گروه بنگاه‌ها - در آیین اهدای جوایز سومین دوره مدیریت سلامت اداری کشور که با حضور رییس دیوان محاسبات، معاون مالی و بودجه قوه‌قضائیه، سخنگوی کمیسیون اصل90، رییس کمیسیون قضایی مجلس و دبیر کنوانسیون مبارزه با فساد دولتی برگزار شد، بانک مهر اقتصاد موفق به دریافت تندیس سازمان پاک شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی بانک مهر اقتصاد، دکتر غلامحسن تقی نتاج - مدیرعامل بانک - با تاکید بر اینکه موضوع این همایش یکی از عوامل موثر برای تمام سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی به شمار می‌آید، افزود: اعتقاد به سلامت اداری باید در اولویت کاری مسوولان قرار گیرد و در امر مبارزه با فساد نیز نباید هیچ‌گونه تبعیضی اتخاذ شود.
دکتر نتاج سلامت اداری را یکی از زیرساخت‌های اصلی رسیدن به اهداف تمام سازمان‌ها دانست و افزود: اگر زیرساخت‌ها اصلاح نشود سازمان به سمت انحرافاتی متعدد پیش رفته و ضمن هزینه‌های نظارت نمی‌تواند به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کند و خسارت‌های سنگینی را بر جای خواهد گذاشت. نتاج پاسخگویی در گزارش‌دهی، عملکرد‌ها و شفافیت را از دیگر موارد مهم در اجرای سلامت اداری عنوان کرد و گفت: شفافیت، آگاهی مردم و مسوولان را در تصمیم‌‌گیری‌ها افزایش خواهد داد، اما شفافیت زیاد نیز برای سازمان‌ها خصوصا در بخش روابط بین‌الملل شکننده است.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد سلامت و یکپارچگی عملکرد را از نیازهای اساسی هر سازمان دانست و تصریح کرد: باید تمام سازمان‌ها اقدامات خود را ضمن اصلاح فرهنگ و عملکرد خود بر حفظ منفعت عمومی و قدرت عمومی قرار دهند.
وی عوامل کلیدی سلامت اداری در کشور را تعامل سه‌گانه فرهنگ سازمان، اخلاق کار و رفتار مناسب دانست و اظهار کرد: بانک مهر اقتصاد از سال 1372 برای پاسخگویی به نیازهای معیشتی مردم و ارائه تسهیلات به رزمندگان تاسیس شد، اما به مرور عملکرد این بانک گسترش پیدا کرد به نحوی که در حال حاضر با در اختیار داشتن سرمایه‌ای بالغ‌بر 200 میلیارد تومان از جمله بانک‌های پیشرو در نظام بانکی است.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد عوامل بروز فساد و تقلب در سازمان‌های مختلف را مثلث فرصت، انگیزه و نیاز و توجیه گری عنوان کرد و گفت: فساد در تمام ادارات کوچک و بزرگ وجود دارد اما نکته قابل اهمیت این است که با افزایش سرمایه، سیاست‌گذاری‌هایی برای جلوگیری از فساد نیز صورت گیرد. وی با تاکیدبر اینکه اقدامات کنترلی هر سازمان برای جلوگیری از فساد و تقلب باید در فواصل مختلف به روز شود، افزود: پنج عنصر کنترل‌های داخلی که موجب سلامت اداری می‌شوند عبارتند از: فرهنگ، ارزیابی ریسک، اقدامات کنترلی، اطلاعات و ارتباطات و مانیتورینگ یا پایش که این موارد در بانک مهر اقتصاد جایگاه ویژه‌ای دارد و هر ساله ضمن اتخاذ تصمیمات مناسب سیاست‌گذاری‌هایی برای جلوگیری از فساد در این بانک صورت می‌گیرد.