قفل اقتصاد جهان باز شد

جهش شاخص‌ها در بورس‌های جهانی

رکورد ۲۷ساله قیمت طلا شکسته شد

حرکت بازار نفت به سوی ۱۰۰دلار. رشد دیروز شاخص‌های بازار نیویورک در پنج سال گذشته بی‌سابقه بود

دلار کانادا به برابری یک با دلار آمریکا می‌رسد

رکورد ۲۷ساله قیمت طلا شکست

مسعود رضا طاهری

کاهش ۵/۰درصدی نرخ بهره پایه توسط فدرال رزرو قیمت طلا را به بالاترین حد تاریخی خود طی ۲۷ سال گذشته رساند.

کاهش ۵/۰درصدی نرخ بهره در اجلاس ۱۸سپتامبر بانک مرکزی آمریکا موجب افزایش شدید تقاضای سرمایه‌گذاران برای فلزات گرانبها به ویژه طلا شد.

رسیدن نرخ بهره دلار آمریکا به سطح ۴/۷۵درصد و افت ۵/۰درصدی آن فراتر از انتظار کارشناسان بوده است. از این رو قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری پس از صعود به حد بی‌سابقه ۷۲۵دلار در ساعت ۱۱ به وقت تهران به ۶۰/۷۲۱دلار رسید. همچنین قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر رکورد سال گذشته (مه سال ۲۰۰۶) را شکست و به ۵/۷۳۵دلار نیز در بازار نیویورک دست یافت. صعود قیمت جهانی طلا طی ۲۷ سال گذشته یعنی از سال ۱۹۸۰ بی‌سابقه بوده است و به عبارتی نسبت به رکورد ماه مه سال ۲۰۰۶ تقریبا ۵دلار بالاتر است.

کاهش نرخ بهره دلار توسط بانک مرکزی آمریکا به انگیزه رونق بازارهای وام رهنی و بازارهای سهام و اوراق بهادار صورت گرفته است. در پی این اقدام ارزش دلار در مقابل سبدی از ارزهای عمده رو به کاهش نهاد.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا با ۰۱۱/۰ واحد رشد به نرخ ۳۹۷۱/۱ دلار رسید.

پوند انگلیس نیز با ۰۱۰/۰ واحد افزایش در مقابل دلار آمریکا به نرخ ۰۰۶۱/۲ رسید.

نرخ برابری آمریکا در مقابل ین ژاپن از حد ۹۶/۱۱۴ با ۸۲/۰ واحد صعود به نرخ ۷۸/۱۱۵ رسید که حکایت از کاهش ارزش آن در مقابل پول ژاپن دارد.

بازار داخلی

به‌رغم رشد شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی قیمت انواع سکه بهار آزادی و مثقال طلای ۱۷ عیار افزایش چندانی را تجربه نکرده‌اند کاهش تقاضا در اواخر شهریور و همزمانی با ماه مبارک رمضان دلیل عنوان شده آن از سوی فروشندگان است.

روز گذشته انواع سکه بهار آزادی تنها بین ۵۰۰-۷۰۰ تومان رشد قیمت داشته و هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز با ۳۰۰تومان رشد قیمت به حد ۶۹۵۰۰تومان رسید.

در بازار ارزهای داخلی با سقوط ارزش دلار به حد یک رکورد ۱۵ساله قیمت سایر ارزهای عمده با رشد بیشتری نسبت به دلار همراه بود.

قیمت هر یورو در بازار ارز داخل با ۸تومان افزایش به نرخ ۱۹۰۵تومان فروخته شد.

پوند انگلیس نیز با ۵تومان رشد قیمت سطح ۱۸۸۵ تومان را ثبت کرد و هر دلار کانادا با ۱۵تومان رشد رکورد بی‌سابقه‌ای از خود به جای گذاشت و به نرخ فروش ۹۳۵ تومان دست یافت که تقریبا ۲تومان ارزان‌تر از قیمت هر دلار آمریکا در بازار است.

نرخ برابری دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا روز گذشته به رکورد ۹۸۶۰/۰ دست یافت.

دلار کانادا یکی از اصلی‌ترین ارزهای عمده دنیا است که در مقابل رشد بهای کالاها (Commodities) به سرعت رو به فزونی می‌گذارد. البته نرخ برابری دلار کانادا پس از جلسه فدرال رزرو به حد ۹۸۶۴/۰ در مقابل دلار آمریکا نیز رسیده بود که از سال ۱۹۷۷ (۳۰سال گذشته) بالاترین رکورد تقویت خود را به دست آورده است. دلار کانادا که در سال‌جاری ۹/۱۳درصد رشد را تجربه کرده است. به اعتقاد برخی از تحلیلگران به برابری یک به یک نیز در مقابل دلار آمریکا خواهد رسید. دلار کانادا همواره همراستا با قیمت نفت رشد خود را پی می‌گیرد. کانادا یکی از عمده صادرکنندان نفت در جهان است. رشد قیمت نفت شمال آمریکا فراتر از ۸۲دلار افزایش نرخ دلار کانادا را نیز سبب شده است.