یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های وام‌دهنده در انگلستان با مشکلات جدی در بازار مالی روبه‌رو شده است و در‌خواست کمک مالی اضطراری کرده است‌. به گزارش خبرنگار فارس در لندن‌، بانک نردرن راک Northern Rock یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های وام‌دهنده در انگلستان از بانک مرکزی انگلستان در خواست کمک مالی اضطراری کرده است‌.

به گفته کارشناسان اقتصادی‌، این تصمیم در پی مشورت‌هایی با وزارت خزانه‌داری و نهاد ویژه خدمات مالی انگلیس صورت گرفته است‌.

در شش‌ماه اول امسال بانک نردرن راک سود قبل از مالیاتی که کمتر از ۳۰۰میلیون پوند بود‌، به دست آورد که البته با میزان سال گذشته تفاوت چندانی نداشت‌.

این بانک در عوض در حد بسیار زیادی میزان سهمش را در بازار رهن و وام افزایش داده است به گونه‌ای که ۹/۱۸درصد از میزان وام دادن‌ها در انگلستان را به خود اختصاص داده است .

در نیمه دوم سال ۲۰۰۶‌، میزان وام دادن این بانک در حدود ۵/۱۴درصد گزارش شده بود .

از سوی دیگر‌، الستر دارلینگ، وزیر خزانه انگلیس با انتقاد از روند قرض گرفتن‌های غیر‌مسوولانه مردم این کشور‌، خواستار بازگشت مردم انگلستان به سوی ارزش‌های بانکی سنتی شد .

وزیر خزانه انگلیس همچنین از شمار زیاد تبلیغ‌های تلویزیونی برای وام‌گرفتن و قرض کردن ابراز نگرانی کرد و گفت چنین تبلیغ‌های تلویزیونی مردمی را که پیشتر در قرض فرو رفته‌اند‌، به وام‌گیری‌های بیشتر ترغیب می‌کنند‌.

الستر دارلینگ گفت: بر‌اساس هشدارهای کارشناسان اقتصادی‌، چنین برنامه‌ها و تبلیغ‌هایی خانواده‌ها را با خطر بدهی‌های فراوان روبه‌رو خواهند کرد‌.

وزیر خزانه انگلیس همچنین از بانک‌ها و نهاد‌های وام‌دهنده خواست تا وضعیت کنونی را مورد بررسی قرار دهند و به عواقبی که این وام دادن‌ها برای خانواده‌ها در بر دارند نیز توجه کنند‌.

بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده‌، میزان بدهی مصرف‌کنندگان در انگلستان بیش از یک‌تریلیون پوند است.