گروه بازار پول- قیمت هر اونس طلای جهانی دیروز قدری کاهش یافت و دوباره به کانال ۱۱۰۰ دلاری بازگشت. البته در ادامه قیمت طلا مجددا افزایش یافت و بالای ۱۲۰۰ دلار قرار گرفت. کارشناسان معتقدند که در روزهای اخیر قیمت طلا چند بار از این سطح عبور کرده؛ بنابراین سطح ۱۲۰۰ دلاری کارکرد خود را به عنوان یک سطح مقاومتی از دست داده است. بر این اساس دیگر قیمت طلا در مقابل این سطح مقاومت جدی از خود بروز نخواهد داد و در ادامه به‌راحتی از آن عبور خواهد کرد.

سطح مقاومتی بعدی برای طلا ۱۱۸۰ دلار عنوان می‌شود. کارشناسان علت افت حادث شده در قیمت طلا را انتشار آمارهایی می‌دانند که از افزایش هزینه‌های بخش خصوصی در آمریکا خبر می‌دهند. به هر حال طلا روزهای بدی را سپری می‌کند و فعالان اقتصادی معتقدند که قیمت طلا در هفته‌های آینده باز هم کاهش می‌یابد، بر این اساس آنها خرید این فلز را در حال حاضر منطقی نمی‌دانند.

تغییرات نرخ اونس، باز هم به گونه‌ای کنترل شده در بازار سکه منعکس شد و نشانه‌ای از تمایل بازار سکه به ثبات را نمایش داد. نرخ دلار آمریکا دیروز قدری در بازار داخل افزایش یافت. صرافان این افزایش قیمت را با متغیرهای درونی بازار مرتبط دانسته و عنوان کردند که این امر به تغییر نگاه کلی بازار مربوط نمی‌شود.

کاهش نرخ اونس و تاثیر آن بر بازار سکه

قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز صبح کار خود را با کاهش قیمت شروع کرد. افت قیمت طلا باعث شد که این فلز زرد رنگ دوباره به کانال ۱۱۰۰ دلاری وارد شود. کارشناسان معتقدند که عمده افت قیمت طلا از ابتدای امسال به واسطه نگرانی از پیامدهای بهبود اوضاع اقتصادی جهان بوده است.

فدرال رزرو در آخرین نشست خود، مقداری از سیاست‌های تورمی خود عقب‌نشینی کرد و بسته محرک پولی را کاهش داد، اما واکنش منفی طلا به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا همچنان قابل رویت است. تحلیلگران معتقدند که علت عمده افت اخیر قیمت طلا انتشار آمار مربوط به افزایش هزینه‌های بخش خصوصی در اقتصاد آمریکا بوده است، اما با توجه به اینکه فدرال رزرو اقدام خود را درخصوص محرک پولی انجام داده است، چرا بازار طلا هنوز نسبت به پیشرفت اقتصاد این کشور واکنش نشان می‌دهد؟ کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بهبود اوضاع اقتصادی جهان و آمریکا به معنی تضعیف رویکردهای تورمی در اقتصاد است و این برای طلا خبر خوشی نیست. به‌علاوه هنوز برنامه‌های فدرال رزرو برای تغییر جهت سیاست‌های پولی خود به اتمام نرسیده است.

درست است که بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر نرخ بهره را تغییر نمی‌دهد، ولی این نهاد بالاخره روزی این کار را انجام خواهد داد. فدرال رزرو گفته با رسیدن سطح بیکاری به ۵/۶ درصد یا صعود نرخ تورم به میزان ۵/۰ درصد بالاتر از میزان هدف‌گذاری‌شده ۲ درصدی، تغییرات نرخ بهره را اجرایی خواهد کرد؛ بنابراین طلا در حال حاضر نگرانی‌های جدیدی در مورد آینده دارد و به‌علاوه مقدار محرک پولی ممکن است از این مقدار هم کمتر شود.

ادامه روند نزولی قیمت طلا، کارشناسان را بر آن داشته تا در مورد سطوح مقاومتی بعدی طلا به گمانه‌زنی بپردازند. با وجود اینکه عده‌ای از تحلیلگران ۱۲۰۰ دلار را کف قیمتی طلا عنوان کرده بودند، ولی طلا در روزهای اخیر چند بار از این سطح عبور کرده است. بر این اساس سطح ۱۲۰۰ دلاری کارکرد خود را به عنوان یک سطح مقاومتی از دست داده و نرخ فلز زردرنگ دیگر هنگام عبور از این سطح مقاومت جدی از خود بروز نخواهد داد. سطح بعدی که عده‌ی زیادی از کارشناسان بر سر آن توافق نظر دارند ۱۱۸۰ دلار است.

اتفاق نظر بر این است که در صورت شکسته شدن سطح ۱۱۸۰ دلاری، دیری نخواهد پایید که قیمت طلا به ۱۱۵۰ دلار برسد. در شرایط کنونی اکثر سرمایه‌گذاران بین‌المللی اقدام به فروش ذخایر طلای خود کرده‌اند و افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا داشته است.

به نظر می‌رسد طلا در حال ثبت بدترین عملکرد خود در ۳۲ سال اخیر است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی در شرایط کنونی منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا برای خرید هستند. توصیه آنها بر این است که فعالان اقتصادی تا اواسط ژانویه معادل با اواخر دی ماه منتظر بمانند تا قیمت‌ها تثبیت شود. برخی از موسسات سرمایه‌گذاری زمان کنونی را بدترین زمان برای خرید طلا دانسته و معتقدند که قیمت طلا به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. آنها می‌گویند قیمت واقعی هر اونس طلا در حال حاضر ۱۰۰۰ دلار است و سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو باعث شده که بین قیمت بازاری و قیمت واقعی طلا اختلاف بیفتد. بنابراین استدلال، این فاصله قیمتی تا ابد دوام نخواهد آورد و بالاخره طلا به قیمت واقعی خود خواهد رسید.

به هر حال افت اخیر قیمت طلا این بار هم در بازار داخل انعکاس یافت و این بار هم تغییرات نرخ سکه بسیار محدود بود. با توجه به این، تکرار واکنش بازار سکه به تغییرات اونس می‌تواند نتیجه‌ای را که از نحوه واکنش گرفته می‌شود قابل اعتماد کند. در روزهای اخیر این چندمین بار است که سکه در انعکاس تغییرات نرخ اونس، تعدیل‌هایی را اعمال می‌کند. در نتیجه اینکه بازار سکه در حال حاضر تمایل به ثبات دارد، می‌تواند نتیجه‌گیری مستندی باشد.

بازار ارز

قیمت دلار آمریکا دیروز در بازار تهران قدری افزایش یافت. صرافان راسته بازار پیرامون این افزایش قیمت، علت خاصی را دخیل نمی‌دانند و آن را با متغیرهای درونی بازار مرتبط عنوان می‌کنند. پیش از تعطیلی روز اربعین نیز قیمت دلار آمریکا قدری افزایش یافته و بالای ۲ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفته بود که فعالان بازار آن را با تعطیلی روز اربعین مرتبط دانسته و معتقد بودند، این تغییرات در عرض چند روز بازمی‌گردد. به هر روی صرافان معتقدند تغییراتی تا این حد محدود که در طول چند روز اتفاق می‌افتد، حتی اگر خلاف جهت حرکت بلندمدت نرخ دلار باشد، نشانه خاصی نیست و نمی‌توان آن را با رویدادهای سیاسی که تاثیرگذاری عمده بر بازار دارند مرتبط دانست. سایر قیمت‌ها در بازار تهران تقریبا ثابت بودند. صرافان یکی از علل این تثبیت قیمت‌ها را کاهش حجم مبادلات می‌دانند که در بازه چند روزه حول اربعین رخ داده است. به هر روی بانک مرکزی قیمت دلار خود را قدری کاهش داده و خلاف جهت تغییر نرخ این ارز در بازار حرکت کرد.

عامل اصلی که در حال حاضر، روند قیمتی دلار در بازار داخل و عملکرد اقتصادی ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، روند مذاکرات هسته‌ای و تعدیل تحریم‌ها علیه ایران است.

از جمله کشورهایی که در سال‌های اخیر مبادلات گازی با ایران را حفظ کرد، ترکیه بود. این کشور برای پرداخت پول به ایران، با توجه به محدودیت‌های مبادلات ارزی با ایران، با مشکل مواجه شده بود، در نتیجه از طریق باز کردن دو حساب ارزی برای ایران در «هالک بانک» و استفاده از طلا برای وصول بدهی‌ها، توانسته بود محدودیت‌هایی را که وجود داشت دور بزند. آمریکا برای جلوگیری از این امر وارد کردن طلا به ایران را ممنوع کرد. تا اینکه با حصول توافق بین ایران و گروه ۱+۵ و تعدیل تحریم‌ها از ماه پیش، محدودیت ورود طلا به ایران از ترکیه برداشته شد.

«هالک بانک» ترکیه پس از دستگیری مدیر اجرایی این بانک در ارتباط با تحقیقات فساد گسترده مقامات دولتی این کشور، در بیانیه‌ای بر قانونی بودن فعالیت‌هایش تاکید کرد و با ارایه شواهدی نشان داد که مبادلات طلای این کشور با ایران قانونی بوده و به قبل از ممنوعیت اعمال شده از سوی آمریکا مربوط می‌شود. در مجموع با وجود نوسان اندک بازار داخلی در حالت ثبات قرار دارد و فعالان بازار نگرانی از بروز نوسان‌های شدید ندارند.

شاید بتوان گفت چشم‌انداز قیمتی در بازار داخل و خارج یکسان است. تحلیلگران برای بازار جهانی طلا فعلا روند افزایشی متصور نیستند. چنین نگاهی در بازار داخلی نیز حاکم است فعلا کسی از افزایش قیمت صحبت نمی‌کند.