قیمت وام 18‌میلیونی مسکن در بازار 300‌هزار تومان کاهش یافت

افزایش تعداد عرضه برای فروش وام ۱۸‌میلیونی مسکن در بازار موجب شده تا قیمت این وام نسبت به دو هفته گذشته ۳۰۰‌هزار تومان کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قیمت وام ۱۸‌میلیونی مسکن با عرضه زیاد آن از سوی دارندگان به بازار از یکسو و ناتوانی خریداران مسکن به دلیل گران بودن مسکن از سوی دیگر موجب شده تا عرضه برای فروش این وام‌ها در بازار افزایش و قیمت‌ها کاهش یابد. بنابراین گزارش، افزایش عرضه برای فروش وام‌های مسکن موجب شده تا روند نزولی انواع مختلف وام مسکن در بازار همچنان ادامه داشته باشد به طوری که به طور متوسط وام‌های ۱۸‌میلیونی و ۱۲‌میلیون تومانی نسبت به دو هفته گذشته ۳۰۰‌هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.

فعالان بازار نقل‌و‌انتقال وام مسکن در خصوص کاهش قیمت وام مسکن می‌گویند: قیمت این وام به دلیل افزایش تقاضای فروش همچنان رو به کاهش است به طوری که قیمت یک وام ۱۸‌میلیونی در بازار در‌حال‌حاضر با ۳۰۰‌هزار تومان کاهش نسبت به دو هفته گذشته به ۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسیده است.

اسدی یکی از بنگاهداران در شرق تهران می‌افزاید: روزانه به طور متوسط ۱۵ متقاضی فروش وام مسکن به بنگاه مراجعه می‌کنند، اما در مقابل خریدار زیادی برای این وام‌ها وجود ندارد.

آگاهان بازار وام مسکن در خصوص شرایط بازار می‌گویند: تعداد وام ۱۸‌میلیونی مسکن در بازار همچنان رو به افزایش است، بنابراین اگر وضعیت این‌گونه پیش برود قیمت وام مسکن تا پایان سال‌جاری همچنان روند نزولی خود را ادامه می‌دهد. قیمت فروش وام ۱۸‌میلیونی مسکن در بازار به همراه تمام هزینه‌های ثبت، وکالتنامه و مبایعه‌نامه ۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان و قیمت فروش وام ۱۲‌میلیونی مسکن یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان بود.

وام ۵۰‌میلیونی بانک‌های خصوصی ۷‌میلیون تومان در بازار نقل‌و‌انتقال وام مسکن بازار وام بانک‌های خصوصی نیز با توجه به گران شدن قیمت مسکن به نوعی داغ شده است.

بنگاهداران می‌گویند: هزینه نقل‌و‌انتقال وام ۵۰‌میلیونی بانک‌های خصوصی در بازار به طور متوسط ۷‌میلیون تومان است.

وام هیات علمی دانشگاه‌ها

۴‌میلیون تومان وام هیات علمی دانشگاه‌ها که برای تهیه واحدهای مسکونی کلنگی نیز تعلق می‌گیرد در بازار بسیار کمیاب بوده و قیمت آن نیز بالاست.

رحمانی در خصوص وام‌های هیات علمی دانشگاه‌ها می‌گوید: وام مسکن مربوط به هیات‌علمی دانشگاه‌ها ۱۵‌میلیون تومان است، اما برای تهیه آن باید متقاضی ۴‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان پرداخت کند.

وی افزود: برای تهیه وام هیات علمی دانشگاه‌ها متقاضی باید حداقل ۳ ماه منتظر بماند چرا که بسیاری از استادان دانشگاه‌ها به دلیل مطمئن نبودن از پرداخت اقساط آن توسط خریدار وام از خود رغبتی برای فروش وام نشان نمی‌دهند.