری یا مقاومت موسسات اعتباری را در برابر شوک‌های مختلف مانند «شوک اعتباری یا نقدینگی» تعیین می‌کند. همچنین در این آزمون موسسات اعتباری دریافت می‌کنند که تا چه میزان می‌توان زیان‌های ناشی از وقوع این شوک‌های احتمالی را پوشش داده و به فعالیت خود ادامه دهند. یکی از دستاوردهای انجام این آزمون ،تعیین میزان سرمایه مورد‌ نیاز موسسات اعتباری برای رویارویی ایمن و بدون مشکل با شوک‌های احتمالی و شرایط بحران است. در نتیجه، انجام آزمون بحران و استفاده از نتایج آن در تدوین برنامه احتیاطی و پیشگیرانه می‌تواند به حفظ ثبات مالی شبکه بانکی کشور در شرایط وقوع شوک و بحران کمک شایانی کند.
با توجه به اهمیت و لزوم برخورداری موسسات اعتباری از ابزاری مناسب برای انجام مدیریت ریسک و تدوین برنامه احتیاطی، بانک مرکزی مجموعه «رهنمود انجام آزمون بحران» مصوب بیست و نهمین جلسه مورخ ۱۱ آبان‌ماه ۱۳۹۲ کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری این بانک را که به تایید رئیس‌کل بانک مرکزی نیز رسیده است به عنوان گام اولیه جهت معرفی و اجرای این آزمون و ایجاد بستری مناسب برای انجام مدیریت موثر ریسک، ابلاغ می‌کند.
ضروری است بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی زیرساخت‌های عملیاتی لازم را برای تدوین برنامه آزمون بحران فراهم کرده و در فواصل زمانی مناسب، این آزمون را انجام دهند و از نتایج به‌دست آمده در راستای شناسایی، کنترل یا کاهش انواع ریسک استفاده کنند. این رهنمود مشتمل بر بخش‌هایی است که به برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن آزمون بحران کمک شایانی می‌کند.