سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. کارشناس محاسب

اصطلاح مشابه: کارشناس محاسب خسارت، کارشناس فنی، کارشناس پرونده

در اداره خسارت بدنه پس از بازدید اتومبیل خسارت دیده مقدار خسارت کلی یا جزیی آن ارزیابی و گزارش می‌شود.

سپس کارشناس دیگری با عنوان کارشناس محاسب مقدار خسارت قابل پرداخت را محاسبه می‌کند. او براساس شرایط بیمه‌نامه اتومبیل مورد نظر مبلغ یا مبالغی را از خسارت ارزیابی شده کم می‌کند.

در مقابل هزینه احتمالی برای نجات و حمل اتومبیل خسارت دیده به خسارت ارزیابی شده اضافه می‌شود.

کاهش ارزش اتومبیل

اصطلاح مشابه: کاهش قیمت اتومبیل، کاهش بهای وسیله نقلیه

به علت وقوع خسارت گاهی اتومبیل خسارت دیده دچار کاهش قیمت می‌شود.

به عبارت دیگر چنین اتومبیلی پس از انجام تعمیرات لازم در مقایسه با اتومبیل مشابهی که تاکنون خسارت ندیده است با قیمت کمتری خرید و فروش می‌شود.

این کاهش قیمت اصطلاحا کاهش ارزش نام دارد. در بیمه بدنه جبران خسارت هر نوع کاهش ارزش اتومبیل در تعهد بیمه‌گر نیست.

گزارش مقامات انتظامی

اصطلاح مشابه: کروکی، گزارش پلیس راه، گزارش کاردان فنی

شرط بیمه نامه شخص ثالث و یا بدنه در مورد بررسی تمام خسارات بدنی و عمده خسارات مالی اعلام شده این است که بیمه‌گذار، شخص زیان دیده یا ذی‌نفع بیمه‌نامه گزارش مقامات انتظامی را ارائه کند.

این گزارش برای مثال با تعیین طرف‌های مقصر و زیان دیده حادثه اتومبیل تعهد یا عدم تعهد بیمه‌گر به جبران خسارت بدنی و یا مالی ناشی از این حادثه را مشخص می‌کند.

بیمه‌گذار موظف است به محض اطلاع از وقوع حادثه جریان را بلافاصله و حداکثر ظرف پنج روز به بیمه‌گر اطلاع دهد و متعاقبا گزارش مقامات انتظامی و کلیه مدارک مربوط به علل و کیفیت وقوع حادثه و ... را به بیمه‌گر ارائه کند (شرطی در بیمه‌نامه شخص ثالث).

رسیدگی و پرداخت غرامت مشمول این بیمه‌نامه مشروط به تقاضای بیمه‌گذار یا ذی‌نفع قانونی و ارائه مدارک و اسناد زیر است:

گزارش و یا صورت جلسه ماموران پلیس راه یا سایر مقامات انتظامی یا قضایی ذی‌صلاح درباره تاریخ، محل و چگونگی وقوع حادثه و نام و مشخصات حادثه دیدگان و نوع حادثه ....

در صورت وقوع حادثه، اگر خسارت مالی مورد ادعای شخص زیان‌دیده تا مبلغ یا نسبت معینی باشد نیاز به ارائه گزارش مقامات انتظامی نیست.

با مراجعه طرفین حادثه به شرکت بیمه و ارائه مدرک لازم، خسارت فوق بررسی و طبق شرایط بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد.