گروه بازار پول- بازار داخلی در این روزها همچنان رو به ثبات بیشتر حرکت می‌کند. سکه تغییراتی محدودتر از اونس جهانی را تجربه می‌کند و بازار ارز نیز نرخ‌های برابری را در سطوح مشابه روزهای پیشین نشان می‌دهد. از جمله نشانه‌های قوام در بازار می‌توان به کاهش فاصله بین نرخ خرید و فروش ارز و سکه، کم شدن دامنه تغییرات ارز و موضوعیت پیدا کردن اعداد زیر ۵ تومان در تعیین نرخ روی تابلوها اشاره کرد. با وجود این نشانه‌های مثبت، به اعتقاد برخی از کارشناسان، قیمت سکه نسبت به قیمت تمام شده با توجه به نرخ طلای جهانی پایین است و با گذشت زمان این «حباب منفی» از قیمت سکه حذف خواهد شد. در بازار جهانی به نظر می‌رسد روند تقویت یورو که چند روز پیش پیرو نشست بانک مرکزی اروپا به وجود آمده بود، متوقف شده و در این روزها تقویت مجدد دلار را در برابر یورو شاهد هستیم. بحران قیمت طلا چند هفته‌ای است به واسطه بروز نگرانی از تغییر سیاست‌های پولی آمریکا به وقوع پیوسته و اظهار نظرهای متنوع کارشناسان را موجب شده است. عده‌ای می‌گویند نزول قیمت طلا ادامه خواهد داشت و عده‌ای نیز به تقویت طلا در روزهای آینده اعتقاد دارند. به هر حال دیروز طلا به رغم نوسانات زیاد اخیر، هفته کاری را بدون تغییر قیمت شروع کرد و به همین خاطر موجی از امیدواری را نسبت به آینده طلا در بازار به راه انداخت.

ثابت ماندن قیمت اونس

اونس طلا در شروع هفته کاری بازارهای جهانی، بدون تغییر قیمت کار خود را شروع کرد. صبح دیروز، دوشنبه، اولین روز هفته برای بازارهای جهانی، نرخ طلا نسبت به آخر هفته گذشته تغییری نکرده بود. تثبیت قیمت طلا، حتی برای چند روز در هفته‌های اخیر نیز سابقه نداشت. بحران طلا در هفته‌های پیش، این فلز گرانبها را دچار نوسان‌های قیمتی غیرمنظمی کرده بود و قبل ازشروع هر هفته، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی‌های متنوعی در خصوص روند بازار فلز زردرنگ انجام می‌دادند. برای هفته جاری نیز «سی ان بی سی»

یک نظر سنجی در خصوص قیمت طلا، از چند کارشناس اقتصادی ترتیب داد. ۵۳ درصد کارشناسان اقتصادی شرکت‌کننده در این نظرسنجی یعنی ۹ نفر از ۱۷ نفر پیش‌بینی کردند که قیمت طلا در روزهای آینده با افزایش روبه‌رو خواهد شد و ۳۵ درصد کارشناسان اقتصادی اعلام کردند، قیمت طلا با کاهش روبه‌رو می‌شود. ۱۲ درصد تحلیلگران اقتصادی نیز در نظرسنجی «سی ان بی سی» اعلام کردند که قیمت طلا در هفته جاری با تغییر چندانی روبه‌رو نخواهد شد.

پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص کاهش نرخ بیکاری در ماه نوامبر به ۷ درصد، قیمت طلا تا حد زیادی در برابر کاهش بیشتر مقاومت کرد و این امر امیدواری‌ها به آینده طلا را قوت بخشید. مدتی بود که کارشناسان اقتصادی، اظهار نظر در خصوص تاثیر آمار بازار کار آمریکا بر قیمت طلا را شروع کرده بودند. عمده آنها معتقد بودند که در صورت مثبت بودن این آمار، طلا کاهش قیمت شدیدی را تجربه خواهد کرد، اما انتشار آمار مزبور، حتی نتوانست افت معمولی را که طلا متحمل می‌شد، امتداد بخشد. این مساله باعث شد که یک بار دیگر امیدها در بازار طلا جوانه بزند. عده‌ای از کارشناسان در این خصوص معتقدند که طلا پیش از این به آمار بازار کار آمریکا واکنش نشان داده بود و انتشار این اخبار تغییری در متغیرهای واقعی بازار ایجاد نکرد. مدت‌ها بود که طلا به خاطر نگرانی از تغییر سیاست‌های پولی آمریکا کاهش قیمت را تجربه می‌کرد و کاهش‌های حادث شده، طلا را به حالت تعادلی جدیدش رسانده است.

اما کارشناسان دیگری نیز هستند که هنوز معتقدند بهبود عملکرد اقتصادی آمریکا و ادامه نگرانی‌ها نسبت به متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو، بار دیگر موجب کاهش قیمت جهانی طلا خواهد شد. بنا به گزارشی از رویترز؛ سرمایه‌گذاران بین‌المللی به شدت نگران کاهش محرک پولی آمریکا در ماه‌های آینده هستند و تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که فدرال رزرو آمریکا از ماه مارس آینده، بخشی از محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری را متوقف خواهد کرد. نگرانی این افراد با توجه به موفقیت‌های اخیر آمریکا در بازار کار منطقی به نظر می‌آید. اما در گذشته بارها مشاهده شده که از مدت‌ها قبل از وقوع یک رخداد یا انتشار آمارها، رسانه‌ها راجع‌به تاثیرات رویدادی که بنا است در آینده رخ دهد، سخن می‌گویند. به این ترتیب در جریان فضاسازی رسانه‌ها تغییراتی در بازار رخ می‌دهد و هنگام وقوع رویداد، دیده می‌شود که ابعاد تاثیرگذاری واقعه مزبور بسیار محدود شده است. علت این امر از سوی کارشناسان، واکنش نشان دادن بازار به رویداد، پیش از وقوع آن و در جریان اخبار، عنوان می‌شود. در مورد طلا نیز عده‌ای از تحلیلگران معتقدند، فلز زرد در این مدت به واسطه اخبار و آمار منتشر شده، برای کاهش محرک پولی آماده شده و قیمت آن خیلی پایین‌تر نخواهد آمد. ثابت ماندن قیمت طلا در شروع این هفته می‌تواند نشانی از صحت مدعای این افراد باشد، ولی به هر حال بعید به نظر می‌رسد که اجرایی شدن کاهش محرک پولی بر بازار طلا بی‌تاثیر باشد.

به‌علاوه پیش از این بعضی از کارشناسان علت مقاومت طلا در مقابل کاهش قیمت را تقویت یورو در مقابل دلار عنوان کرده بودند. همراه با انتشار آمار اشتغالزایی ماهانه و نرخ بیکاری آمریکا، نشست بانک مرکزی اروپا برگزار شد. بانک مرکزی اروپا در این نشست نرخ بهره را تغییر نداد، اقدامی که برخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته بود و به همین دلیل، تعجب بازارها را به همراه داشت. به اعتقاد برخی از کارشناسان انفعال غیرمنتظره بانک مرکزی اروپا باعث شده که بازار در خصوص یورو آسوده خاطر شود. اما به هر حال در نتیجه مجموعه رویدادهای ذکر شده، ارزش یورو تا حدودی در برابر دلار تقویت شد. برخی از کارشناسان اظهار کردند که یورو، طلا را با خود بالا کشید و به همین علت، قیمت طلا کاهشی را که انتظار می‌رفت، تجربه نکرد. اما پس از آن مشاهده شد که یورو در مقابل دلار، دوباره مسیر تضعیف را پیش گرفت و تقریبا تمام تغییرحادث شده در نرخ برابری جبران شد. اما طلا با وجود تضعیف مجدد یورو همراه آن پایین نیامد و این امر اعتبار نظریه کارشناسان مزبور را در خصوص همراهی یورو و طلا زیر سوال برد.

بازار داخلی

تثبیت نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی، در بازار داخلی نیز به گونه‌ای مشابه نمود پیدا کرد. دیروز در هنگام شروع به کار بازار داخل، قیمت سکه طرح جدید، بدون تغییر نسبت به روز قبل ثبت شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار افزایش یافت. بازار سکه تهران چند هفته‌ای بود که پیرو افت قیمت طلای جهانی دچار رکود شده بود. ماه محرم کاهش مضاعف سطح تقاضا را در بازار سکه و طلای ۱۸ عیار موجب شد، تا قیمت طلا در بازار داخل پایین‌تر هم بیاید. در این شرایط صرافان راسته بازار اظهار امیدواری کردند که با فرا رسیدن نوروز، احتمالا سطح تقاضا در بازار طلا قدری افزایش یابد و قیمت سکه را بالا بکشد. اما آنها این امر را منوط به تغییر نگاه مردم می‌دانستند. به گفته آنها نگاه‌ها نسبت به طلا درحال حاضر بسیار منفی است و اگر این دید تغییر نکند، مردم در فکر خواهند بود که کالای دیگری پیدا کنند تا به عنوان مثال کارکردهایی مثل هدیه دادن را برآورده کند. مثلا کارت‌های هدیه بانکی می‌تواند، بعضی از کارکردهای سکه را برآورده کند. در صورت محقق شدن این پیش‌بینی یعنی پیدا شدن جایگزین برای سکه، احتمال تضعیف بیشتر قیمت آن تشدید خواهد شد.

موضوع دیگری که دیروز در بازار داخل جلب توجه می‌کرد، افزایش جزئی قیمت دلار بود. دیروز قیمت دلار و یورو بر تابلوهای راسته بازار قدری افزایش یافت. چند روز پیش افزایش نرخ برابری یورو نسبت به دلار، بازار تهران را مجاب کرد تا در مقابل کاهش اندک نرخ دلار خود، قیمت یورو را قدری افزایش دهد، اما روند تقویتی یورو نسبت به دلار چند روزی است که متوقف یا حتی معکوس شده است. این امر در هم جهت بودن تغییرات نرخ این دو ارز قابل رویت بود. بانک مرکزی نیز در مقابل تغییرات رخ داده در بازار آزاد، دیروز نرخ دلار خود را ۲ ریال افزایش و نرخ یوروی خود را ۲ ریال کاهش داد. به نظر برخی از کارشناسان اقتصادی این محدود کردن تغییرات قیمت از سوی بانک مرکزی به معنی تمایل این نهاد به تثبیت نرخ ارز و حرکت به سوی تک نرخی کردن ارز است.