شگرد جدید برای تهیه وام مسکن از بانک‌های خصوصی

کفاف ندادن وام ۱۸میلیونی بانک مسکن برای خرید مسکن موجب شده تا برخی از مشاوران املاک با شگردهای جدید خود متقاضیان را برای دریافت وام مسکن از بانک‌های خصوصی ترغیب کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، افزایش بیش از حد قیمت مسکن در سال گذشته موجب شد تا قدرت خرید مسکن متقاضیان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و دیگر وام‌های ۱۸میلیونی کفاف تهیه مسکن را نکند. این گزارش می‌افزاید: به تازگی برخی از مشاوران املاک که آگهی‌های آنها در روزنامه‌ها نیز به وفور یافت می‌شود شگردهای خاصی برای تهیه وام‌های ۵۰میلیونی به بالا برای ترغیب متقاضیان وام و خرید مسکن ارائه می‌کنند.

آنان در تازه‌ترین شگرد خود به متقاضیان قول تهیه جواز کسب که یکی از شروط اصلی بانک‌های خصوصی است را به متقاضی وام می‌دهند. مدارک لازم برای ارائه به بانک‌های خصوصی شامل سند ملکی مورد معامله، پایان کار، شناسنامه، مدارک شغلی و فیش حقوقی است که در صورت نداشتن فیش حقوقی باید یک جواز کسب به بانک عامل ارائه شود. در این مورد است که بنگاهدار وارد عمل شده و اقدام به تهیه جواز کسب می‌کند. اقساط پرداخت یک وام ۵۰میلیونی ماهانه یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.

براساس این گزارش، برخی از بنگاهداران برای تهیه یک جواز کسب و ارائه ‌آن به بانک‌های خصوصی ۴میلیون تومان از متقاضی وام طلب می‌کنند. در کنار این ۴میلیون تومان باید ۸درصد پورسانت نیز به این هزینه اضافه کرد. یعنی هزینه تهیه یک وام ۵۰میلیون تومانی از سوی بنگاهداران ۸میلیون تومان است.

متوسط قیمت وام ۱۸میلیونی ۵/۳میلیون

متوسط قیمت وام ۱۸میلیونی مسکن در بازار بدون تغییر قابل ذکری نسبت به هفته گذشته معادل ۳میلیون و ۵۰۰هزار تا ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود.

براساس این گزارش، قیمت وام ۱۸میلیونی مسکن به دلیل حجم تقاضا برای فروش در بازار همچنان ثابت و در پاره‌ای از مواقع با کاهش مواجه می‌شود. افزایش تقاضا برای فروش وام‌های مسکن موجب شده تا روند نزولی انواع مختلف وام مسکن در بازار همچنان ادامه پیدا کند.

فعالان بازار نقل و انتقال وام مسکن در خصوص کاهش قیمت وام مسکن می‌گویند: روزانه به طور متوسط ۱۵ متقاضی فروش وام مسکن به بنگاه مراجعه می‌کنند اما در مقابل خریدار زیادی برای این وام ها وجود ندارد. قیمت وام مسکن به دلیل افزایش تقاضای فروش همچنان رو به کاهش است. قیمت یک وام ۱۸میلیونی در بازار در حال حاضر معادل ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود.قیمت وام ۱۲میلیونی مسکن در حدود یک‌میلیون و ۵۵۰هزار تومان تا یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود.

آگاهان بازار وام مسکن در خصوص شرایط بازار می‌گویند: تعداد وام ۱۸میلیونی مسکن در بازار همچنان رو‌به افزایش است بنابراین اگر وضعیت این‌گونه پیش برود قیمت وام مسکن تا پایان سال‌جاری همچنان روند نزولی خود را ادامه می‌دهد.