دنیای اقتصاد- به نظر می‌رسد پس از چندین ماه نوسان‌های قیمتی، بازار ارز در ایران بار دیگر ثبات خود را بازیافته ‌است. این موضوع را تغییرات اندک قیمتی نیز در هفته‌های اخیر تایید می‌کند. بررسی قیمت دلار در یک هفته گذشته، حاکی از این است که نوسان بازار تنها حدود ۱۶/۰ درصد بوده است. گزارش‌های منتشر شده نیز نشان می‌دهد با محدود شدن نوسان‌های قیمتی، دلالی ارز نیز در بازار ایران در حال از رونق افتادن است و مبادلات، در حال انتقال به مجرای رسمی‌تر؛ یعنی صرافی‌ها بوده است. موضوع قابل‌توجه این است که در هفته‌های اخیر، نرخ ارز به صورت پیوسته یک مسیر کاهشی یا افزایشی را در پیش نگرفته و اغلب به صورت چرخشی، نوسان‌های محدودی را در جهت بالا یا پایین حول نرخ‌های فعلی صورت داده‌ است. مجموع این روندها می‌تواند تقاضای سفته‌بازی در بازارهای ارز و طلا را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد. کارشناسان می‌گویند با محدود شدن نوسان‌های قیمتی و خروج تقاضای سفته‌بازی از بازار ارز، نقدینگی موجود در این بازارها می‌تواند وارد بخش‌های تولیدی اقتصاد کشور شود و بخشی از رکود فعلی را التیام دهد. علاوه‌بر این، خروج نقدینگی از بازار ارز می‌تواند بخشی از فشارهای موجود به بانک مرکزی برای تزریق نقدینگی را کاهش دهد. رخدادی که همراستا با سیاست‌های بانک مرکزی برای کاهش رشد نقدینگی و کنترل تورم خواهد بود. بررسی روند قیمت ارز و سکه در پنج روز کاری

نوسان کم دامنه، نشانی از تثبیت نرخ ارز

گروه بازار پول- طی پنج روز کاری هفته جاری نرخ دلار آمریکا ۱۶/۰ درصد کاهش یافت. این مقدار ناچیز ازپافشاری بر یک روند ثابت نشأت می‌گیرد، در عین حال هر روز شاهد تغییرات اندک و خلاف جهت تغییرات روزهای پیش از آن نیز بوده است. مشاهده تغییرات نوسانی و با دامنه کم به این شکل‌ می‌تواند نمودی از تثبیت قیمت‌ها در بازار باشد. یورو در کل تغییراتی مشابه دلار داشت. این نوسان نرخ یورو در بازار با افزایش نرخ برابری آن نسبت به دلار ارتباط دارد. کوتاه‌مدت و کم دامنه بودن تغییرات نرخ یورو می‌تواند موید این ادعا باشد.

در این پنج روز تقریبا بهای دلار تا ۳۰۲۰ تومان نیز بر تابلوها خودنمایی کرد؛ اما دوباره تا رسیدن به ۳۰۱۰ تومان دیروز مسیر کاهشی را از سر گرفته و پنج تومان نسبت به اول هفته افت ثبت کرده است.یورو در این مدت پنج تومان ارزان‌تر شد در حالی که بهای درهم امارات تقریبا در سطح ۸۲۰ تومان تقریبی ابتدای هفته متوقف شده است.

در هفته جاری نرخ ربع سکه بهار آزادی

پنج درصد کاهش یافت. در ماه‌های پیش نرخ ربع سکه بیش از ۱۵۰ هزار تومان بیش از ارزش واقعی بالا رفته بود و به واسطه تقاضای زیاد پایین نمی‌آمد. این کاهش شدید نرخ ربع سکه را می‌توان نشانی از حرکت بازار به وضع تعادلی‌اش دانست. همراه باکاهش نرخ ربع سکه، قیمت سکه تصویر امامی و نیم سکه نیز به ترتیب یک و سه درصد کاهش یافتند. این درحالی است که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار طی هفته جاری کاهش ناچیز ۲/۰ درصدی را تجربه کرد. در این مدت بهای هر سکه تمام تقریبا ۵۰۰۰ تومان ارزان شده و بهای نیم سکه نیز با همین میزان تعدیل به ۴۹۵ هزار تومان رسیده است. ربع سکه از ۳۱۰ هزار تومان اول هفته به نرخ ۲۹۵ هزار تومان در روز گذشته رسید. اونس جهانی طلا طی پنج روز گذشته به‌رغم همه صحبت‌هایی که از افزایش قیمت جهانی طلا زده شد، کاهش یافت. نشست فدرال رزرو آمریکا و زمزمه‌های ادامه اجرای محرک پولی می‌تواند در روند نوسانی روزهای اخیر موثر بوده باشد.

در بازار داخلی

بانک مرکزی دیروز در حالی بر قیمت دلار خود پنج تومان افزود که در مقابل نرخ اغلب ارزهای اروپایی از جمله پوند انگلیس، فرانک سوئیس، کرون سوئد و یورو را کاهش داد. تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد همسو با قیمت‌گذاری‌های بانک مرکزی بود و نرخ دلار مجددا روی تابلوها پنج تومان افزایش یافت، این در حالی است که قیمت عمده‌ای که دلار با آن مبادله می‌شود تقریبا همان

۳ هزارتومان بود و نوسان ناچیز قیمت دلار در روزهای اخیر حول قیمت ۳ هزار و پنج تومان تمایل بازار به تثبیت قیمت را نشان می‌دهد. تحلیلگران اقتصادی معتقدند، با توجه به اینکه نزولی شدن نرخ دلار سفته بازی در بازار را افزایش می‌دهد، اقدام بانک مرکزی برای تثبیت نرخ دلاردر جهت بهبود منافع اقشار محروم جامعه است.

دیروز در بازار داخلی همچنان بازار واکنش خاصی به سخنان وزیر اقتصاد نشان نداد و عملا از مرز روانی ۳۰۰۰ تومان پایین‌تر نیامد. با اینکه وزیر اقتصاد در مجلس کف انتظاری قیمت دلار را ۲۷۰۰ تومان اعلام کرده بود؛ اما دیروز تغییرات خاصی در این زمینه مشاهده نشد و با وجود دلارهای زیاد در بازار کاهشی در نرخ ارز به وجود نیامده است. روز سه‌شنبه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به نقل از وزیر اقتصاد گفت: آقای طیب نیا تاکید کرد که «موافق رسیدن قیمت دلار به ۲۶۰۰ الی ۲۷۰۰ تومان است». این سخنان در حالی از سوی وی مطرح می‌شود که رییس‌کل بانک مرکزی در دوم مهر ماه نرخ ۳ هزار تومانی برای دلار را کف قیمت عنوان کرد و گفت که دلار ارزان‌تر به زیان تولید است. از آن زمان تاکنون بحث بر سر نرخ واقعی دلار دراقتصاد داخلی به پرسش ادامه‌دار محافل اقتصادی تبدیل شده است.

کارشناسان مختلفی ازهر طیف در این خصوص اعلام نظر کرده‌اند. آنچه این روزها البته پیگیری می‌شود روند کاری و استراتژی بانک مرکزی به طور مستقل از وزارت اقتصاد است. به هر ترتیب بازار حسابی روی حرف‌های وزیر اقتصاد باز نکرد و قیمت دلار تغییری نداشت.

در بازارهای جهانی، بهای طلا همچنان بر محور ۱۳۵۰ دلار با نوسان محدود پیگیری می‌شود و البته انتظار برای حفظ این رقم نیز با توجه به مواضع ادامه دار فدرال رزرو آمریکا وجود دارد. دیروز قیمت آن دوباره در این مسیر به ۱۳۴۸ دلار رسید که نسبت به روز سه‌شنبه، ۳ دلار افزایش داشت. همچنین به گزارش رویترز، قیمت جهانی طلا نسبت به ۱۵ اکتبر تا کنون حدود ۷ درصد افزایش پیدا کرده است. دیروز نیز تحت‌تاثیر نشست فدرال رزرو قیمت طلا افزایش یافت. انتشار اخبار اوضاع نابسامان اقتصادی آمریکا در روزهای گذشته تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشت. رشد تولیدات صنعتی آمریکا طی ماه سپتامبر کاهش یافته است و بازار اشتغال آمریکا نیز در این ماه عملکرد مایوس‌کننده‌ای از خود نشان داد. بر این اساس برخی از کارشناسان اقتصادی ادامه اجرای محرک پولی تا اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی پیش‌بینی می‌کنند. در شرایط کنونی فدرال رزرو آمریکا هیچ تصمیمی برای متوقف کردن محرک مزبور ندارد. این اتفاق دلیل اصلی بالاماندن قیمت طلا عنوان می‌شود. کارشناسان بازار طلا معتقدند که سطح مقاومتی طلا در پایین‌ترین سطح ۱۳۴۲ دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح، قیمت طلا به کمتر از ۱۳۲۸ دلار نیز خواهد رسید. از سوی دیگر تحلیلگران نقطه بحرانی بالایی برای اونس طلا را ۱۳۶۴ دلار برآورد کرده‌اند. آنها معتقدند در صورت تجاوز قیمت از این سطح قیمت طلا در ادامه به بیش از ۱۳۹۰ دلار نیز خواهد رسید. روند نزولی قیمت دلار در بازار‌های بین‌المللی بر تغییرات کوتاه‌مدت قیمت جهانی طلا تاثیرگذار بوده است. کاهش قیمت دلار با افزایش تقاضا برای طلا همراه بوده است و براین اساس می‌توان نتیجه گرفت که افزایش قیمت این فلز گرانبها در روزهای اخیر تا حد زیادی از کاهش نرخ دلار متاثر شده است. تحلیلگران اقتصادی معتقدند، آغاز جشن‌های سراسری در هند نیز در رشد تقاضای طلا موثر بود. بر این اساس رشد اخیر نرخ طلا تا حدی از رسومات یکی از بزرگ‌ترین بازارهای طلای جهان؛ یعنی هند نشأت می‌گیرد.

کشور پر جمعیت هندوستان بزرگ‌ترین بازار مصرف جواهرآلات را دارد و بر نرخ‌های جهانی تاثیراتی عمده می‌گذارد. در بازار داخلی طلا خبر دیگری نیز انتشار یافت که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در تازه‌ترین انتخابات اتحادیه طلا و جواهر تهران، ابراهیم محمد؛ ولی با ۶۹۷ رای برای ۴ سال به ریاست این اتحادیه منصوب شد، این در حالی است که از میان ۲۵۷۰ عضو واجد شرایط ۱۳۳۵ نفر در انتخابات شرکت کردند.

نشانه‌های ثبات در بازار ارز