اسکناس‌های 5‌هزار تومانی از سال آینده در خودپردازها قرار می‌گیرند

از سال ۸۷ اسکناس‌های ۵‌هزار تومانی در خودپردازها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مشکل اسکناس گذاری که اوایل هر ماه مردم با آن روبه‌رو هستند از بین رود.

مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت و گو با جامع نیوز گفت: مشکلاتی که اوایل و اواخر هر ماه مردم برای دریافت حقوقشان از خودپردازها با آن مواجهه هستند به خاطر نارسائی در سیستم یا زیرساختها نیست بلکه مشکل اساسی به خاطر ظرفیت محدود خودپردازها و اسکناس گذاری است. وی افزود: خودپردازهای که در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنیم ظرفیتی بین ۸ تا ۱۰‌هزار برگ دارند و امیدواریم که استفاده از اسکناس‌های ۵‌هزار تومانی این مشکلات را تا حدودی برطرف کند.

شریفی در خصوص راهکار اساسی برای رفع مشکلات خودپردازها بیان کرد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود تا مردم برای خدماتی که نیاز به اسکناس ندارند از دستگاه‌هایی مانندPOS استفاده کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از خودپرداز و دریافت اسکناس اصلا بانکداری الکترونیکی محسوب نمی‌شود زیرا در بانکداری الکترونیکی پولی رد و بدل نمی‌شود و توسط اینترنت و یا دستگاه‌های الکترونیکی کار مبادلات و نقل و انتقال اسکناس صورت می‌گیرد.

مسئول خودپردازهای بانک مرکزی در مورد اینکه آیا ضرب‌الاجلی برای ارائه خدمات اینترنتی به بانکها ابلاغ شده است یا نه؟ بیان کرد: ضرب‌الاجلی برای اینکار تعیین نشده است زیرا مردم از همین بانک‌هایی که بانکداری اینترنتی ارائه کرده اند استقبالی به عمل نیاورده‌اند.

وی افزود: بانکداری الکترونیکی و اینترنتی به تدریج رو به گسترش است اما این مسائل نیاز به زمان دارد تا اعتماد مردم به آنها جلب شده و از این سیستم‌ها برای عملیات پولی و مالی خود استفاده کنند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: تا کنون خدمات الکترونیکی خوبی توسط بانک‌ها ارائه شده است و تا حد زیادی به کشورهای پیشرفته نزدیک شده‌ایم و اگر مردم از همین امکانات به خوبی استفاده کنند قطعا تقاضا برای دریافت اسکناس کاهش می‌یابد.

نیاز امروز کشور چاپ اسکناس‌های درشت‌تر است

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به اینکه این بانک سال گذشته پیشنهاد چاپ اسکناس ۱۰هزار تومانی را به دولت داده بود، گفت: نیاز امروز کشور با توجه به شرایط اقتصادی چاپ اسکناس درشت‌تر است.

محمد قدس‌الهی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: بخشی از انواع سکه‌های ضرب شده توسط بانک مرکزی از طریق بانک کارگشایی عرضه می‌شود، همچنین بخشی از آن از طریق فروش به سازمان‌های دولتی به بازار عرضه می‌شود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی افزود: عرضه بخشی از سکه‌ها با مراجعه صرافی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی و فروش آن در بازار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان توزیع اسکناس و مسکوک به طور مستمر و مسکوکات را ضرب می کند، تصریح کرد: این سکه در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که بانک مرکزی بخشی از آن را ذخیره و بخشی را از طریق منابع مذکور به بازار عرضه می‌کند.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی همچنین نظارت بر عملکرد و فعالیت صرافی‌ها و مراکزی که نسبت به خرید و فروش انواع سکه‌ها و مسکوک اقدام می کنند را بر عهده اداره نظارت بر صرافی‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی دانست.

وی یکی از نیازهای کشور را انتشار اسکناس درشت‌تر عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون شرایط اقتصادی کشور انتشار این‌گونه اسکناس‌ها را می طلبد و البته بانک مرکزی در سال گذشته پیشنهاد انتشار اسکناس ۱۰هزار تومانی را داده بود.

قدس‌الهی تصریح کرد: با انتشار اسکناس‌های درشت تر نیاز به استفاده از چک و ایران چک کاهش می‌یابد.