صعود دوباره طلای جهانی
دنیای اقتصاد- در حالی که تحلیلگران حرکت قیمت طلا را کاهشی پیش‌بینی می‌کردند، صعود روز گذشته بهای طلا در بازار‌های جهانی همه را متعجب کرد. قیمت طلا در روز گذشته پس از چند هفته کاهش 27 دلار افزایش یافت؛ اتفاقی که در هفته‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان، تقویت طلا به واسطه تغییر در سیاست‌های پولی هندوستان رخ داده است. افزایش قیمت طلای جهانی در بازار داخل نیز افزایش نرخ انواع سکه را به دنبال داشت؛ اتفاقی که از نظر فعالان بازار برای از بین بردن تدریجی حباب منفی قیمت لازم بود.
اونس به همراه یورو و پوند در مقابل دلار تقویت شدند
تنفس در بازار طلا

گروه بازار پول- هر اونس طلای جهانی دیروز صبح کار خود را با ۱۲ دلار افزایش قیمت شروع کرد.
افزایش مزبور در شرایطی رخ داد که طلای جهانی چند هفته‌ای است که با بحران قیمتی دست و پنجه نرم می‌کند. قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون تحت‌تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو آمریکا بیش از 26 درصد کاهش داشته و به کمتر از 1230 دلار نیز رسیده بود. به اعتقاد برخی از کارشناسان تقویت طلا به واسطه احتمال بروز تغییر در سیاست‌های پولی هندوستان رخ داده است. افزایش قیمت طلای جهانی موجی از امیدواری را نسبت به آینده فلز زرد رنگ به راه انداخت و در بازار داخل افزایش نرخ انواع سکه را به دنبال داشت. مقدار افزایش قیمت سکه از نظر کارشناسان برای از بین بردن تدریجی حباب قیمتی آن مناسب بود. به‌علاوه در بازار داخلی دیروز نرخ دلار آمریکا کاهش و نرخ یورو و پوند انگلیس افزایش یافت. این امر انعکاسی از افزایش نرخ برابری یورو و پوند نسبت به دلار در بازار آزاد را به نمایش گذاشت. بانک مرکزی نیز از نرخ رسمی دلار کاست؛ اما نرخ یورو و پوند را بالا برد. نکته دیگری که در مورد نرخ‌های برابری جلب توجه می‌کرد، افزایش مجدد نرخ برابری دلار آمریکا نسبت به ین ژاپن بود. در چند هفته اخیر نرخ برابری این دو ارز مهم به مقدار قابل‌توجهی در جهت تقویت دلار تغییر کرده است.

طلای جهانی
هر اونس طلای جهانی دیروز صبح کار خود را با ۱۲ دلار افزایش قیمت شروع کرد. در ادامه نیز طلا تا سطح ۱۲۵۸ دلار در هر اونس بالا رفت در حالی که بحران قیمتی چند هفته‌ای است که گریبان طلا را گرفته است، گویی این فلز زرد رنگ دیگر از واکنش نشان دادن به اخبار مثبت بازار کار آمریکا خسته شده باشد، این هفته را بدون تغییر قیمت شروع کرد. تا اینکه دیروز، دومین روز کاری هفته، قیمت هر اونس طلای جهانی در ابتدای کار، ۱۲ دلار افزایش داشت. عده‌ای از کارشناسان اقتصادی علت این امر را تغییراتی می‌دانند که دولت هند احتمالا در سیاست‌های اقتصادی خود اعمال خواهد کرد، بنا به این نظر احتمال دارد هندوستان به زودی محدودیت‌هایی را که بر بازار طلا قرار داده بود، کاهش دهد. از آنجا که این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا و جواهرات در دنیا است، تغییراتی که این کشور در تجارت طلا ایجاد کند، برای بازار این فلز گرانبها بسیار پراهمیت هستند. افزایش قیمت اونس طلا که دیروز صبح رخ داد در هفته‌های اخیر بی‌سابقه بود، ولی نتوانست جلوی پیش‌بینی‌های منفی نسبت به روند طلا را بگیرد. تازه‌ترین تحلیل تکنیکال «اف ایکس استریت» نشان می‌دهد که قیمت طلا و نقره حتی در صورت کاهش ارزش دلار نیز تمایلی برای افزایش و صعود در شرایط کنونی نخواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی«اف ایکس استریت»، نگرانی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو آمریکا فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده و به نظر می‌رسد کاهش موقت شاخص ارزش دلار در برابر یورو و ین ژاپن نیز تاثیر چندانی بر افزایش قیمت این فلز گرانبها نداشته باشد. فعالان بازار طلا اکنون منتظر اعلام سیاست‌های پولی جدید فدرال رزرو آمریکا در نشست روزهای ۱۷ و ۱۸ دسامبر معادل با ۲۶ و ۲۷ آذر ماه هستند و برای خرید یا فروش دست نگه داشته‌اند. بر این اساس بازار طلای جهانی نیز مانند بازار داخلی رکود ناشی از پایین بودن عرضه و تقاضا را تجربه می‌کند. به هر روی «وان دارف» سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی برای موفقیت در فعالیت اقتصادی توصیه می‌کند «زمانی اقدام به خرید کنند که بقیه ترس و نگرانی دارند و زمانی بفروشند که بقیه به شدت حریص هستند.» گرچه امیدوار بودن به آینده طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار، این روزها مستلزم این است که ریسک زیادی به جان خریده شود، ولی همچنان عده‌ای در فکر استفاده از بحران طلا به منظور رسیدن به سودهای کلان هستند. تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهند که کف قیمت طلا در بدترین حالت ۱۰۶۵ دلار در هر اونس خواهد بود و در صورت کاهش قیمت طلا به این سطح بهترین فرصت برای خرید طلا است. سطح مقاومتی بعدی برای قیمت طلا ۱۱۷۹ دلار است و در صورت کاهش قیمت طلا به این رقم احتمال افت بیشتر آن به ۱۱۷۲ دلار نیز وجود دارد.
تمام اظهار نظرها راجع به طلا با فرض ادامه روند کاهشی آن صورت نگرفته است. برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند طلا در برابر سطح 1251 دلاری مقاومت زیادی از خود نشان خواهد داد و در صورت شکسته شدن این سطح احتمال افزایش قیمت طلا به 1260 دلار وجود دارد. عده‌ای دیگر از کارشناسان اقتصادی از تحلیل گذشته طلا به‌دنبال پیش‌بینی آینده آن هستند. آنان می‌گویند قیمت طلا از 253 دلار در هر اونس در سال 1999 میلادی با 650 درصد رشد در سپتامبر سال 2011 میلادی به بیش از 1921 دلار افزایش یافت و با ترکیدن حباب قیمتی طلا که در دو سال گذشته به وجود آمده است، قیمت این فلز گرانبها در حال اصلاح شدن است. گرچه به نظر می‌رسد احتمال افت 15 درصدی قیمت طلا در کوتاه مدت وجود داشته باشد و شاید قیمت طلا در ماه‌های آینده به 1000 دلار هم برسد؛ ولی این کف قیمت طلا خواهد بود و این فلز گرانبها بار دیگر در بازارهای بین‌المللی به کالایی جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد شد. کارشناسان اقتصادی از جمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت طلا در سال‌های آینده را روند تحولات اقتصاد جهانی می‌دانند که رشد تقاضای فیزیکی، نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش فشارهای تورمی را به دنبال خواهد داشت. البته در شرایط کنونی و در کوتاه مدت محرک پولی فدرال رزرو آمریکا بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهد داشت. میزان بدهی‌های فدرال رزرو آمریکا پیش از بحران مالی 2008 میلادی به کمتر از هزار میلیارد دلار رسیده بود، ولی این رقم هم اکنون پس از اجرای محرک پولی و تزریق نقدینگی به اقتصاد به بیش از 4 هزار میلیارد دلار رسیده است. عده‌ای معتقدند که افزایش بدهی‌های فدرال رزرو و دولت آمریکا نیز تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت طلا در سال‌های آینده خواهد داشت.

بازار داخلی
همراه با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت انواع سکه در بازار داخل نیز افزایش یافت. بنا به ادعای برخی از کارشناسان، قیمت سکه در بازار داخلی نسبت به قیمت تمام شده آن که از طریق نرخ اونس جهانی، قیمت دلار و نسبت وزنی اونس و سکه به‌دست می‌آید، پایین است و به منظور عملکرد مناسب بازار لازم است که قیمت سکه در شرایطی که قیمت اونس ثابت است، افزایش یابد. در این راستا انعکاس افزایش ۱۲ دلاری قیمت اونس در بازار سکه، از طریق افزایش ۵ هزار تومانی سکه طرح جدید نسبتا مناسب بوده و حداقل در راستای بزرگ شدن حباب قیمتی سکه نیست. به‌علاوه در بازار تهران دیروز دلار آمریکا کار خود را با کاهش جزئی قیمت و عمده ارزهای اروپایی کار خود را با افزایش قیمت شروع کردند. دیروز نرخ برابری یورو و پوند نسبت به دلار در بازارهای جهانی افزایش یافت. قیمت‌های روی تابلوهای بازار داخلی با تغییرات نرخ برابری ارزهای یادشده انطباق داشت. افزایش قیمت یورو و پوند در مقابل کاهش قیمت دلار در بازار تهران از تمایل بازار داخلی به همسویی با متغیرهای کلان اقتصاد جهانی حکایت دارد و از سوی کارشناسان به نشانه‌ای مثبت از روند بازار تعبیر می‌شود.