تقویت تقاضا در بازار

دیروز قیمت دلار در حالی روند افزایشی خود را تقویت کرد که روز پنج‌شنبه نیز دلار با ۳۰ تومان افزایش مواجه بود. روز گذشته این شرایط موجب رشد قیمت سایر ارزها و همچنین سکه در بازار داخلی نیز شد. بامداد دیروز نیز در بازارهای جهانی بهای هر اونس طلا نیز تا مرز ۱۴۰۰ دلار بالارفت وسپس بر رقم ۱۳۹۸ دلار بسته شد. در این سطح قیمت طلا نسبت به نرخ بعدازظهر جمعه تقریبا ۲۳ دلار افزایش ثبت کرد. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز تداوم افزایش قیمت برای طلا را پیش‌بینی کرده‌اند برخی از اتفاقات منطقه‌ای و تشدید چالش‌ها در سوریه نگرانی‌های تورمی را افزایش می‌دهد. بازار داخلی در عین حال نسبت به تحرکات تازه وزیر نفت در خصوص بازگرداندن شرایط تولید نفت با تکمیل برخی فازهای پارس جنوبی خوش‌بین است. با این حال نگرانی‌های منطقه‌ای همچنان تغییرات قیمت را سبب می‌شود. افزایش بهای درهم امارات با اعمال ضریبی همیشگی قیمت دلار را به سطح اعلام شده کشانده است. بازار، اما همچنان با موانع مهمی چون نبود ارتباط بین بانکی و برخی دستورالعمل‌های هیجانی مواجه است که در ضمن اینکه تلاش‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود، تنگناهایی نیز برای فعالیت آنها در دستور کار قرار گرفته است. در عرصه سیاسی هنوز گشایش مشخصی قابل‌تصور نیست و هر چه قدر که این زمان به درازا بینجامد، قیمت‌ها و انتظارات تورمی هیجانی‌تر خواهند شد. اعتماد بازار به دولت جدید اگرچه قابل‌توجه بوده، اما انتظار برای بروز نشانه‌های قوی‌تر همچنان وجود دارد.

شهریورماه امسال بنا به پیش‌بینی برخی از سیاست‌مداران خارجی و داخلی، دور تازه گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود و در عین حال

در این ماه برخی تهدیدات پیش اعلام شده آمریکایی‌ها امکان سفته‌بازی بیشتر را فراهم می‌آورد. همچنین در آستانه ورود به نیمسال دوم و افزایش نقدینگی‌های بیشتر در جامعه، برخی بنا بر روال دو سال گذشته انتظار افزایش قیمت‌ها را در سر می‌پرورانند. این در حالی است که شرایط اقتصادی و سیاسی در دولت جدید قابل‌مقایسه با سال‌های قبل نیست.

دیروز بهای دلار با نرخ ۳۱۱۵ تومان باز شد و در ادامه تا بعد از ظهر تا ۳۱۴۵ تومان افزایش یافت. در بازار سکه و طلا نیز قیمت هر سکه طرح جدید با ۵۰۰۰ تومان افزایش تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان هم افزایش یافت. نیم سکه و ربع سکه هر یک با ۱۰ هزار تومان افزایش روبه‌رو شد و به ترتیب ۵۴۵ هزار تومان و ۳۴۵ هزار تومان بر تابلوها درج شدند. در بازار طلا بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و ۱۲۰۰ تومان گران شد.

طلا در مرز ۱۴۰۰ دلار

چهارشنبه شب گذشته مشخص شد که مقامات فدرال رزرو اجماع کاملی برای کاستن از حجم خرید اوراق قرضه در آمریکا ندارند و عملا انتظار برای کاهش قیمت طلا حداقل در کوتاه‌مدت از میان رفت. از این رو بهای طلا مرتبا با افزایش مواجه شده و از اواخر هفته گذشته تاکنون تقریبا ۳۰ دلار افزایش ثبت کرده است. دیروز بهای جهانی طلا در سطح ۱۳۹۸ دلار بسته شد.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی در این روزها ضمن تاثیرپذیری از تصمیمات مقامات آمریکایی مبنی بر کند کردن سیاست‌های انبساطی یا تداوم اعمال آنها، به برخی عوامل دیگر از جمله افزایش تقاضای خرید طلا در بازارهای آسیایی به شکل شمش، جواهرآلات و سکه‌های ضرب شده آمریکایی نمود یافته است. در واقع بهای طلا بین دو عامل کاهنده احتمالی و افزاینده بالفعل در نوسان مانده است. ناامیدی از تصمیم قاطع و نامشخص بودن زمان توقف احتمالی در فدرال رزرو که به بهبود شاخص‌های اقتصادی در آمریکا منوط شده، بهای طلا را به افزایش واداشته است.

در عین حال قیمت این فلز در تقابل با نرخ ارزهای جهان‌روا مانند دلار و سایر ارزها شرایطی بی‌ثبات پدید آورده است. افزایش نرخ رشد اقتصادی در برخ کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور بر نرخ ارزهای همسایه نیز تاثیرگذار بوده که بر میزان تقاضای کل وادرات و ذخیره‌سازی طلا توسط بانک‌های مرکزی موثر واقع می‌شود.

تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از روند قیمت طلا در هفته جاری

در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو، کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که قیمت طلا طی هفته جاری با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی فوربس، در نظرسنجی تازه کیتکو ۲۳ کارشناس ارشد اقتصادی شرکت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش از ۲۳ کارشناس اقتصادی و سرمایه گذار بین‌المللی که در نظرسنجی کیتکو نیوز شرکت کرده‌اند، ۱۵ نفر به افزایش قیمت طلا در هفته پیش رو رای داده‌اند، ۷ کارشناس اقتصادی نیز بر این باور هستند که قیمت طلا در روزهای آینده کاهش خواهد یافت و یک کارشناس اقتصادی نیز پیش‌بینی کرد قیمت طلا در هفته جاری تغییر چندانی نخواهد داشت.

در نظرسنجی هفته گذشته کیتکو نیز بیش از نیمی از کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند. قیمت طلا در هفته جاری با رشد ۲۵ دلار در هر اونس روبه‌رو شده است.

انتشار آمارهای مربوط به وضعیت فروش مسکن در آمریکا طی ماه جولای تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. میزان فروش مسکن در بازار آمریکا طی ماه جولای به شدت کاهش داشته است.

خروج سرمایه‌گذاران از بازار طلا و سکه

همچنین رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از افت میزان معاملات در بازار خبر داده است. محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با «ایرنا»، با بیان آنکه، خرید و فروش‌ها در بازار ارز و سکه در روزهای اخیر کاهش یافته است، افزود: هر چند میزان عرضه در بازار طلا و سکه افزایش یافته، اما تقاضا به‌شدت کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: افت قیمت در بازار طلا و سکه نتیجه نبود تعادل عرضه و تقاضا است؛ ضمن آنکه کاهش قیمت سبب شده تا سرمایه‌گذاران همانند گذشته به این بازار معطوف نشوند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور گفت: علاوه‌بر این امر، میزان نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی کاهش یافته و این بازار در کشور نیز رو به آرامش است. کشتی آرای با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار آزاد نیز گفت: کاهش قیمت ارز نیز سبب شده تا میزان سرمایه‌گذاری در این بازار به حالت قبلی بازگردد.