سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. غرامت نقص عضو

در بیمه حوادث سرنشین و راننده اگر بیمه‌گذار یا هر یک از اشخاص بیمه شده به علت وقوع حادثه تحت پوشش دچار نقص عضو شود پرداخت مبلغی با عنوان غرامت نقص عضو به شخص مصدوم در تعهد بیمه‌گر است.

شرط بیمه‌نامه در مورد پرداخت غرامت نقص عضو این است که بیمه‌گذار یا شخص مصدوم، ضمن این که تکمیل فرم اعلام خسارت مدارکی مانند گواهی پزشک معالج و پزشک معتمد بیمه‌گر درباره میزان نقص عضو را ارائه کند.

نقص عضو یا از کارافتادگی شخص بیمه شده ممکن است به شکل نقص عضو یا از کارافتادگی دایم و کامل باشد یا نقص عضو دایم جزیی. حادثه باید طوری باشد که به گواهی پزشک معتمد بیمه‌گر نقص عضو دایمی در بدن بیمه شده ایجاد کند و حداقل تا یک سال این نقص عضو باقی بماند (شرطی در بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده). در صورت نقص عضو یکی از مدارک لازم برای بررسی خسارت عبارت است از گواهی پزشک معالج و پزشک معتمد بیمه‌گر در مورد میزان نقص عضو (شرطی در بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده).

کارشناس پذیرش

اصطلاح مشابه: مسوول پذیرش

با مراجعه بیمه‌گذار و یا شخص زیان‌دیده به اداره خسارت شخص ثالث یا اداره خسارت بدنه،‌ ابتدا مشخص می‌شود که طبق شرایط بیمه‌نامه، آیا جبران خسارت اعلام شده در تعهد بیمه‌گر است.

سپس، آنها باید علاوه بر تکمیل فرم اعلام خسارت، مدارکی را در اختیار این اداره قرار دهند. رسیدگی اولیه به خسارت اعلام شده و رویت یا اخذ و کنترل این مدارک را کارشناس پذیرش انجام می‌دهد. بیمه‌گذار موظف است به محض اطلاع از وقوع حادثه، جریان را بلافاصله و حداکثر ظرف پنج روز به بیمه‌گر اعلام کند و متعاقبا گزارش مقامات انتظامی و مدارک مربوط به علل و کیفیت وقوع حادثه،‌ تاریخ و محل وقوع حادثه و هرگونه ادعا و مطالبه غرامت از طرف اشخاص ثالث، نام و نشانی زیان‌دیده، نام و نشانی شهود احتمالی و هر نوع اسناد و مدارک و اطلاعاتی که درباره حادثه در اختیار دارد به بیمه‌گر ارائه کند... هرگاه در اثر تاخیر و یا اطلاع ندادن بیمه‌گذار یا عدم ارائه مدارک و اسناد درخواستی، زیانی متوجه بیمه‌گر شود بیمه‌گر حق مراجعه و مطالبه زیان مذکور را از بیمه‌گذار خواهد داشت (شرطی در بیمه‌نامه شخص ثالث).

بیمه‌گذار موظف است حداکثر ظرف پنج روز کاری از تاریخ اطلاع خود از وقوع حادثه به یکی از شعب پرداخت خسارت بیمه‌گر مراجعه کند و با تکمیل فرم اعلام خسارت، وقوع حادثه را اعلام کند یا مراتب را ظرف مدت مذکور از طریق پست سفارشی به اطلاع بیمه‌گر برساند.

همچنین موظف است مدارک معتبر و سایر اطلاعاتی را که راجع به حادثه و تعیین میزان خسارت از او خواسته می‌شود در اختیار بیمه‌گر قرار دهد. در صورتی که بیمه‌گذار هر یک از تعهدات فوق را انجام ندهد بیمه‌گر می‌تواند ادعای خسارت را رد کند مگر آنکه بیمه‌گذار ثابت کند که به دلیل امور غیرقابل اجتناب از عهده انجام آنها برنیامده است (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

رسیدگی و پرداخت هرگونه غرامت تحت پوشش مشروط به اعلام بیمه‌گذار یا ذی‌نفع قانونی و ارائه مدارک و اسناد لازم است (شرطی در بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده).