گروه بازار پول - بهای طلا در بازارهای بین‌المللی در پی رشد ارزش دلار آمریکا رو به کاهش نهاد. تقویت احتمال ثابت ماندن نرخ بهره در حد ۷۵/۴درصد در بانک مرکزی آمریکا و بروز چشم‌اندازهای مثبت از رشد اقتصادی ایالات متحده موجب افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده شد.

روز گذشته یورو، پوند انگلیس و یک‌صد ین ژاپن به ترتیب با ۰۰۶۷/۰ واحد، ۰۰۷۳/۰ واحد و ۱/۰ واحد کاهش ارزش در مقابل دلار آمریکا روبه‌رو شدند و نرخ برابری آنها در مقابل دلار به ترتیب به حد ۴۰۲۰/۱، ۰۲۹/۲ و ۲۴/۱۱۷ رسید.

جمعه گذشته انتشار آمار نگران کننده در خصوص کاهش آمار اشتغال در آمریکا، اذهان همگان را برای کاهش حداقل ۲۵/۰درصد دیگر از نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو آماده کرده بود که در عین حال تحلیل‌ها و گزارشات اخیر این ذهنیت را مرتفع ساخته و از رشد بهتری برای اقتصاد آمریکا خبر می‌دهد. نتایج اجلاس گروه ۷ نیز ممکن است حاوی بیانیه‌هایی در حمایت از دلار باشد برگزاری قریب‌الوقوع این اجلاس امید تازه‌ای در دل طرفداران دلار پدید آورده است.ارزش طلا که به طور سنتی مخالف جهت حرکت قیمت دلار در نوسان است پس از شکستن رکورد تاریخی خود پس از سال ۱۹۸۰ و رسیدن به حد ۷۴۵ دلار برای تحویل فوری طی سه روز اخیر با افت شدید مواجه بوده و پس از یک کاهش ۶/۱۶ دلاری به حد ۴۰/۷۲۸ دلار در ساعت ۱۴ به وقت تهران رسید. پیش‌بینی‌های گذشته حکایت از رسیدن قیمت معاملات فوری طلا به حد ۸۰۰ دلار بوده است. اگرچه سقوط اخیر قیمت طلا و در مقابل رشد دلار فصل جدیدی از احتمالات را در میان مدت فرا روی فعالان بازار طلا و ارز قرار داده است.

اما رشد دوباره بهای نفت در صورت کاهش ذخایر استراتژیک غرب با شروع فصل سرما و تنش‌های پیش‌بینی نشده دیپلماتیک به ویژه در خاورمیانه ممکن است بار دیگر قیمت طلا را تا حد ۸۰۰ دلار بالا ببرد.