سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. کارت سبز

در بیمه شخص ثالث جبران خسارت احتمالی اتومبیل به اشخاص ثالث در خارج از محدوده جغرافیایی ایران در تعهد بیمه‌گر نیست. اگر بیمه‌گذار با اتومبیل سواری شخصی قصد سفر به کشورهای اروپایی و چند کشور غیراروپایی داشته باشد با تهیه یک بیمه‌نامه مستقل از یک شرکت بیمه در ایران چنین خساراتی بیمه خواهد شد.

این کشورها عبارتند از آلبانی، آلمان، آندورا، اتریش، اسپانیا، استونی، اسلواکی، اسلونی، انگلستان، ایتالیا، ایرلند، ایسلند، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، پرتغال، ترکیه، تونس، جمهوری چک، دانمارک، رومانی، سوئ، سوئیس، صربستان، فرانسه، فنلاند، کراواسی، لوکزامبورگ، لهستان، لیتوانی، مالت، مجارستان، مراکش، مقدونیه، مولداوی، نروژ، هلند و یونان.

این بیمه‌نامه به علت رنگ سبز آن کارت سبز نام دارد. بر این اساس کارت سبز بیمه‌نامه شخص ثالث برای جبران خسارت احتمالی اتومبیل به اشخاص ثالث در محدوده جغرافیایی کشورهای عضو سیستم کارت سبز است. دارنده اتومبیل، برای سفر به هر کشوری به غیر از کشورهای عضو سیستم کارت سبز، ناگزیر به تهیه بیمه شخص ثالث در داخل یا مرز ورودی همان کشور است.

کارشناس خسارت

اصطلاح مشابه: کارشناس ارزیاب خسارت، کارشناس بیمه

شرط بیمه‌نامه شخص ثالث و بیمه‌نامه بدنه در مورد بررسی خسارت اتومبیل این است که فرم اعلام خسارت تکمیل و مدارک لازم به کارشناس پذیرش ارائه شود.

سپس، با بازدید اتومبیل خسارت‌دیده، مقدار خسارت ارزیابی خواهد شد. این کار را کارشناس خسارت انجام می‌دهد.در جریان بازدید اتومبیل خسارت‌دیده، کارشناس خسارت دستمزد تعمیرات و یا تعداد، مقدار یا ارزش اقلام مشخصی را در قالب یک فرم چاپی درج می‌کند.دستمزد تعمیرات، لوازم فرسوده، کارشناس خسارت با ترکیب اقلام معین شده، مقدار خسارت را ارزیابی می‌کند. در صورت اعتراض بیمه‌گذار، زیان دیده یا ذی‌نفع بیمه‌نامه درباره خسارت ارزیابی شده، شرطی در بیمه‌نامه نحوه حل و فصل اختلاف طرفین را مشخص کرده است.

مقدار خسارت قابل پرداخت معمولا کمتر از مقدار خسارت ارزیابی شده است.

کارشناس محاسب

اصطلاح مشابه: کارشناس محاسبه خسارت، کارشناس فنی، کارشناس پرونده

در اداره خسارت بدنه، پس از بازدید اتومبیل خسارت دیده، مقدار خسارت کلی یا جزئی آن ارزیابی و گزارش می‌شود. سپس کارشناس دیگری با عنوان کارشناس محاسب مقدار خسارت قابل پرداخت را محاسبه می‌کند. او براساس شرایط بیمه‌نامه اتومبیل مورد نظر، مبلغ یا مبالغی را از خسارت ارزیابی شده کم می‌کند. فرانشیز، اقساط موعد رسیده. در مقابل هزینه احتمالی برای نجات و حمل اتومبیل خسارت دیده، به خسارت ارزیابی شده اضافه می‌شود.