گروه بازار پول- مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ تورم و کاهش تورم نقطه به نقطه گفت: برآورد ما این است که می‌توانیم منتظر اتفاقات خوبی در زمینه کاهش نرخ تورم باشیم.

علیرضا مقتدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص نرخ تورم و پیش‌بینی کاهش نرخ آن اظهار کرد: با توجه به اقدامات سیاسی انجام گرفته در دولت جدید و سیاست‌گذاری‌های مناسب اقتصادی در جهت کاهش نرخ تورم، انتظار کاهش نرخ تورم وجود دارد.
وی تصریح کرد: برآورد ما این است که می‌توانیم منتظر اتفاقات خوبی در زمینه کاهش نرخ تورم باشیم، اما امکان اعلام نرخ برای این متغیر برای پایان سال‌جاری در حال حاضر و قبل از احصاء اطلاعات مورد نیاز و پردازش آنها نیست.
مقتدایی در مورد پیش‌بینی رییس‌کل بانک مرکزی از کاهش پنج درصدی نرخ تورم تا پایان سال، گفت: ما انتظار کاهش نرخ تورم را تا پایان سال داریم.
اختلاف آماری بانک مرکزی
و مرکز آمار طبیعی است
مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در مورد تفاوت آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، اظهار کرد: همیشه نتایج حاصل از دو بررسی آماری می‌تواند اختلاف داشته باشد. در دوره‌های گذشته هم این اتفاق همیشه رخ داده است.
وی در پاسخ به این نکته که بررسی گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی در سال گذشته این موضوع را تایید نمی‌کند، گفت: اگر بازه زمانی بررسی را بیشتر کنید، این مساله تایید می‌شود.
مدیرکل اداره آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در بانک مرکزی بر اساس روش‌های استاندارد تهیه می‌شود، ادامه داد: بانک مرکزی همگام با سازمان‌های بین‌المللی در جهت واقعی کردن بررسی‌های خود همیشه بخش وسیعی از کار خود را صرف بهینه‌سازی روش‌های محاسبه نرخ تورم کرده است.
به گفته وی البته ممکن است نتایج حاصل از دو بررسی متفاوت باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا این تفاوت نرخ در یک سال اخیر بیشتر شده است، گفت: اگر نرخ تورم منتشر شده این دو نهاد را در فاصله زمانی چند سال اخیر بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که گاهی اوقات عدد بانک مرکزی و در برخی مواقع نرخ‌های مرکز آمار ایران بیشتر
بوده است.
مقتدایی تاکید کرد: در هر بررسی آماری جداگانه می‌تواند اختلاف نتایج وجود داشته باشد؛ اما توضیح جزئیات آن نیاز به بحث کارشناسی جداگانه‌ای دارد.
وی افزود: برای مثال در یک بررسی آماری میانگین نمونه‌ها که برآوردی از یک صفت در جامعه است خود دارای توزیع آماری بوده؛ بنابراین اختلاف نتایج می‌تواند وجود داشته باشد و الزامی نیست که ارقام دو بررسی آماری دقیقا مشابه هم باشد.
فعالیت شورای‌عالی آمار در جهت رعایت استانداردهای آماری
مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی درخصوص اقدامات شورای‌عالی آمار، گفت: این شورا یکی از ارکان نظام آماری کشور است که همواره در جهت رعایت استانداردهای بین‌المللی این نظام کوشا بوده است.
وی تصریح کرد: نظام آماری کشور با محوریت شورای‌عالی آمار است و می‌توان گفت یکی از علل تشکیل شورا ایجاد بسترهای لازم برای همگرایی در جهت استانداردهای آماری در فرآیند تولید و انتشار بوده است.