شبکه بانکی کشور همانند سال گذشته در تعطیلات هفته پیش شکایات بسیاری را نسبت به قطع شتاب، عملکرد خودپردازها و پایانه‌های نیمه فعال فروش تجربه کرد. توجیه بانک‌ها نسبت به این شکایات، مواجه شدن نابهنگام با تعطیلات ناگهانی مانند عید فطر سال پیش است اما این بار چه اتفاقی افتاد که بسیاری از مردم با جیب‌های خالی در خانه مانده، افسوس یک دفترچه حساب را در ذهن گذراندند و استفاده از خدمات الکترونیکی را رویاپردازانه خواندند!

به گزارش ایسنا،‌ در حالی که چهارشنبه گذشته تعطیل بود و انتظار می‌رفت که با توجه به باز بودن بانک‌ها در روز پنج‌شنبه مشکلات بانکی مردم کاهش یابد اما ظاهرا معضل کارنکردن خودپردازها همچنان گریبانگیر مردم است و در همین چند روز بسیاری از مشتریان خودپردازها با تعطیلی و خرابی و خارج از سرویس بودن آنها مواجه شدند.

بانک‌ها قادرند با زمان کافی، امکانات مناسب و یک برنامه‌ریزی صحیح به تمامی این شکایات در روزهای پایان هفته پاسخ مثبت دهند. در این میان یکی از مسوولان فناوری بانک‌ها از ارائه نشدن گزارشی از اشکال شتاب طی چند روز گذشته خبر داد.

وی که در جایگاه مدیر اداره فناوری بانک سپه به این مساله اشاره کرد،‌ گفت: اتفاقاتی در تعطیلات هفته آینده ممکن است رخ دهد که بانک‌ها باید خود را برای مقابله با آنها آماده کنند.

تامین نقدینگی، مانیتورینگ دستگاه‌های خودپرداز، کشیک شعب

به گفته او تامین نقدینگی، مانیتورینگ دستگاه‌های خودپرداز، کشیک شعب، پول‌گذاری به موقع از جمله اقداماتی است که بانک‌ها باید در تعطیلات هفته آینده انجام دهند تا مردم با مشکل مواجه نشوند.

احمد کریمی صفت ادامه داد: عمده‌ترین مشکلی که باید راهکارهای مقابله با آن از قبل اندیشیده شود، تامین نقدینگی است. اگر شعب بانک‌ها تعطیل باشند، دسترسی به پول در این حجم بسیار سخت خواهد بود و ممکن است برخی دستگاه‌های خود پرداز (ATM) در طول یک روز چندین بار نیاز به پول‌گذاری داشته باشند.

به گفته وی چون شعب بانک‌ها تعطیل هستند و مردم نیز به مسافرت می‌روند و نیاز به وجه نقد دارند، مراجعه به عابر بانک‌ها افزایش می‌یابد، به این ترتیب تامین نقدینگی این دستگاه‌ها مهم‌ترین مساله‌ای است که باید نسبت به آن راهکارهایی را اندیشید.

کریمی صفت با بیان اینکه قطعا شهرهای مسافرخیز با این مشکل بیشتر مواجه خواهند شد، تاکید کرد: به عنوان مثال در زاهدان این مشکل کمتر به چشم می‌خورد تا شهرهای شمالی کشور.

نقدینگی مورد نیاز دستگاه‌ها، روزانه ۲۰‌میلیون تومان

وی در پاسخ به این سوال که هر دستگاه به چه میزان نقدینگی لازم دارد؟ گفت: توان پرداخت دستگاه‌های خودپرداز نامحدود نیست، اما اعلام عدد و رقم کار را سخت می‌کند، چرا که هر دستگاه خودپرداز در شبکه شتاب متوسط روزانه پنج‌میلیون تومان پرداخت می‌کند، در عین حال هر دستگاه هشت‌هزار قطعه اسکناس گنجایش دارد.

به گفته او در حال حاضر اسکناس‌های یک‌هزار و دو‌هزار تومانی در دستگاه‌های خودپرداز استفاده می‌شوند، بدین ترتیب اگر اسکناس دو‌هزار تومانی از طرف بانک مرکزی برای این دستگاه‌ها تامین شود، می‌توان در هر دستگاه در هر بار پول‌گذاری ۱۶‌میلیون تومان پول گذاشت.

وی ادامه داد: با سه برابر شدن میزان پرداخت یعنی ۱۵‌میلیون تومان هر دستگاه خودپرداز، رقم ۱۶‌میلیون تومان مطلوب است و به نظر می‌رسد به ازای هر دستگاه خودپرداز در شهرهای شلوغ و پرتردد، روزانه تا ۲۰‌میلیون تومان باید پول‌گذاری انجام شود.

لزوم گسترش شبکه پایانه فروش

این کارشناس فناوری خاطرنشان کرد: اگر هر مشتری ۲۰۰‌هزار تومان از دستگاه خودپرداز پول برداشت کند، بدین ترتیب هر دستگاه در روز قادر خواهد بود ۱۰۰ دفعه به میزان ۲۰۰‌هزار تومان به مشتریان پول ارائه کند.

وی ادامه داد: ممکن است ترکیبی از یک‌هزار و دو‌هزار تومانی در هر دستگاه پول‌گذاری شود، بدین ترتیب باید دو بار در هر روز از چنین ایامی دستگاه‌های خودپرداز پول‌گذاری شوند. از سویی بانک‌ها باید در این ایام برخی شعب خود را به صورت کشیک باز بگذارند تا مقداری از مراجعات از طریق شعب انجام شود.

کریمی صفت اضافه کرد: برای مانیتورینگ دستگاه‌ها نیز باید شیفت‌هایی گذاشته شود، در عین حال ماشین‌های پول‌رسان و نیروی انسانی نیز در این ایام باید تجهیز شوند. در کنار این عوامل ترویج فرهنگ استفاده از پایانه فروش نیز ضروری است، چرا که درحال حاضر شبکه پایانه فروش در کشور باید دو‌میلیون دستگاه باشد در حالی که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰‌هزار دستگاه است.

او اظهار امیدواری کرد: باید هرچه بیشتر شبکه پایانه فروش گسترش یابد تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها، امکان استفاده از دستگاه POS را بیشتر از قبل داشته باشند.

درآمد یک‌ تا ۲میلیون تومانی هر دستگاه خودپرداز

وی درباره پذیرش کارت بانک‌های دیگر توسط پایانه‌های فروش و دستگاه‌های خودپرداز تاکید کرد: در حال حاضر نرخ کارمزدهای شبکه شتاب باعث می‌شود که بانک‌ها، کارت‌های سایر بانک‌ها را کنار نگذارند، زیرا زمانی که صحبت از پنج‌میلیون تومان پرداخت هر دستگاه خودپرداز می‌شود یعنی متوسط در هر روز ۲۵۰ دفعه عملیات انجام می‌شود. در این مدت درآمد حاصل از کارمزد شتاب ۷۵‌هزار تومان خواهد شد. اگر در طول یک روز نیمی از درخواست‌ها شتابی نباشد، درآمد یک دستگاه در هر ماه به یک‌میلیون تومان و اگر تمام آن شتابی باشد، به دو‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان خواهد رسید.