حسین زارعی

شرکت سهامی بیمه ایران حدود دو ماه است (از ۲۷/۵/۸۶) که با دو عضو هیات‌مدیره اداره می‌شود. به رغم اینکه در ماده ۱۱ اساسنامه این شرکت به هیات‌مدیره ۵ نفره اشاره شده است. تعیین اعضای هیات‌مدیره شرکت بر طبق همین ماده اساسنامه با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی شرکت است. با توجه به اینکه صددرصد سهام شرکت بیمه ایران متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد لذا ترکیب مجمع عمومی آن در ماده ۷ اساسنامه شرکت عبارتند از وزیر امور اقتصادی و دارایی، ‌وزیر بازرگانی و رییس سازمان برنامه‌ و بودجه که پس از ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، این سازمان به عنوان عضو مجمع عمومی شرکت‌های بیمه دولتی و از جمله شرکت بیمه ایران بود لیکن بعد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور،‌ مجمع عمومی شرکت بیمه ایران و سایر شرکت‌های بیمه دولتی ناقص و دارای دو عضو می‌باشد.

ریاست مجمع عمومی شرکت نیز بر عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی است و به همین لحاظ انتخاب و معرفی مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های بیمه دولتی با معرفی وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی است. اما آقای وزیر امور اقتصادی و دارایی از این امر مهم غافل مانده است، (شاید هم غافل نیست!) و نسبت به تعیین ۳ عضو دیگر هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران رغبتی نشان نمی‌دهد. نیک می‌دانیم که براساس تصمیم رهبر معظم انقلاب در راستای ابلاغ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرکت بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی خواهد ماند و این خود نشان از اهمیت قدیمی‌ترین شرکت بیمه کشور دارد.

در کنار این مساله مهم باید به این موضوع هم توجه نمود که شرکت بیمه ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور در حال حاضر بیش از ۵۰درصد سهم بازار بیمه کشور را در اختیار دارد و از این بابت سالانه مبالغ زیادی به عنوان سود خالص به خزانه دولت واریز می‌کند.

با این حال آقای وزیر، آیا شرکت بیمه ایران با این همه اهمیت مستحق این همه بی مهری‌ها است! نکند حضرت عالی از گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد شرکت بیمه ایران که براساس آن ریاست محترم جمهوری وزارت امور اقتصادی و دارایی را مسوول دانست، دلخور هستید! نکند فرد مورد اعتماد برای عضویت در هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران یافت نمی‌شود! نکند تصمیم‌گیری در خصوص بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور برای جناب عالی اهمیت ندارد! نکند...

آقای وزیر اینها و صدها سوال دیگر در این زمینه هر روز از زبان کارشناسان و مدیران صنعت بیمه کشور شنیده می‌شود و به نوعی حق هم دارند. شما براساس قانون مسوول هستید و باید در راستای انجام وظیفه خود هر چه زودتر نسبت به تعیین ۳ عضو دیگر هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران اقدام نمایید. البته هیات‌مدیره شرکت‌های بیمه دولتی دیگر و هیات عامل بیمه مرکزی ایران نیز کامل نیست که ضرورت دارد تکمیل شود. لیکن هیات‌مدیره آنها دارای اکثریت است و برای اتخاذ تصمیم دچار مشکل نیستند.

ولی شرکت بیمه ایران برای مسائل مهم که اختیار تصمیم‌گیری در مورد آنها بر عهده هیات‌مدیره شرکت است، نمی‌تواند تصمیم بگیرد. آقای وزیر بازار شایعات هر روز داغ و داغتر می‌شود و این موضوع باعث دلسردی مدیران و کارکنان خدوم شرکت بیمه ایران شده است و به نوعی انگیزه کافی برای تلاش و کار بیشتر را از آنها گرفته است. آقای وزیر مدیران و کارکنان بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور را از شما که به نوعی به طور غیر مستقیم توسط مردم به وزارت انتخاب شده‌اید، انتظار دارند هر چه زودتر برای پایان دادن به بحران انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران و ایجاد انگیزه در کارکنان و مدیران شرکت مذکور نسبت به انتخاب ۳ عضو دیگر هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران اقدام نمایید. این امری سخت و محال نیست.

کارشناس ارشد بیمه