سیاست پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ تورم جایگزین نرخ سود بانکی شود یک سیاست غلط اقتصادی است که اجرای آن منجر به ورشکستگی اقتصادی می‌شود.

بیژن بیدآباد، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جامع‌نیوز گفت: اینگونه طرح‌ها، پیش از آنکه طرح‌های اقتصادی باشند طرح‌های ابداعی هستند که با نگرش‌های مهندسی به مباحث علوم انسانی تعمیم داده شده است. وی افزود: اینگونه طرح‌ها از نظر اقتصاددانان قابل قبول نیست زیرا نگرش‌های مهندسی به مسائل اقتصادی مشابه این است که بیمار را برای معالجه به تعمیرگاه ببرند. بیدآباد با تاکید بر عواقب این طرح بیان کرد: نرخ تورم در این وضعیت محل کشمکش صاحبان منافع است زیرا مردم بعد از این در پاسخگویی به پرسشنامه ارقام را به صورت اریب اعلام می‌کنند و پرسشنامه‌های آماری بانک مرکزی دچار اشتباهات جدیدی می شود. به گفته وی، از سوی دیگر بانک‌ها اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی را برای افزایش نرخ تورم اعلامی تحت فشار قرار می‌دهند. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به نوساناتی که نرخ تورم دارد بانک‌ها در اعطای تسهیلات بیش از یک سال دچار شبهه می‌شوند و تورم در سال‌های آتی بانک‌ها را دچار ابهامات زیادی می‌کند. وی افزود: به طوری که دیگر نمی‌توان مشخص کرد که نرخ بهره درخواستی برای تسهیلات ۳ ساله چگونه باید محاسبه و وصول شود.

به گفته وی، اگر بانک مرکزی قصد اصلاح و یا حذف ربا را دارد باید شیوه کشورهای غربی و ژاپن را راهنمایی خود قرار دهد. بیدآباد تصریح کرد: در این کشورها نرخ بهره در حد نزدیک به صفر قرار دارد و آنها با بالا و پایین آوردن نرخ بهره، عملاً ربا را از سیستم بانکی خود حذف کرده‌اند و ما هم باید حذف ربا با شیوه هدف‌گذاری نرخ بهره صفر را دنبال کنیم.

متغیر بودن نرخ تورم چالش پیش روی اجرایی شدن ایده مظاهری است

حسن نوعی‌اقدم با قابل بررسی دانستن ایده جایگزینی نرخ تورم به علاوه سه‌درصد به جای سود فعلی تسهیلات بانکی گفت: ایده رییس‌کل بانک مرکزی ایده قابل بررسی است و کارشناسان و صاحبنظران باید نظراتشان را در این زمینه بیان کنند.

عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با متفاوت ارزیابی کردن نظارت کارشناسان متخصص اقتصادی و بانکی، افزود: بسیاری از کارشناسان با تایید ایده مظاهری آن را اجرا شده در دیگر کشورها می‌دانند ولی برخی از صاحبنظران نیز انتقاداتی کرده‌اند، دلیل این موضوع نیز جدید بودن این موضوع است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نرخ سود بانکی پیشنهادی رییس‌کل بانک مرکزی را نرخ سود تثبیت شده‌ای ندانست و تصریح کرد: نرخ سود بانکی نمی‌تواند تثبیت شود چرا که نرم تورم در طول یکسال نرخ ثابتی ندارد، از آن گذشته چالش اظهار نظرهای متفاوت مراجع چند گانه اعلام کننده آمار رسمی تورم نیز وجود دارد. نماینده مردم اردبیل در مجلس متذکر شد: این موضوع باید بررسی شود که آیا نرخ تورم مورد نظر بانک مرکزی مبتنی بر شاخص‌های خودش هست یا شاخص سایر مراجع ذی‌صلاح نیز ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

نوعی‌اقدم از احتمال تغییر در سبد کالایی بانک مرکزی هم‌زمان با اجرایی شدن ایده مظاهری سخن گفت و افزود: سبد کالایی مورد نظر بانک مرکزی گاهی مواقع استاندارد نیست. چرا که عدد خارج شده از این سبد کالایی با واقعیت موجود در جامعه تفاوت فاحشی دارد.