مدیرعامل بانک سرمایه گفت: مشارکت بانک‌های خصوصی در تاسیس بانک قرض‌الحسنه داوطلبانه بوده و سهمشان نسبت به بانک‌های دولتی زیاد نیست.

سید بهاء‌الدین حسینی هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در خصوص تشکیل بانک قرض‌الحسنه اظهار داشت: برخی به عملیات بانکی شبهه ربا وارد می‌کنند و این انتقاد همیشه مطرح بوده است. وی اضافه کرد: البته متقاضیان تسهیلات بانکی معمولا هنگام دریافت تسهیلات این شبهه را مطرح نمی‌کنند، اما هنگام بازپرداخت انتقاد می‌کنند و با اطلاعاتی که به علما داده می‌شود نیز چنین شائبه‌ای مطرح شده است. وی با بیان اینکه ربا تنها هنگام گرفتن قرض پیش می‌آید، افزود: برای رفع این شائبه بحث تشکیل بانک قرض‌الحسنه مطرح شد تا عملیات بانکی بر مبنای قرض را انجام دهد، یعنی سودی از مردم نگیرد، پول افراد را برای اعطای قرض جذب ‌کند و کارمزدی را در حد تامین هزینه‌های تجیهز منابع دریافت کند. حسینی هاشمی تصریح کرد: بر این اساس ایده تاسیس بانک قرض‌الحسنه مطرح شد، ۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه تاسیس این بانک است و بانک‌های خصوصی و دولتی از محل آورده و یا ارائه شعبه و تجهیزات سهامدار این بانک شدند. مدیرعامل بانک سرمایه افزود: بدین ترتیب اگر این بانک تنها عملیات قرض‌الحسنه انجام داده و سایر بانک‌ها چنین فعالیتی نداشته باشند و شاید منابع قرض‌الحسنه‌اشان را به این بانک منتقل کند. حسینی هاشمی تاکید کرد: وقتی بانک‌ها قرض ندهند، دیگر ربایی در کار نیست، زیرا در معاملات غیر قرض ربایی ایجاد نمی‌شود. وی تصریح کرد: مجوز تاسیس بانک قرض‌الحسنه صادر شده و اکنون در مرحله ثبت و راه اندازی است. حسینی هاشمی با اشاره به اظهارات دکتر شیبانی که معتقد است بانک قرض‌الحسنه در حالت تورم صفر پاسخ می‌دهد و در غیر اینصورت برای گیرندگان این وام رانت ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: در شرایط تورم صفر چون ارزش پول کاهش پیدا نمی‌ کند و کسی هم در صدد جبران کاهش نیز نیست. در حالی که ما در ایران و با تورم ۱۵درصدی مواجه هستیم و کسی که پول در بانک می‌گذارد انتظار دارد کاهش پولش جبران شود. حسینی هاشمی افزود: این مبلغ را ما جزو سود بانکی نمی‌آوریم، بلکه اضافه بر آن سود خواهد بود.

وی در خصوص نحوه حضور بانک‌های خصوصی در تشکیل بانک قرض‌الحسنه تاکید کرد: حضور بانک‌های خصوصی در بانک قرض‌الحسنه داوطلبانه و سهمشان اندک است.