لیلا اکبرپور - موافقتنامه پوشش جامع بیمه‌های دریایی شناورهای منطقه‌ای و سنتی با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی، مدیرعامل بیمه سینا و معاونت نظارت و بهره‌برداری وزارت تعاون چهارشنبه گذشته در سازمان بنادر و کشتیرانی کشور امضا شد. طاهری مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی پوشش جامعه بیمه دریایی را یک عمل کاملا اجتماعی در جهت افزایش نسبی رفاه مرزنشینان دریایی کشور عنوان کرد و گفت: حضور جدی یک تشکل صنفی به عنوان بخش خصوصی در این موافقتنامه در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. معاون وزیر راه و ترابری افزود: سازمان بنادر و کشتیرانی به طور جدی ارتقای ایمنی در دریا را پیگیری می‌کند. او بیمه کالا و بیمه کردن اقساط مال خریداری شده را یکی از پیشرفته‌ترین بیمه‌ها در سطح دنیا توصیف کرد و گفت: سازمان بنادر و کشتیرانی هر حمایتی که لازم باشد از این طرح انجام می‌دهد.موسی‌الرضا مدیرعامل بیمه سینا نیز ضمن یادآوری این که متقاعد ساختن شورای عالی بیمه برای قبول موافقتنامه یاد شده بسیار سخت بود، گفت: هیچ شرکت بیمه‌ای از خسارت واهمه ندارد و تنها جایی کار مشکل می‌شود که غیر بیمه‌گذاران به حیطه بیمه‌گذاران وارد می‌شوند.او افزود: با نرم‌افزارها و کارشناسان مستقر بیمه سینا در شهرهای جنوبی و منطقه خلیج‌فارس هیچ امکانی برای تجاوز به حقوق بیمه‌گذارها وجود نخواهد داشت.موسی‌الرضا خاطر نشان کرد: با این عزم و اراده‌ای که میان طرف‌های توافقنامه وجود دارد از این بابت جای هیچ نگرانی نیست و بیمه سینا با ارائه آمار و اطلاعات مستند رضایت بیمه مرکزی را برای پوشش جامع بیمه دریایی شناورهای منطقه‌ای و سنتی جلب کرد.اما استیری، مدیرعامل امور دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی امضای این تفاهمنامه را حاصل کار مشترک ۲ ساله با همکاری وزارت تعاون و سازان بنادر اعلام کرد و گفت: سال‌های گذشته در صورت بروز هر مشکلی برای لنج هیچ منبعی برای جبران خسارت وجود نداشت و به همین منظور صاحبان شناورها از ۲ سال پیش مکلف شدند تا با تعبیه برخی تجهیزات و اخذ گواهینامه‌های ایمنی معتبر یک حداقل ایمنی را برای خرید پوشش بیمه‌ای رعایت کنند.او ادامه داد: صاحبان شناورهایی که توانایی پرداخت هزینه‌های لازم برای رعایت استانداردهای سازمان بنادر را ندارد می‌توانند از تسهیلاتی که بدین منظور در نظر گرفته شده استفاده کنند.او خاطرنشان کرد: بیمه سینا اقساط تسهیلات پرداختی به صاحبان شناورها را هم تحت پوشش بیمه قرار داده است.

گفت‌وگوی اختصاصی دنیای اقتصاد با معاون وزیر راه و مدیرعامل بیمه سینا

گفته‌های مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی در خصوص رعایت حداقل‌های ایمنی و ارائه نرخ و شرایط بیمه سینا برای پوشش‌های بیمه باربری، بدنه و ماشین‌آلات، مسوولیت و اعتباری بدون در نظر گرفتن فرانشیر موجب شد تا در حاشیه مراسم گفت‌وگوی اختصاصی را با طاهری معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان کشتیرانی و موسی‌الرضا مدیرعامل بیمه سینا انجام دهیم.

آقای طاهری شما در گفته‌های خود به ارتقای سطح ایمنی حمل‌ونقل دریایی تاکید کردید آیا خرید بیمه‌نامه برای افزایش ضریب امنیت کفایت می‌کند؟

یکی از اهداف برنامه چهارم توسعه جایگزینی شناورهای سنتی با شناورهای دارای استانداردهای ایمنی است و قطعا خرید بیمه‌نامه به تنهایی کفایت نخواهد کرد اما توجه داشته باشید شناورهایی تحت‌پوشش بیمه قرار می‌گیرند که دارای دو مشخصه باشند، اول اینکه در سازمان بنادر و کشتیرانی ثبت شوند که طبیعی است ثبت شدن آنها مشروط بررعایت استانداردها است و دوم اینکه گواهینامه دریانوردی داشته باشند، بنابراین امضای این تفاهمنامه ضرری برای بیمه‌گر نخواهد داشت و شناورها نیز بهینه‌سازی خواهند شد. همچنین لنج‌های سنتی و چوبی نیز طی یک پروسه‌ای تا پایان برنامه چهارم توسعه از رده خارج خواهد شد و لنج‌های دارای استاندارد جایگزین آنها می‌شوند.

آقای طاهری بیمه سینا تسهیلات پرداختی به صاحبان شناورها به منظور بهینه‌سازی آنها را هم بیمه کرده و حق بیمه‌های خود را هم براساس قرارداد طی اقساط ۴ تا ۶ماه دریافت می‌کند. آیا سازمان بنادر و کشتیرانی پرداخت اقساط را تضمین می‌کند؟

طبیعی است بیمه‌گذار باید حق بیمه‌های خود را پرداخت کند و چنانچه در پرداخت اقساط آن تعلل کند، اعتبار بیمه‌نامه آن لغو خواهد شد، سازمان بنادر تضمین نمی‌کند، اما از بیمه‌گر خود برای دریافت حق بیمه‌ها حمایت خواهد کرد.

آقای موسی‌الرضا برای انعقاد قرارداد بیمه جامع دریایی نرخ و شرایط را آسان کرده‌اید و حتی فرانشیز هم در نظر نگرفتید. در بحث بیمه‌های اتکایی با مشکل روبه‌رو نمی‌شوید؟

خیر، اگر موافقت بیمه‌گران اتکایی را با شرایط موجود نگرفته بودم، تفاهمنامه امضا نمی‌کردم.

اما ضریب خسارت این شناورها به ویژه سنتی‌های آن بسیار بالا است به طوری که اکثر شرکت‌ها تمایلی به بیمه کردن آنها نداشتند؟

توجه داشته باشید این یک قرارداد گروهی است و تمام شناورهایی که مورد تایید سازمان بنادر و کشتیرانی بودند، تحت پوشش قرار گرفته‌اند و بیمه سینا برای حمایت از بیمه‌گذاران اقساط تسهیلات آنها را هم بیمه کرد تا مانعی پیش روی آنان برای بهینه‌سازی شناورها وجود نداشته باشد. شاید بیمه سینا چند سال باشد که کار خود را آغاز کرده، اما تجربه ۲۰ساله در امر بیمه‌گری دارد و با در نظر گرفتن اینکه در انجام هر کار خیری آفت‌هایی هم وجود دارد، در انجام این عمل حمایتی از مرزنشینان کشورمان پیشقدم شد.