دولت امسال برای کاهش تورم و نقدینگی برنامه دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از توجه ویژه دولت برای کنترل نرخ تورم کشور در سال‌جاری، خبر داد. «داود دانش‌جعفری» در آیین بازگشایی مدارس، در دبیرستان شهید «مطهری» در منطقه ۱۲حضور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: توجه به ریشه‌های تورم در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که عوامل موثری از جمله رشد نقدینگی در جامعه در شکل‌گیری آن موثر بوده است.

وی با بیان آنکه هرقدر نقدینگی در جامعه بیشتر شود، میزان تورم نیز همگام با آن افزایش می‌یابد، تصریح کرد، دولت امسال برای کاهش رشد نقدینگی و در واقع مهار تورم برنامه‌های مناسبی را در نظر گرفته که کنترل عوامل منجر به رشد نقدینگی از آن جمله است.

دانش‌جعفری با تاکید بر اینکه از آنجا که شرکت‌ها، موسسه‌ها و به طور کلی واحدهای متعلق به دولت از بخش‌هایی بوده‌اند که در گذشته به راحتی به تسهیلات بانکی دسترسی داشته‌اند و بخش عمده‌ای از این تقاضاها متوجه بانک‌ها بوده افزود: دولت به شرکت‌های دولتی دستور داده است که باید نیازمالی و یا سرمایه در گردش خود را از دیگر بخش‌ها تامین کنند.

به گفته وی، شرکت‌های بزرگ دولتی باید بتوانند نیاز مالی خود را به جای شبکه بانکی از بازار سرمایه نظیر بورس، پیش‌فروش و ...، تامین کنند.دانش‌جعفری روند رو به افزایش استفاده از ارز در نظام مالی کشور را از دیگر عوامل موثر در بالا بودن نرخ تورم دانست و افزود: چون برای مصرف ارز باید معادل آن ریال تامین شود و به عبارتی اگر این ریال از داخل جامعه تامین نشود، طبیعتا بانک مرکزی باید اسکناس جدید چاپ کند که این اقدام نیز خود منجر به افزایش نقدینگی، خواهد شد.

به گفته وی، چاپ اسکناس جدید و عدم تامین منابع مالی توسط مردم سبب تبدیل دارایی‌های بانک مرکزی به دارایی‌های ارزی خواهد شد که این نیز خود از عوامل افزایش نرخ تورم در سال‌های گذشته بوده است.

وزیر دارایی، یادآور شد: سال گذشته نزدیک به ۱۰ تا ۱۲میلیارد دلار از نیازهای کشور با ارز تامین شد و این امر سبب شد ارزها به عنوان نقدینگی در بانک مرکزی رسوب کند، بنابراین اگر بتوانیم نیازهای ارزی کشور را کنترل کنیم شاید بتوانیم نقدینگی را هم کنترل کرده و تورم را کاهش دهیم.

دانش‌جعفری، فعال شدن بازار سرمایه را در کنترل نرخ تورم موثر دانست و گفت: بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله مالزی بیش از تولید ناخالص داخلی خود یا معادل نیاز مالی خود را از بازار سرمایه تامین می‌کنند، در حالی که این سهم اکنون در ایران فقط حدود ۱۷تا ۱۸درصد است. وی تاکید کرد: جا دارد که با فعال کردن بازار سرمایه بخشی از امکانات مالی در اختیار مردم که تجهیز نمی‌شود از این طریق تجهیز شود، که اگر این بازار فعال شود، مراجعه به بانک‌ها برای تامین سرمایه به حداقل خواهد رسید و در نتیجه تورم کاهش خواهد یافت.

دانش‌جعفری با بیان آنکه کشورها برای تامین سرمایه راه‌های مختلفی پیش‌رو دارند، گفت: یک سیستم مبتنی بر بانک است . یعنی تامین مالی از طریق نظام بانکی صورت می‌گیرد و روش دیگر تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه است که برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بازار سرمایه باید تلاش شود که در آن صورت است که استفاده بیشتر از این بازار سبب پایین آمدن نرخ تورم در کشور خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه نرخ تورم در کشور را در ۱۲ماه منتهی به شهریور ماه سال‌جاری ۱۴درصد ذکر کرد.

وی با اشاره به آغاز بررسی لایحه یک فوریتی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص واگذاری فعالیت‌های بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی، افزود: پس از اتمام این بررسی، لایحه یادشده باید برای تایید نهایی در اختیار شورای نگهبان قرار گیرد.

دانش‌جعفری، در خصوص حذف سه صفر از پول ملی نیز گفت: این تنها یک پیشنهاد از طرف یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده و هنوز نیز در حد پیشنهاد است. وی ادامه داد: اجرای چنین اقدامی در کشوری مانند ترکیه که سال‌های سال دارای تورمی بیش از ۱۰۰درصد بود و ارزش پول ملی آن بیش از پیش تضعیف شده بود، عملی شد. اما پشتوانه ارزی کشور ما خوب است و پول ملی ما هنوز از قدرت کافی برخوردار است و نیاز به این امر نیست.