خشایار امینی

ابتدای هفته با تقویت دلار آغاز شد و چندان دور از انتظار نیست که این روند در میان‌مدت ادامه داشته باشد. دوشنبه بازارهای آمریکا و ژاپن تعطیل بودند و می‌توان تقویت دلار را به نوعی رفتار تاخیری دلار به NFP و افزایش گمانه‌زنی‌ها در رابطه با اجلاس گروه هفت نسبت داد.

در حال حاضر عوامل بسیاری درباره دلار مهم ارزیابی می‌شود که عبارت‌اند از:

۱ - اجلاس آتی گروه هفت:

در این اجلاس مقامات اقتصادی کشورهای صنعتی گردهم می‌آیند تا راجع به مسائل اقتصاد جهانی بحث و مذاکره کنند و معمولا هر بار یک موضوع کلید مذاکرات است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در شرایط فعلی با توجه به افزایش شدید یورو به‌خصوص در برابر دلار‌، کلید اصلی مذاکرات این مساله است و وزرای اقتصادی کشورهای منطقه یورو نارضایتی خود را از این موضوع ابراز خواهند کرد.

با توجه به اینکه وزیر دارایی فرانسه و همینطور رییس‌جمهور این کشور بارها و بارها‌، آشکار و نهان از این مساله ابراز ناخرسندی کرده‌اند، بی هیچ تردیدی باید انتظار مطرح شدن این مساله در اجلاس را داشته باشیم اما مساله اساسی اینست که نارضایتی مقامات فرانسوی در قیمت یورو لحاظ شده و مساله جدیدی نیست و بازار بسیار مشتاق است تا بداند آیا دیگر کشورهای منطقه یورو به‌خصوص آلمان و ایتالیا نیز با همسایگان فرانسوی خود هم رای شده اند یا خیر؟

هرچند تا به‌حال گلایه‌هایی از آلمانی‌ها شنیده شده اما مقامات ارشد اقتصاد این کشور تاکنون ترجیح داده‌اند حرمت بانک مرکزی اروپا را نگاه دارند و دخالتی در ارزش یورو نکنند اما آیا رسیدن به مرز ۴/۱ کاسه صبر آنان را لبریز خواهد کرد یا نه، بحثی است که در اجلاس مشخص می‌شود، اما چیزی که مشخص است این که رفتار این چند روزه یورو نشان داده است، خریداران این ارز از این اجلاس هراس دارند و با نزدیک شدن به آن، یورو مقداری از سودهای هفته‌های گذشته خود را پس داده است.

۲ - افزایش قابل توجه NFP:

این خبر روز جمعه اعلام شد و حکایت از آن داشت که بازار کار آمریکا آنگونه که ابتدا تصور می‌شد در شرایط بدی به سر نمی‌برد.

هرچند رفتار بازار بعد از اعلام این خبر پیچیده بود، اما ظاهرا بالاخره واکنش درخوری به این شاخص نشان داده شد و دوشنبه دلار تقویت شد. افزایش NFP که بهترین شاخص بیانگر وضعیت بازار کار آمریکا است، فشار بر فدرال‌رزرو برای کاهش‌های بیشتر را کمتر می‌کند که این مساله به نفع دلار تلقی می‌شود.

۳ - انتشار صورتجلسه FOMC:

صورتجلسه نشست ۱۸سپتامبر فدرال‌رزرو منتشر می‌شود و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد، بازار واکنش نشان خواهد داد.

در این جلسه نیم واحد نرخ بهره ایالات متحده کاهش پیدا کرد و به ۷۵/۴ رسید. دو احتمال وجود دارد‌: اول آنکه نیم واحد کاهش نرخ بهره به واسطه این بوده که فدرال‌رزرو یک بار نرخ را تغییر دهد و ماه‌های بعد بازار را دچار شک نکند که اگر صورتجلسه موید این احتمال باشد باید انتظار تقویت دلار را داشت‌.

احتمال دوم آن است که بانک مرکزی آمریکا آنقدر نیاز به کاهش نرخ بهره را حس ‌کرده که ۲۵/۰ را کافی ندانسته و به عنوان اولین قدم، گام خود را دو برابر کرده است‌. این سناریو قطعا موجب تضعیف دلار خواهد شد‌. اما در پایان ذکر این موضوع را ضروری می‌دانم که با توجه به حل نسبی بحران نقدینگی و افزایش بورس‌های جهانی احتمال تمرکز بازار بر اجلاس گروه هفت بیشتر است تا صورتجلسه FOMC و بازار ترجیح می‌دهد تا به خبرهای خوب دلار و خبر‌های بد یورو توجه بیشتری کند‌.

www.fxacm.com