گروه بازار پول - گزارش‌های بانک مرکزی از قیمت مواد خوراکی در هفته آخر آذر ماه نشان می‌دهد که قیمت در گروه میوه‌های تازه در طول یک هفته و در آستانه شب یلدا با افزایش 9/3 درصدی روبه‌رو بوده است، اما بر خلاف رشد هفتگی قیمت در گروه میوه‌، دیگر گروه‌ها افزایش قیمتی ثبت نکرده‌اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی شش گروه کالایی با کاهش قیمت روبه‌رو بوده و در سه گروه قیمت تغییر نکرده است. البته قیمت گروه لبنیات دو دهم درصد رشد داشته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که روند افزایشی در قیمت‌های میوه به جهت افزایش تقاضا در شب یلدا بوده و در هفته‌های آینده به روند با ثبات خود در هفته‌های گذشته بازگردد.
افزایش هفتگی قیمت میوه
آخرین گزارش‌های منتشر شده بانک مرکزی از قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که قیمت میوه‌های پاییزی در آستانه شب یلدا با افزایش روبه‌رو شدند و بیشترین افزایش هفتگی را نسبت به دیگر کالاهای خوراکی به خود اختصاص داده‌اند. این افزایش در «میوه‌های خاص شب یلدا» به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بوده است، آمار منتشر شده نشان می‌دهد که قیمت هندوانه در هفته آخر ماه قبل حدود ۲/۲۹ درصد افزایش یافته بود. متوسط قیمت هر کیلو هندوانه از ۸۹۰ تومان به حدود هزار و ۱۵۰ تومان درطول یک هفته رسیده است. اما نکته قابل‌توجه در قیمت هندوانه این است که به‌رغم رشد قیمت هفتگی، در مقایسه با سال قبل قیمت این میوه کاهش قابل‌توجهی داشته است، آمار می‌گوید که قیمت هر کیلو هندوانه در هفته منتهی به اول دی ماه سال قبل در حدود دو هزار و۴۸۰ تومان گزارش شده است، در نتیجه می‌توان گفت که قیمت این میوه در طول یک‌سال حدود ۵۴ درصد کاهش یافته است. گزارش‌ها از قیمت دیگر میوه‌ها در هفته آخر پاییز نشان می‌دهد که قیمت انار و پرتقال درجه یک نیز به ترتیب با ۹/۴ و ۳/۷ درصد افزایش هفتگی، از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. آمار بانک مرکزی حاکی ازآن است که قیمت هر کیلو پرتقال درجه یک در این مقطع از زمان، در حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت انار در حدود ۴ هزار تومان گزارش شده بود. این در حالی است که قیمت این دو میوه بر خلاف قیمت هندوانه در طول یک‌سال افزایش یافته است، گزارش‌ها می‌گوید، رشد قیمتی سالانه در دو میوه پرتقال درجه یک و انار به ترتیب در حدود ۴/۴۲ و ۲۱ درصد بوده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در بازه زمانی تقریبا یک‌ساله و نسبت به هفته مشابه سال قبل سطح قیمت‌ها در سیب زرد و سیب قرمز قابل‌توجه بوده است، چنانچه سیب قرمز تخم لبنان در هفته مشابه سال قبل در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسید که این رقم برای هفته آخر آذر سال‌جاری در حدود ۴ هزار و ۱۹۰ تومان بوده است و در طول یک‌سال افزایشی در حدود هزار و ۷۸۰ تومان در هر کیلو داشته است.
یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش این رشد را می‌توان در افزایش تقاضا برای این میوه شب یلدا عنوان کرد که در برهه زمانی خاص روی داده و در قیمت‌های مواد خوراکی یک «نوسان کوتاه‌مدت» ایجاد کرده و به نظر می‌رسد که به مرور زمان و با فاصله گرفتن از شب یلدا دامنه این نوسانات کاهش می‌یابد. چنانچه در مقیاس زمانی بزرگ‌تر و در مقایسه با ماه قبل، افزایش قیمت‌ها در گروه میوه تنها ۳ درصد بوده است که نشان می‌دهد، جهش قیمتی در میوه‌ها در مقیاس ماهانه کنترل شده است. این موضوع در کنار روند با ثبات قیمت میوه‌ها در هفته‌های قبل نشان می‌دهد که می‌توان کاهش قیمت در گروه کالایی میوه‌های تازه در هفته اول دی ماه را پیش‌بینی کرد.
کاهش قیمت هفتگی در 6 گروه
آمار منتشر شده از مواد خوراکی در هفته آخر پاییز سال‌جاری نشان می‌دهد که در طول یک هفته افزایش قیمت تنها در گروه‌های «لبنیات» و «میوه‌های تازه» دیده شده و قیمت در سایر گروه‌ها یا با کاهش روبه‌رو بوده یا تغییری در سطح قیمتی آن رخ نداده است. این گزارش‌ها می‌گوید که گروه‌های کالایی «سبزی‌های تازه»، «چای»، «گوشت مرغ»، «تخم مرغ»، «برنج» و «حبوب» در طول یک هفته با کاهش قیمت روبه‌رو بودند و همچنین قیمت در گروه‌های «گوشت قرمز»، «روغن نباتی» و «قند و شکر» در طول یک هفته تغییر نکرده‌اند. آمار منتشر شده حکایت از آن دارد که این افزایش هفتگی در گروه لبنیات در حدود 2/0 درصد بوده است که این مقدار اندک نشان می‌دهد که به‌جز رشد قیمتی در میوه‌ها، قیمت در سایر گروه‌ها تمایل به کاهش داشته و روند با ثباتی را پشت سر می‌گذارند.
در طول این هفته گوشت مرغ با کاهش 2/2 درصدی، در حدود 6 هزار و 680 تومان در هر کیلو به فروش رسید، این در حالی است که قیمت مرغ در طول یک‌سال در حدود 40 درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت در گوشت گوسفندی در طول هفته ثابت مانده است، اگر چه قیمت این کالای پرمصرف غذایی در طول یک‌سال در حدود 38 درصد افزایش یافته است. هر کیلو گوشت قرمز با استخوان در حدود 31 هزار و 900 تومان به فروش رسیده است و قیمت گوشت گاو با استخوان به 32 هزار و 560 تومان در هر کیلو رسیده است.
علاوه‌بر کاهش هفتگی در قیمت مرغ افت قیمتی در گروه کالایی «حبوب» نیز قابل‌توجه است، گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت این گروه در طول یک هفته در حدود 3/2 درصد کاهش یافته است. همچنین در مقایسه با ماه پیش قیمت این گروه کالایی در حدود 6/2 درصد کاهش یافته است. افت قیمتی در این گروه بیشتر به‌دلیل کاهش در قیمت نخود و لوبیا چشم بلبلی بوده است، چنانچه از قیمت این دو کالا در طول هفته در حدود 9/6 و 7/4 درصد کاسته شده است. هر کیلو نخود در هفته آخر آذر سال‌جاری 5 هزار و 400 تومان به فروش می‌رسید و قیمت لوبیا چشم بلبلی به حدود 6 هزار و 870 تومان در هر کیلو رسیده بود.
روند کاهشی در هفته آخر آذر در گروه سبزی‌های تازه نیز دیده می‌شد. این کاهش در حدود 2 درصد گزارش شده است که گوجه فرنگی با کاهش قیمتی در حدود 2/7 درصد بیشترین افت قیمت هفتگی را در این گروه پشت سر گذاشته است. قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در هفته مورد نظر به
3 هزار و 140 تومان در هر کیلو رسیده است. نکته قابل‌توجه در این گروه رشد 196 درصدی قیمت سیب‌زمینی در طول یک‌سال است که نشان می‌دهد، قیمت این ماده خوراکی که در سبد غذایی عمده مردم قرار دارد، در طول یک‌سال تقریبا سه برابر شده است. گزارش بانک مرکزی تصریح دارد که قیمت تخم مرغ در یک هفته 6/0 درصد کاهش یافته و یک شانه تخم مرغ دو کیلویی در حدود 9 هزار و 180 تومان به فروش رسید.

تاثیر شب یلدا در بازار خوراکی