لایحه صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در هیات دولت تصویب شد

گروه بازارپول- لایحه صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی که با بررسی جامع تجربه دیگر کشورها در بیمه مرکزی ایران تهیه و به دولت پیشنهاد شده بود، در کمیسیون تخصصی اقتصاد هیات دولت بررسی و تصویب شد. به گزارش روابط‌عمومی بیمه مرکزی ایران، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، به عنوان یک موسسه عمومی غیردولتی وابسته به شرکت سهامی بیمه ایران،‌ تحت نظارت بیمه مرکزی ایران فعالیت خواهد کرد.

آمارها نشان می‌دهد که وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل و زمین‌لرزه هر سال به طور متوسط موجب تخریب بیش از ۵۰هزار واحد مسکونی می‌شود و به این بخش، بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند. به دلیل اجباری و همگانی نبودن بیمه جبران خسارت حوادث طبیعی، تاکنون صنعت بیمه نقش ا ندکی در جبران این خسارت‌ها داشته است، بخشی از این خسارت‌ها را دولت جبران می‌کند، بقیه آن به مردم تحمیل می‌شود. براساس اطلاعات موجود، ۶۶درصد از مساحت کشور زلزله‌خیز است و حدود ۹۰درصد جمعیت کشور در مناطق زلزله‌خیز سکونت دارند. هر سال چند زمین‌لرزه با بزرگی ۵/۳ تا ۵/۵ریشتر و به طور متوسط هر ۱۰سال یک زمین‌لرزه با بزرگی ۷ریشتر در کشور به وقوع می‌پیوندند. این در حالی است که در ایران،‌ بیشتر ساختمان‌های شهری فقط تا ۵/۵ریشتر و ساختمان‌های روستایی تا ۵/۴ریشتر در مقابل زلزله مقاوم هستند.

در حال حاضر در صورت وقوع حوادث طبیعی دارای آثار گسترده مانند زلزله بم، هزینه‌های بازسازی واحدهای مسکونی متکی به کمک‌های دولت است و بخش محدودی از آنها تحت پوشش بیمه است.با اجرایی شدن لایحه صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، به نسبت خرید بیمه حوادث طبیعی، جبران خسارت و بازسازی منازل مسکونی و سرپناه مردم مصیبت‌زده و حادثه دیده با این صندوق خواهد بود این صندوق،‌ با توانایی لازم و در سریع‌ترین زمان ممکن، در پرداخت خسارت برای بازسازی اماکن مسکونی اقدام خواهد کرد.