گروه بازار پول - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به پایین بودن نرخ سود اوراق مشارکت گفت: در حال حاضر سود اوراق مشارکت کم است و برای فروش اوراق مشارکت راهی جز افزایش سود این اوراق وجود ندارد.
محمد قسیم عثمانی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: برای فروش اوراق مشارکت باید شرایطی فراهم کرد که مردم از آن استقبال کنند. نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت که در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی کشور از فروش اوراق مشارکت استقبال چندانی نشده است. این در حالی است که شورای پول و اعتبار می تواند این موضوع را بررسی کند و نرخ سود اوراق مشارکت را افزایش دهد. این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: برای تسهیل فروش اوراق مشارکت باید با توجه به شرایط فعلی اقتصاد نرخ سود این اوراق را بالاتر تعیین کرد تا مردم از خرید این اوراق استقبال بیشتری کنند.
عثمانی در پاسخ این به سوال مبنی بر اینکه مبنای تعیین نرخ سود اوراق مشارکت چیست، گفت: نرخ سود اوراق مشارکت متناسب با تورم و شرایط اقتصادی خواهد بود؛ به‌طور مثال اگر یک بازرگان با یک فعالیت ساده تجاری، از خرید و فروش کالایی ۴۰ درصد سود کسب می‌کند در نتیجه باید تلاش کرد شرایطی فراهم شود که خریداران اوراق مشارکت نیز سود قابل قبولی به‌دست آورند. وی با اشاره به نقش فروش اوراق مشارکت در تامین مالی دولت برای اجرای پروژه‌های عمرانی افزود: باید توجه داشت در حال حاضر یکی از راهکارهای رونق فعالیت‌های عمرانی، تامین مالی این پروژها از طریق فروش اوراق مشارکت خواهد بود.
عثمانی ادامه داد: اگر بتوانیم با افزایش فروش اوراق مشارکت نقدینگی موجود در جامعه را جذب کنیم، گام موثری در راستای کنترل تورم نیز برداشته‌ایم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: در حال حاضر خبرها حاکی از آن است که برای جلوگیری از شوک‌های اقتصادی، نرخ سود بانکی در مقطع زمانی کوتاهی ثابت بماند که در کوتاه‌مدت عملی است؛ اما این موضوع را نباید فراموش کرد که نرخ سود بانکی در دراز مدت باید با توجه به تورم تعیین شود.