براساس توافقنامه 18 مدیرصنعت بیمه کشور، ارائه هر گونه تخفیف مازاد در رشته بیمه شخص ثالث ممنوع اعلام شد و شرکت‌های بیمه نمی‌توانند تخفیفی بیش از حق بیمه‌های تعرفه مصوب دولت و تخفیف‌های ابلاغی بیمه مرکزی به مشتریان ارائه دهند.
مدیران شرکت‌های بیمه با امضای توافقنامه‌ای متعهد به همکاری رعایت اصول حرفه‌ای در بازار بیمه شخص ثالث شدند، در این تعهدنامه که به امضای ۱۸ مدیر بیمه‌ای رسیده است، ارائه هر گونه تخفیف مازاد در رشته بیمه شخص ثالث ممنوع اعلام شده است و شرکت‌های بیمه نمی‌توانند تخفیفی بیش از حق بیمه‌های تعرفه مصوب دولت و تخفیف‌های ابلاغی بیمه مرکزی به مشتریان ارائه دهند.
در این تعهدنامه همکاری آمده است: «اعضای سندیکای بیمه‌گران به اتفاق مصمم هستند با توجه به نامه بیمه مرکزی مبنی بر محاسبه حق بیمه شخص ثالث به صورت کامل در حساب فیمابین ارائه هرگونه تخفیف در بیمه شخص ثالث که رشته‌ای زیانده در کل مجموعه صنعت بیمه است اعم از عمومی، گروهی، قراردادی و هر ترتیب دیگری ممنوع اعلام کرده و تعهد می‌کند به هیچ عنوانی کمتر از حق بیمه‌های بر اساس تعرفه مصوب دولت و تخفیف‌های ابلاغی بیمه مرکزی که در مجمع عمومی سندیکا مورد تایید قرار گرفته است، نفروشند. در صورتی که هر یک از اعضا این تعهد را ایفا نکند یا بر خلاف اصول حرفه‌ای و اخلاقی مشتریان عمده سایر شرکت‌ها را با تخفیف‌های مستقیم یا غیرمستقیم جذب کند، با اعلام سندیکا موضوع در شورای عمومی مطرح و عدم‌رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای با نظر دبیر سندیکا می‌تواند رسانه‌ای شود. همچنین در صورت تخلف اعضا از این تعهد سایر اعضای سندیکا هر گونه همکاری مالی با آن شرکت را به ترتیبی که در شورای عمومی سندیکا مصوب خواهد شد، متوقف خواهند کرد. تخفیف‌های رایج برای کارکنان صنعت بیمه در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث مجاز است.» غلامرضا تاجگردون دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد این توافقنامه گفت: این قرارداد برای رعایت اصول حرفه‌ای بازار بیمه شخص ثالث که یک فعالیت زیانده و ضررده در صنعت بیمه کشور محسوب می‌شود، به امضا رسید.
وی با اشاره به افزایش نرخ دیه شخص ثالث توسط دولت برای سال جاری عنوان کرد: شرکت‌های بیمه برای همکاری با دولت و همراهی مردم، با وجود اینکه نرخ دیه شخص ثالث افزایش بسیار زیادی داشت و در مقابل نرخ بیمه شخص ثالث نصف آن افزایش یافت، تخفیف‌هایی را برای افرادی که بیمه شخص ثالث انجام می‌دادند، قائل می‌شد. تاجگردون با تاکید بر رعایت اصول بیمه‌نامه شخص ثالث به صورت حرفه‌ای و فنی توسط شرکت‌های بیمه اظهار کرد: تعیین نرخ برای بیمه شخص ثالث همواره مشکلاتی دارد، یعنی این نرخ همیشه پایین‌تر از نرخ فنی است که عملا به ضرر بیمه گران تمام می‌شود. برخی شرکت‌های بیمه حدود ۳۰ درصد تخفیف به علاوه تخفیف‌های سالانه را می‌دهند که ارقام بالایی است