یک کارشناس اقتصادی گفت: از جمله دلایل افزایش حجم نقدینگی در کشور تزریق پول از طریق ارزهای تزریق شده به جامعه و تبدیل آن به ریال است. محمد واعظ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهارداشت: هر یک از علل به وجودآوردنده تورم خود اثرات تشدید‌کننده برهم دارند.

وی افزود: یکی از عواملی که به صورت سنتی (حداقل در ۳۵‌سال گذشته) در ایجاد تورم در اقتصاد ایران موثر بوده، افزایش هزینه‌ها با منشا خارجی آنها است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: به دنبال بروز تورم در دنیای غرب از ابتدای دهه ۷۰ میلادی، پیامدهای آن وارد کشور ما نیز شد و گرچه در مقاطعی به دلیل پایین آمدن نرخ تورم در کشورهای اصلی صادرکننده کالا، این عامل تضعیف شد ولی در ۶‌سال به خصوص ۳‌سال اخیر با افزایش قیمت کالاها و مواد مصرفی صنعتی در بازارهای جهانی، خود به خود قیمت کالاها نیز افزایش یافت. وی افزود: افزایش قیمت فلزات و مواد معدنی و پتروشیمی از نقش به سزایی در این خصوص برخوردارند.

واعظ از دیگر عوامل موثر بر تورم را افزایش فشار تقاضا برشمرد و افزود: این عامل نیز خود ناشی از گسترش حجم پول در اقتصاد ایران و تبدیل ارز به ریال به وجود می آید.

وی افزود: از دیگر عوامل موثر در بحث تورم، انتظارات تورمی است که با توجه به پایداری و استمرار آن در ذهن تصمیم‌گیرندگان اقتصادی شکل گرفته و دوام یافته است.