گروه بازار پول- رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص حذف برخی از موسسات از فهرست بانک‌ها و موسسات مجاز و مورد تایید بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی در راستای وظایف قانونی خود از برخی موسسات خواسته تا اصلاحات لازم را در عملکردهای خود انجام دهند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف افزود: موسسات اعتباری حذف شده، پیش از این مکلف شده بودند که اقداماتی را برای نزدیکی به استانداردهای بانک مرکزی انجام دهند. بر همین مبنا با فعالیت آنها موافقت اصولی شده و برنامه زمان‌بندی شده‌ای برای آنها تعیین شده بود.
سیف ادامه داد: درست این بود که بانک مرکزی پس از اینکه تحقق شرایط را از سوی این موسسات رصد کرد، با قرارگرفتن نامشان در سایت خود موافقت کند؛ اما متاسفانه به محض صدور موافقت اصولی، نام این موسسات در فهرست قرار گرفت. با این حال پس از مدتی، برخی از این موسسات تلاش لازم را برای انجام اصلاحات موردنظر، نداشتند؛ بنابراین تصمیم گرفته شد با حذف این موسسات از فهرست، هشدار جدی به آنها داده شود. رئیس شورای پول و اعتبار افزود: بعد از حذف نام این موسسات، جلسات فشرده‌ای با آنها برگزار کردیم و توانستیم به برنامه زمان‌بندی مناسبی دست یابیم. ظرف چند روز آینده مجوز یکی از این موسسات صادر و نام آن در فهرست بانک مرکزی قرار خواهد گرفت و سایر موسسات نیز طبق برنامه زمان‌بندی به دنبال تحقق شروط لازم هستند. او تاکید کرد: سپرده‌گذاران در انتخاب بانک و موسسه، تنها به نرخ سود توجه نکنند؛ چراکه سودهای نامتعارف دارای ریسک و نااطمینانی‌هایی است و پیش از سپرده‌گذاری، باید نام آن بانک یا موسسه را در فهرست سایت بانک مرکزی چک کنند. دکتر سیف افزود: بانک مرکزی از سال آینده، بانک‌ها و موسسات اعتباری را بر اساس اصول حاکمیت شرکتی، اقلام و صورت‌های مالی، نرخ کفایت سرمایه و... رتبه‌بندی خواهد کرد، چراکه این رتبه‌بندی‌ها لازمه برخورداری از نظام بانکی مقتدر است. رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال آینده گفت: با توجه به شرایط تورمی در حال حاضر نرخ‌های سود سپرده‌ها و تسهیلات، متعادل است. با وجود اینکه در تئوری‌ها گفته می‌شود باید رابطه مناسبی بین تورم و نرخ سود بانکی وجود داشته باشد، اما خوشبختانه در کشور به علت انتظار تورمی پایین، نرخ سود بانکی در حاشیه‌ای پایین‌تر از نرخ تورم به تعادل رسیده که علامت بسیار خوبی است. وی افزود: تصور می‌کنم اگر هدف‌های تورمی سال ۹۲ و ۹۳ تحقق پیدا کند، می‌تواند آثار مثبت بیشتری را بر انتظارات تورمی بگذارد و ثبات بیشتری را در این رابطه مشاهده کنیم.
رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم نیز اظهار کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که در شب عید امسال به اندازه کافی اسکناس‌های نو در خزانه داریم و هیچ مشکلی برای ورود اسکناس نو نخواهیم داشت. سیف افزود: نیم‌سکه و ربع‌سکه با بسته‌بندی جدید و امنیتی بانک مرکزی وارد بازار خواهد شد، اما درباره سکه طرح جدید، فعلا احساس نیاز به بسته‌بندی جدید نکرده‎ایم. سیف خبر داد: ممکن است اسفندماه برای جایگزینی اسکناس‌ها و چک پول‌های فرسوده، چک پول‌‌های ۱۰۰ هزار تومانی به بازار برگردد.