تشکیل بانک و بیمه خصوصی کشاورزی

تشکیل بانک و بیمه‌خصوصی برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

دکتر صادق خلیلیان معاون اموراقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی می‌گوید: ساختار تشکیلاتی این وزارتخانه به تغییری نظیر آنچه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اتفاق افتاد، نیازمند است. وی تصمیم رییس‌جمهوری در تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را اقدامی شجاعانه دانسته و می‌افزاید: وزارت جهادکشاورزی از نظر ستادی، بزرگترین وزارتخانه، دست‌کم در بین وزارتخانه‌های اقتصادی محسوب می‌شود و این با نفس فعالیت‌های کشاورزی و ضرورت حضور در عرصه‌های تولید منافات دارد. معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی، ایجاد یک شرکت بیمه خصوصی برای بخش کشاورزی را از برنامه‌های امسال این وزارتخانه اعلام کرد.

به گفته «خلیلیان»، در خصوص این شرکت بیمه که با کمک فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی و سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی تشکیل خواهد شد، رایزنی‌های لازم با بیمه مرکزی ایران انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون در این شورا زمینه جهت کسب مجوز تشکیل نخستین شرکت بیمه خصوصی برای بخش کشاورزی وجود دارد و تحقق این امر می‌تواند به توسعه بیمه محصولات کشاورزی کمک کند.

این مقام مسوول با بیان آنکه هم‌اکنون صندوق بیمه محصولات کشاورزی که زیر پوشش بانک کشاورزی قرار دارد، در این زمینه فعال است، افزود: سایر بیمه‌ها نظیر بیمه ایران نیز برای فعالیت در توسعه بیمه بخش کشاورزی اعلام آمادگی کرده و حتی در زمینه‌هایی نظیر صنایع تبدیلی و تکمیلی و امور دام وارد عرصه فعالیت شده‌اند.

وی افزود: در عین حال به دنبال ایجاد یک بیمه اتکایی هستیم تا شرکت‌های بیمه را برای فعالیت در بخش کشاورزی پشتیبانی کند.

به گفته وی، رویکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی محدود به کمک‌های دولتی است و اگر چند شرکت بیمه در بخش کشاورزی فعال شوند، به ایجاد رقابت در این بخش و شکل‌گیری تنوع بیمه‌ای کمک خواهد شد.

وی سپس آغاز فعالیت شرکت بیمه خصوصی در بخش کشاورزی را منوط به استقبال متقاضیان دانست و اظهار داشت: فراخوان تاسیس این شرکت تا پایان امسال از طریق بیمه مرکزی ایران انجام خواهد شد.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان آنکه این وزارتخانه تشکیل نخستین بانک خصوصی بخش کشاورزی را با کمک تشکل‌های ذیربط بویژه شرکت‌های تعاونی تولیدی پیگیری می‌کند، افزود: با ایجاد یک بانک خصوصی توسعه روستایی در کشور، می‌توان منابع پولی روستاییان را که یک سوم جمعیت کشور محسوب می‌شوند، جمع‌آوری و کارهای بزرگی انجام داد.

به‌گفته وی، این بانک ضمن پشتیبانی از فعالیت‌های تولیدی در روستاها، می‌تواند تمامی فعالیت‌های کشاورزی را زیر پوشش قرار دهد. وی با بیان آنکه براساس سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی، توسعه بانک و بیمه توسط بخش‌خصوصی امکان‌پذیر است، گفت: با توجه به فعالیت نزدیک به ۱۰هزار شرکت تعاونی در بخش کشاورزی و روستایی، سازماندهی این تعاونی‌ها و جهت‌دهی حرکت آنها به سمت فعالیت‌هایی نظیر بیمه، بانکداری، بازار‌رسانی محصولات کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند نقش موثری در رشد درآمد روستاییان و کاهش اثرگذاری واسطه‌ها در بخش کشاورزی داشته باشد. خلیلیان اظهار داشت: از سال گذشته پیگیری‌هایی صورت گرفته تا بتوان از طریق واگذاری بانک‌های دولتی موجود، سهام یکی از بانک‌ها را در اختیار تعاونی‌های روستایی و کشاورزی قرار داد.