گروه بازار پول- آخرین گزارش بانک مرکزی در هفته چهارم دی‌ماه گویای این مطلب است که افزایش 8/6 درصدی در بهای گروه سبزی‌های تازه، قابل‌توجه بوده و در چهارمین هفته متوالی تورم در این گروه افزایش یافته است. همچنین در این هفته قیمت گوشت مرغ حدود 8/2 درصد کاهش یافت و سومین هفته متوالی کاهشی را پشت سر گذاشت.
تورم بالای هفتگی در سبزی‌های تازه
تازه‌ترین گزارش خرده فروشی بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۷ دی ماه، نشان می‌دهد قیمت ۴ گروه لبنیات، تخم مرغ، برنج و سبزی‌های تازه افزایش داشته، ۴ گروه حبوب، میوه‌های تازه، گوشت مرغ و قند و شکر کاهش یافته است و ۳ گروه روغن نباتی، چای و گوشت قرمز بدون تغییر بود.
بر این اساس قیمت در گروه سبزی‌های تازه در طول یک هفته به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، نرخ تورم هفتگی در این گروه در حدود ۸/۶ درصد گزارش شده و بیشترین نوسان هفتگی را در بین گروه‌های خوراکی دارد. این آمار گویای این مطلب است که قیمت در گروه‌های سبزی در ۴ هفته گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده است، بیشترین افزایش در این بازه زمانی، مربوط به هفته آخر دی‌ماه بوده است. همچنین در این هفته، قیمت در گروه تخم مرغ نیز با افزایش یک درصدی همراه بود، با نگاه به روند قیمتی در ۴ هفته دی‌ماه می‌توان مشاهده کرد که قیمت این گروه فقط در هفته سوم کاهشی بوده است و در هفته‌های دیگر، نرخ تورم در گروه تخم مرغ رشد کرده است. دو گروه لبنیات و برنج در این هفته به ترتیب در حدود ۱/۰ و ۲/۰ افزایش قیمت داشتند.
روند کاهشی در گوشت مرغ
آمار منتشر شده حاکی از آن است که قیمت گروه گوشت مرغ در طول یک هفته، در حدود ۸/۲ درصد کاهش یافته و بیشترین افت قیمتی را نسبت به سایر گروه‌های خوراکی پشت سر گذاشته است. گزارش‌ها بیان می‌کند که این سومین هفته متوالی است که قیمت گوشت مرغ کاهش یافته و به جز هفته اول دی‌ماه سال‌جاری، روند هفتگی تغییرات قیمت در این ماده خوراکی کاهشی بوده است. در هفته انتهایی دی‌ماه قیمت در گروه میوه‌های تازه نیز کاهش یافت و نسبت به هفته قبل در حدود ۹/۱ درصد کاهش یافته است. در این هفته قیمت در دو گروه «قند و شکر» و «حبوب» نیز در حدود ۱/۰ و۲/۰ کاهش یافته است.
جزئیات قیمتی در کالاهای خوراکی
گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی از کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که در این هفته، قیمت در گروه سبزی‌های تازه حدود ۴۰ درصد افزایش یافت و رشد قابل‌توجهی را در یک هفته به نام خود ثبت کرد. بر این اساس هر کیلو بادنجان در هفته انتهایی دی‌ماه در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید؛ حال آنکه قیمت این ماده خوراکی در هفته ما قبل از این، در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو گزارش شده بود و در طول یک هفته در حدود هزار تومان رشد قیمتی را پشت سر گذاشت. در این گزارش عنوان شده است که قیمت پیاز نیز در طول یک هفته، ۲۱ درصد رشد یافته است و از هزار و ۲۸۰ تومان در هر کیلو، به هزار و ۵۶۰ تومان افزایش یافت. به نظر می‌رسد که دلیل اصلی افزایش در کالاهای گروه سبزی تازه، عرضه محدود برخی از این اقلام بوده است.
آمار منتشر شده از تغییرات هفتگی در گوشت مرغ گویای این مطلب است که قیمت این کالا با کاهش ۸/۲ درصدی، به ۶ هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو رسید، این در حالی است که این ماده خوراکی در هفته قبل، کیلویی در حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید. همچنین در این هفته قیمت گوشت گوسفند با استخوان در حدود ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است و تغییری نسبت به هفته قبل نداشته است. در هفته انتهایی دی‌ماه قیمت هر شانه دو کیلویی تخم مرغ در حدود ۱۰۰ تومان افزایش یافته است، به نحوی که هر شانه دو کیلویی در حدود ۹ هزار و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. در گروه لبنیات نیز به جز شیر پاستوریزه قیمت در سایر اقلام این گروه در طول هفته ثابت بوده است، بر این اساس، قیمت شیر پاستوریزه نیز در طول هفته در حدود ۲/۰ درصد افزایش یافته است و هر لیتر شیر پاستوریزه در حدود ۲ هزار و ۴۳۰ تومان عرضه شده است. در گروه میوه‌های تازه، قیمت برای اکثر میوه‌ها کاهشی بوده است که در این میان، بهای انگور با کاهش ۵ درصدی بیشترین کاهش هفتگی را در این گروه داشته است. قیمت هر کیلو انگور از ۴ هزار و ۷۰۰ تومان به
۴ هزار و ۴۷۰ تومان کاهش یافته است.
تغییرات ماهانه و سالانه خوراکی‌ها
گزارش بانک مرکزی در مقیاس ماهانه از مواد خوراکی حاکی از آن است که در هفته منتهی به ۲۷ دی‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه ماه قبل، قیمت در ۶ گروه لبنیات، تخم مرغ، برنج، قند و شکر، روغن نباتی و سبزی‌های تازه افزایش، ۴ گروه حبوب، میوه‌های تازه، گوشت مرغ و گوشت قرمز، کاهش و در گروه چای بدون تغییر بوده است. در این بین رشد قیمتی در گروه‌های سبزی تازه با ۳/۱۷ درصد، بیشترین نوسان قیمتی ماهانه را پشت سر گذاشت و در گروه روغن نباتی تورم ماهانه در حدود ۱/۴ درصد عنوان شده است.
به‌رغم افزایش در گروه سبزی‌های تازه، قیمت در میوه‌های تازه کاهش قابل‌توجهی داشته است. قیمت گروه میوه‌های تازه نسبت به ماه قبل در حدود ۶ درصد کاهش یافته است و بیشترین افت ماهانه را در بین دیگر گروه کالایی داشته است. همچنین قیمت گوشت مرغ نیز نسبت به مدت مشابه ماه قبل در حدود ۵ درصد کاهش یافته است، اما در بازه زمانی یکساله بیشترین رشد قیمتی در گروه سبزی‌های تازه با ۹۴ درصد گزارش شده است، که این موضوع نشان می‌دهد که به‌طور متوسط قیمت در این گروه طی یکسال تقریبا دو برابر شده است. جزئیات تغییرات در کالاهای گروه بیان می‌کند که قیمت کدو سبز با ۱۹۰ درصد بیشترین رشد و قیمت پیاز با ۱۸ درصد کمترین رشد سالانه را پشت سر می‌گذارد. در این گروه قیمت گوجه فرنگی در حدود ۹۷ درصد در یکسال رشد یافته است. در بین این گروه‌ها، قیمت چای با ۵/۴ درصد افزایش، کمترین نوسان را در بین گروه‌های خوراکی داشته است. در گروه حبوب نیز افزایش برخی از کالاها قابل‌توجه است، به نحوی که در بازه سالانه قیمت لوبیا قرمز در حدود ۹۵ درصد رشد یافته است و هر کیلو از این ماده خوراکی در حدود ۹ هزار و ۳۶۰ تومان به فروش رسیده است. نکته قابل توجه، روند سالانه کاهش قیمت لیمو شیرین است، این میوه تنها ماده خوراکی بوده که با افت قیمت در یک سال گذشته مواجه شده است. قیمت هر کیلو لیمو شیرین در هفته انتهایی دی‌ماه در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تومان گزارش شده است.

تداوم افزایش هفتگی برخی گروه‌های کالایی