گروه بازار پول- با گذشت یک هفته از تشکیل رسمی کابینه حسن روحانی و اعلام برنامه‌های کلان اقتصادی کشور، هنوز خبری از معرفی رییس‌کل بانک مرکزی و تکمیل تیم اقتصادی دولت نیست. این در حالی است که معرفی رییس‌کل جدید بانک مرکزی با اعلام سیاست‌های جدید پولی کشور همراه خواهد بود و برخی فعالیت‌های اقتصادی را از سردرگمی خارج خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که دولت جدید برای سیاست‌گذاری پولی برای کاهش نرخ تورم و حفظ ارزش پول ملی (به عنوان اصلی‌ترین وظیفه بانک مرکزی) چه برنامه‌ای دارد. در این میان برخی نظرات کارشناسی بر اولویت دادن کاهش تورم طی روزهای آینده تاکید دارد.

راعی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در پاسخ به سوالی پیرامون اولویت انتخابی دولت در دوره جدید از میان ثبات نرخ ارز یا رویکرد کنترل نرخ تورم معتقد است که نرخ تورم در اولویت قرار دارد؛ چراکه در صورت روند نزولی این متغیر، فعالان اقتصادی می‌توانند با اطمینان بیشتری برنامه‌ریزی کنند.

رضا راعی در گفت‌وگو با «ایلنا» وظیفه اصلی همه بانک‌های کشور را ایجاد ثبات نسبی قیمت‌ها، حفظ و تقویت ارزش پول ملی و کنترل نرخ تورم دانست و افزود: این در حالی است که وجود بیش از یک نرخ واقعی برای ارز، زمینه‌ را برای رانت‌خواری ایجاد می‌کند. راعی، به ثبات بازار پولی و اعتباری اشاره کرد و گفت: ساماندهی بازارپولی و اعتباری باید اصلی‌ترین محور فعالیت بانک مرکزی در دور جدید باشد.

معاون پیشین بانک مرکزی افزود: هر نرخ ارزی خارج از محدوده قیمت‌های واقعی تعیین شود، حتما به سمت نرخ واقعی نوسان خواهد داشت و اگر ثبات ارزش پول ملی مورد نظر باشد و تحقق یابد، می‌توانیم به سمت یک نرخ ارز، اما واقعی حرکت کنیم.