بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که میزان ذخایر بین‌المللی روسیه از اول سال‌جاری میلادی ۴۰درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام بانک مرکزی روسیه میزان ذخایر بین‌المللی این کشور در ماه سپتامبر سال‌جاری میلادی ۲/۲درصد افزایش یافته و در روز اول اکتبر برابر با ۴۲۵میلیارد و ۳۷۸میلیون دلار در برابر ۴۱۶میلیارد و ۴۰میلیون دلار در روز اول سپتامبر بوده است.

در همین حال اعلام شده که در ۹ ماه اول سال ۲۰۰۷ ذخایر بین‌المللی ۴۰درصد افزایش داشته است.

در روز اول ژانویه سال جاری این شاخص برابر با ۳۰۳میلیارد و ۷۳۲میلیون دلار بود.

ذخایر بین‌المللی، موجودی‌هایی هستند که در مدتی معین در اختیار بانک مرکزی روسیه و وزارت دارایی کشور قرار دارند. این موجودی‌ها متشکل از سکه‌های طلا، اعتبارات ویژه وامی، ذخایر در صندوق بین‌المللی پول و ارزهای خارجی (دلار آمریکا، پوند استرلینگ، یورو، ین ژاپن و فرانک سوییس) هستند.

در ادامه گزارش بانک مرکزی روسیه آمده است که حجم پشتوانه پولی روسیه در مفهوم محدود آن در اول اکتبر به سه هزار و ۶۸۷میلیارد روبل در برابر سه هزار و ۷۰۸میلیارد روبل در ۲۴ سپتامبر رسیده است. بدین ترتیب ظرف این مدت حجم پشتوانه پولی در مفهوم محدود آن ۲۱میلیارد و ۱۰۰میلیون روبل کاهش یافته است.

حجم پشتوانه پولی در مفهوم محدود آن به معنای پول‌هایی (سکه و اسکناس) است که توسط بانک مرکزی چاپ شده (با در نظر گرفتن موجودی باقی مانده در صندوق سازمان‌های وامی) و همچنین باقی مانده ذخایر الزامی اعتباراتی است که توسط سازمان‌های وامی به صورت ارز ملی در بانک مرکزی به ودیعه گذاشته شده است.