گروه بازار پول- مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پیشنهاد تغییر زمان واریز یارانه نقدی به دولت ارائه شده است، گفت: بانک مرکزی جلسه‌‌ای درباره نحوه پرداخت بن سبد کالایی دارد.
ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی طرح مربوطه را به دولت ارائه داده است یا خیر، اظهار کرد: بانک مرکزی از همان روز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را در سال 89 درباره زمان‌بندی واریز یارانه‌ها پیشنهادهایی را به دولت داد و اعلام کرد که اگر یارانه همزمان با حقوق افراد پرداخت شود، وضعیت خدمت‌رسانی با اختلال همراه خواهد شد. وی افزود: بر همین اساس به دولت پیشنهاد دادیم که برای مدیریت ترافیک شبکه شتاب و کاهش هزینه و گرفتاری مردم روز واریز یارانه نقدی از روزهای ابتدایی و انتهایی هر ماه به روزهای میانه ماه منتقل شود.
به‌گفته حکیمی بانک مرکزی به دولت پیشنهاد داد که زمان واریز یارانه نقدی از روزهای شلوغ کاری هفته به روزهای پایانی منتقل شود تا بانک مرکزی مدیریت پرداخت و برداشت از حساب را کامل‌تر انجام دهد و در عین حال مردم نیز با فراغ بال یارانه‌های خود را برداشت کنند. این مقام مسوول در بانک مرکزی درباره عدم اتصال تعدادی از بانک‌ها به شبکه شاپرک از ابتدای دی‌ماه و همچنین تاخیر ۲۴ساعته در کارت‌به‌کارت اینترنتی توسط برخی بانک‌ها گفت: تمام بانک‌ها به شاپرک اتصال دارند، اما بحث درباره انتقال فروشندگان اینترنتی به شاپرک است که این موضوع نیز بعد از پیگیری‌های بانک مرکزی رفع شد. وی با بیان اینکه قبلا تسویه پول از طریق خدمات الکترونیکی ۴۸ساعته بود و بعد از آمدن شاپرک این زمان به ۲۴ ساعت کاهش یافت، تصریح کرد: مستندی ندارم که کارت‌به‌کارت اینترنتی با
۲۴ ساعت تاخیر واریز شود. اگر موردی هست مردم حتما به بانک مرکزی اطلاع بدهند.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره جریمه هزار تومانی بانک مرکزی برای بانک‌هایی که پول را تا ۲۴ ساعت در حساب‌شان نگه می‌دارند، افزود: بعضی از طرح‌ها درحالی‌که هنوز در کمیسیون در حال بررسی است به رسانه‌ها می‌آید و خبری می‌شود درحالی‌که هنوز بانک مرکزی جمع‌بندی لازم را در خصوص آنها انجام نداده است؛ وی ادامه داد: درباره جریمه هزار تومانی بانک‌ها نیز چنین اتفاق افتاد. این طرح هنوز نهایی نشده و اخبار مطرح شده شایعاتی است که بنده آن را تایید نمی‌کنم. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره چگونگی کمک بانک مرکزی در زمینه بن سبد کالای دولت که قرار است طی ۲ ماه آینده به مردم پرداخت شود، اظهار کرد: صحبت‌هایی در زمینه سبد کالایی با بانک مرکزی شده است.
وی افزود: بانک مرکزی به دولت پیشنهاد داده که نیازی به ابزار جدید نیست و با همین ابزارهای موجود مردم می‌توانند سبد کالایی را از فروشگاه‌های موجود دریافت کنند؛ برهمین اساس بانک مرکزی تاکید دارد ابزارهای موجود بانکی جوابگوی روش پرداخت سبد کالای دولت هستند و نیازی به کارت هوشمند نیست.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه
«از طریق هوشمندسازی دستگاه‌های POS می‌توانیم امکان خرید هوشمند مردم از فروشگاه‌ها را برای دریافت سبد کالایی تامین کنیم» تصریح کرد: بانک مرکزی این امکان را دارد که به‌صورت نقدی و غیرنقدی از طریق ابزارهای موجود در زمینه ارائه سبد کالایی به مردم،‌ دولت را کمک کند.
حکیمی همچنین درباره تخلفات اینترنتی توضیح داد: گزارش‌هایی که به نهادهای مربوطه داده می‌شود، بیانگر ۵۰ درصد از تخلفات اینترنتی بانکی است، اما با این وجود احساس نمی‌کنیم که حجم تخلفاتی که در ایران رخ می‌دهد حتی نزدیک به تخلفات سایر کشورها باشد. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: این تخلفات به‌خاطر ضعف در سیستم‌های بانکی نیست؛ بلکه عده‌ای با مهندسی اجتماعی مردم را گول می‌زنند که این مساله نیازمند اطلاع‌رسانی درست به مردم است.