بررسی اوضاع اقتصادی آمریکا در کنگره
قیمت نفت اوپک ۷۵دلار را هم دید .

سقوط بی‌سابقه ارزش دلار در مقابل یورو
مسعودرضا طاهری- بازده بیشتر اوراق قرضه آلمانی موجب کاهش بیشتر ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی شد.
به دنبال افت ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده به ویژه یورو و دلار کانادا از روز پنج‌شنبه، روز گذشته نیز انتشار خبری مبنی بر بازده بیشتر اوراق قرضه دوساله خزانه‌داری آلمان نسبت به اوراق خزانه‌داری آمریکا بر افت بیشتر ارزش دلار در مقابل یورو افزود.
نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا روز گذشته در ساعت 13 به وقت تهران به نرخ بی‌سابقه 4070/1 رسید. این میزان ساعات اولیه صبح 4111/1 بوده است.
دلار طی یک هفته گذشته ۶/۱درصد از ارزش خود را از دست داده است. در سال ۲۰۰۷ این رقم به ۴/۶درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود که ظرف یک ماه آینده نرخ برابری یورو به ۴۲/۱ برسد.
نرخ برابری یورو از آغاز انتشار این واحد پولی در سال 2000 میلادی تقریبا 6/0دلار بوده که به مرور با رشد اقتصادی منطقه یورو و افزایش کسری تراز تجاری و حساب جاری آمریکا، به مرور نرخ برابری یورو به برابری یک در مقابل دلار آمریکا رسید و پس از آن در محدوده 18/1 به مدت تقریبا دو سال در نوسان بوده است. طی دوره مذکور نرخ 20/1 یورو در مقابل دلار همواره به عنوان خط قرمز اقتصاد اروپا در رعایت تراز تجاری آنها در برابر آمریکا به حساب می‌آید.
ورود شاخص ساخت‌و‌ساز مسکن به جمع یارانه‌های جدی تاثیرگذار بر نرخ رشد اقتصادی همچون آمار اشتغال، شاخص اعتماد مصرف‌کننده و ... و هجوم متقاضیان برای دریافت وام‌های موسوم به Sub Prime، بازارهای مالی در آمریکا بیشتر تحت‌تاثیر آمار ساخت‌و‌ساز مسکن و رونق بازارهای آن قرار گرفتند. شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده وام‌های Sub Prime که به متقاضیان برای حل مشکل عدم‌توانایی خود در بازار پرداخت وام‌های مسکن با نرخ بالاتری تسهیلات می‌دادند، پس از رشد نرخ بهره آمریکا به حد ۲۵/۵درصد دچار مشکل شده و سهام این شرکت‌ها که بعضا نیز در کمپانی‌های بزرگ دنیا سهامدار نیز بوده‌اند در بازار سهام دچار افت شد.
تاثیر این روند سایر بازارهای اروپایی و آسیایی را نیز در بر گرفت و بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای رونق بازارهای سهام و جلوگیری از سقوط‌ سهام شرکت‌ها اقدام به تزریق نقدینگی به این بازارها کرد که سرانجام تنها راه‌حل ارائه‌شده کاهش نرخ بهره از حد 25/5درصد به 75/4درصد بود. نتیجه این اقدام منجر به کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده و رشد قیمت اقلام و کالاهای (Commodities) مورد معامله با دلار به ویژه نفت، طلا، مس، نیکل، قهوه و... شد.
همزمان طی چند روز اخیر رشد تقاضا برای نفت هم به دلیل پوشش ذخایر استراتژیک موردنیاز و هم به دلیل رشد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و همچنین طلا قیمت این اقلام را به رشد بی‌سابقه خود رساند.
کسب رکورد قیمت 746دلاری طلا برای تحویل در ماه دسامبر و کسب رکورد 5/737دلار برای تحویل فوری طلا در بازارهای جهانی از جمله پیامد‌های کاهش ارزش دلار بوده است.
روز گذشته نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت ۱۳ به وقت تهران به حد ۷۰/۷۳۵رسید که نسبت به روز پنج‌شنبه ۷۰/۱۰دلار رشد داشت.
بازار داخلی
در بازار داخل سکه و طلا و ارز شاهد تغییرات مختلفی بوده‌ایم.
بازار سکه و طلا همچنان واکنش چندانی به افزایش نرخ نشان نداده‌اند، در صورتی که در بازار ارز قیمت هر یورو به 1312 تومان رسید که نسبت به روز پنج‌شنبه 7تومان دیگر رشد داشته است.
دلار کانادا که پیش‌بینی می‌شد در مقابل دلار آمریکا به نرخ برابری یک‌ برسد، از این حد نیز فراتر رفت و به رکورد بی‌سابقه ۰۰۴۵/۱ دست یافت که رشد قیمت نفت آمریکای شمالی دلیل اصلی ارزش دلار کانادا به عنوان یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان نفت جهان است.
کاهش ارزش دلار نشانگر ضعف اقتصاد آمریکا است
از سویی، وزیر دارایی کانادا تاکید کرد‌، کاهش مداوم ارزش دلار در برابر ارزهای بین‌المللی نشانگر ضعف ساختارهای اقتصادی آمریکا است .
به گزارش خبرگزاری فارس‌، جیم فلاهرتی در مصاحبه با نشریه فایننشال پست افزود‌: ادامه رکود در بخش مسکن و کاهش تقاضای خودرو‌، اقتصاد آمریکا را با بحران جدی روبه‌رو کرده است و این مساله تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی کانادا نیز خواهد داشت‌.
وی تصریح کرد‌: بسیاری از صنایع کانادا نیازهای بخش مسکن آمریکا را تامین می‌کنند‌. رکود در بخش مسکن آمریکا بسیاری از صنایع کانادا را با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است‌. به ازای هر سنت افزایش ارزش دلار کانادا در برابر دلار آمریکا‌، اقتصاد کانادا ۵/۱‌میلیارد دلار ضرر خواهد کرد‌.