واحد اطلاعات اکونومیست پیش‌بینی کرد، دولت ایران در راستای کمک به فعالیت‌های تولیدی نرخ سود بانکی را در سال آینده به ۵/۱۱‌درصد کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس واحد اطلاعات اکونومیست طی گزارشی به بررسی میزان نرخ سود بانکی در ایران پرداخته است. در این گزارش به وجود شکاف زیاد میان نرخ رسمی‌سود بانکی و نرخ واقعی سود بانکی اشاره شده است. در حالی که نرخ رسمی‌سود بانکی در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۱۴‌درصد بود نرخ واقعی سود بانکی در این سال ۷۹/۱‌درصد برآورد شده است.

نرخ رسمی‌سود بانکی در سال‌جاری با کاهش دو‌درصدی به ۱۲‌درصد رسید و به تبع آن نرخ واقعی سود بانکی نیز به منفی ۲۷/۴‌درصد رسید.

براساس پیش‌بینی واحد اطلاعات اکونومیست دولت ایران در راستای کمک به توسعه فعالیت‌های تولیدی در این کشور نرخ سود بانکی در سال‌های آینده را همچنان کاهش خواهد داد.به پیش بینی این واحد دولت احمدی نژاد در سال آینده نرخ سود بانکی را به ۵/۱۱‌درصد و در سال ۲۰۰۹ به ۱۱‌درصد کاهش می‌دهد. نرخ واقعی سود بانکی نیز در این سال‌ها به ترتیب به منفی ۴۶/۳‌درصد و منفی ۴۸/۳‌درصد خواهد رسید.

اکونومیست در ادامه به بررسی نرخ سود سپرده‌گذاری پرداخته است. براساس این گزارش نرخ رسمی‌سود سپرده گذاری در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۱۱‌درصد بوده است که در سال‌جاری نیز این رقم به رغم کاهش نرخ سود بانکی در سطح ۱۱‌درصد باقی مانده است.

نرخ واقعی سود سپرده گذاری در سال ۲۰۰۶ نیز بالغ بر منفی ۸۹/۰درصد بوده است که این رقم در سال جاری به منفی ۱۳/۵‌درصد رسیده است. این بدان معنی است که بازدهی سپرده‌گذاری در بانک‌ها در سال ۲۰۰۷ به یک پنجم سال قبل کاهش یافته است.

به پیش‌بینی اکونومیست نرخ واقعی سود سپرده‌گذاری در سال بعد به منفی ۹/۳‌درصد و در سال ۲۰۰۹ به ۴۸/۳‌درصد می‌رسد.