گروه بازار پول - بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، از مراودات ۲۱ میلیارد دلاری ایران با بانک‌های ۴۴ کشور دنیا در نیمه نخست ۲۰۱۳ خبر داد و میزان سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها را 2/15 میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان نیمه نخست ۲۰۱۳، با ۱.۳۱۶ میلیارد دلار کاهش نسبت به پایان سال ۲۰۱۲ مواجه شده و به ۲/۱۵ میلیارد دلار رسیده است. میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۶.۵۱۶ میلیارد دلار اعلام شده بود.
سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی از پایان سال ۲۰۰۸ به طور کلی روندی کاهشی را طی کرده است. سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی در دسامبر ۲۰۰۸ بالغ‌بر ۵/۴۱ میلیارد دلار بوده است.
بانک‌هایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند عمدتا در کشورهای اروپایی یا کشورهای متحد آمریکا قرار دارند و همواره باید سعی شود فاصله نزدیکی میان تعهدات و سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها وجود داشته باشد، تا دارایی‌های ایران در این بانک‌ها آسیب‌پذیری کمتری در برابر سیاست تحریم غرب داشته باشد.
اختلاف میان سپرده‌ها و تعهدات ایران در برابر ۴۴ بانک بررسی شده در این گزارش در پایان نیمه نخست ۲۰۱۳ به ۹.۲۳۹ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این گزارش، تعهدات ایران نسبت به این بانک‌ها در پایان نیمه نخست ۲۰۱۳ با ۱.۱۳۸ میلیون دلار کاهش نسبت به پایان سال ۲۰۱۲ مواجه شده است.
تعهدات ایران نسبت به این بانک‌ها در پایان سال ۲۰۱۲ بالغ‌بر ۷.۰۹۹ میلیارد دلار بود که در پایان نیمه نخست ۲۰۱۳ این رقم به ۵.۹۶۱ میلیارد دلار رسید. تعهدات ایران نزد بانک‌های خارجی در دسامبر ۲۰۰۸ بالغ‌بر ۴/۲۰ میلیارد دلار گزارش شده بود.
حجم کل مراودات بانکی ایران با بانک‌های ۴۴ کشور خارجی در پایان نیمه نخست ۲۰۱۳ با کاهش ۲.۴۵۴ میلیارد دلاری نسبت به شش ماهه قبل از آن به ۲۱.۱۶۱ میلیارد دلار رسید. این رقم در پایان سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۳.۶۱۵ میلیارد دلار گزارش شده بود.
مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر «بازل» در سوییس است و گزارش‌های آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود.
در این گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانک‌ها و موسسه‌های مالی غیر‌بانکی متعلق به ۴۴ کشور دنیا که عمدتا اروپایی هستند عرضه می‌شود.