سیستم بانکی کشور توانایی اجرای طرح محاسبه نرخ سود بانکی بر اساس تورم را دارد. دکتر مهدی تقوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با مثبت دانستن اجرای طرح جایگزینی نرخ تورم به جای نرخ سود و در یافت کارمزد بانکی توضیح داد: سیستم بانکی کشور ما در حال حاضر توانایی اجرای این طرح را دارد، چرا که ارزش پول سپرده‌گذاران با واقعی شدن سود آن حفظ خواهد شد. وی ادامه داد: در همه جای دنیا به این شیوه عمل می‌کنند و به عنوان مثال کشور ژاپن با این اقدام نرخ بهره‌اش را به صفر رساند چون نرخ تورمش منهای دو‌درصد بود.

تقوی با بیان اینکه طرح جدید سود بانکی تعیین دستوری نرخ آن را از بین می‌برد عنوان کرد: با این طرح با افزایش نرخ تورم، نرخ سود بانکی افزایش و به تبع آن با کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی کاهش خواهد یافت. این مدرس دانشگاه ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ تورم در ایران بیش از ۱۵‌درصد است، نرخ سود تسهیلات حدود ۱۸‌درصد خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ایران از نظر تورم بالا در شرایط خاص خود قرار دارد عنوان کرد: برای اجرای این طرح باید سود بانکی به میزان نرخ تورم و چند‌درصد به عنوان کارمزد محاسبه شود. وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته همواره نرخ سود بانکی بالاتر از نرخ تورم است و پول در این کشورها به صورت یک وسیله ذخیره ارزشی در نظر گرفته می‌شود و این امر از نظر قوانین شرعی با مانعی روبه‌رو نیست.