گروه بازار پول- معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: شرکت‌های بیمه با توانگری مالی پایین باید تهمیدات لازم را برای بهبود وضعیت انجام دهند؛ زیرا در غیر این صورت مراجع ذی‌ربط همانند شورای‌عالی بیمه و سایر مراجع می‌توانند در خصوص آنها تصمیم‌گیری کنند.
«رحیم مصدق»، در گفت‌و‌گو با «ایرنا» درباره انتشار وضعیت توانگری شرکت‌های بیمه با بیان آنکه «سهامداران یکی از ذی‌نفعان شرکت‌های بیمه هستند»، اظهار کرد: سهامداران باید از وضعیت شرکت‌های بیمه آگاهی داشته باشند، زیرا اگر وضعیت شرکت بیمه‌ای نامناسب باشد، علاوه‌بر بیمه‌گذاران، سهامداران نیز متضرر می‌شوند.مصدق تصریح کرد: اگر شرکتی از لحاظ توانگری مالی در وضعیت مناسبی نباشد، باید با برخی تمهیدات و اقدامات همانند بازنگری در وضعیت پرتفوی شرکت، افزایش سرمایه شرکت و ارائه برنامه عملیاتی جدید به نحوی عمل کند که بازی برای تمامی ذی‌نفعان شرکت حالت برد- برد داشته باشد.
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با بیان آنکه «سیاست بیمه مرکزی ایجاد شفافیت و تبیین وضعیت واقعی شرکت‌ها است»، تصریح کرد: اگر شرکتی وضعیت مالی نامناسبی دارد باید به ذی‌نفعان آن همانند بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان اطلاع‌رسانی شود.وی اظهار کرد: در آیین‌نامه مربوط به توانگری برای شرکت‌هایی که دارای توانگری مالی مناسبی نیستند، تدابیری اندیشیده شده و اقدامات مورد نیاز شرکت‌های در سطوح پایین در آن دیده شده است. مصدق گفت: در قانون تاسیس بیمه مرکزی ظرفیت‌هایی وجود دارد که اگر شرکت‌ها از ابزار‌های در نظر گرفته شده استفاده نکنند، مراجع ذی‌ربط همانند شورای‌عالی بیمه و سایر مراجع می‌توانند در خصوص آنها تصمیم‌گیری کنند.
بر اساس این گزارش، بیمه مرکزی چندی پیش وضعیت توانگری مالی شرکت‌های بیمه را اعلام کرد که براین اساس وضعیت توانگری مالی تعداد ۱۸ شرکت شامل بیمه‌های ایران، آسیا، دانا، البرز، اتکایی امین، اتکایی ایرانیان، ملت، پاسارگاد، حافظ، سامان، سینا، کارآفرین، ما، امید، ایران معین، آرمان، آسماری و میهن در سطح مطلوب؛ یعنی «سطح یک» قرار دارد. به گفته بیمه مرکزی، «سطح یک» توانگری به این معنا است که شرکت‌های مذکور توانایی ایفای تعهدات خود را در مقابل بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آنها دارا هستند.
از مجموع شرکت‌های بیمه فعال در صنعت بیمه، وضعیت توانگری مالی تعداد ۴ شرکت شامل بیمه‌های پارسیان، رازی، کوثر و نوین در «سطح دو» قرار دارد. «سطح دو» توانگری نیز به‌این معنا است که شرکت‌های مذکور توانایی ایفای تعهدات خود را دارند؛ ولی باید جهت رسیدن به وضعیت مطلوب از نظر مقررات، وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند.بر اساس گزارش بیمه مرکزی، از مجموع شرکت‌های بیمه فعال در صنعت بیمه وضعیت توانگری مالی تعداد ۳ شرکت شامل بیمه‌های توسعه، دی و معلم در «سطح چهار» قرار دارد. «سطح چهار» توانگری به‌این معنا است که این شرکت‌ها در ایفای تعهدات خود با مشکل روبه‌رو بوده و باید ظرف مهلت حداکثر یک‌سال نسبت به ترمیم و تقویت وضعیت مالی، افزایش سرمایه و انجام اقدامات مشخصی (یک یا همه موارد) شامل عدم‌پرداخت سود و پاداش مجمع به هیات‌مدیره، کاهش هزینه‌ها، اصلاح روش‌های محاسبه حق بیمه‌ها، محدود کردن فعالیت عملیات صدور برخی شعب، تغییر اعضای هیات‌مدیره و همچنین برنامه ترمیم و تقویت مالی خود تنظیم و پس از تایید بیمه مرکزی اجرا کنند.