به گفته یک مقام بانک مرکزی، امکان انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر به صورت الکترونیکی فراهم شده است و به این ترتیب برای این انتقال به چک رمزدار و یا ایران چک نیازی نیست. توسط سامانه ساتنا:

امکان انتقال بیش از ۵۰ میلیون تومان فراهم شد

امکان انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر به صورت الکترونیکی فراهم شده است و به این ترتیب برای این انتقال به چک رمزدار و یا ایران چک نیازی نیست.

به گزارش ایسنا، مهران شریفی، مدیر اداره پرداخت بانک مرکزی، در یک نشست خبری اظهار کرد: در این روش با استفاده از کارت‌های الکترونیکی، وجه مورد نظر از یک حساب به حساب دیگری منتقل می‌شود، این سرویس در حال حاضر در بانک‌های ملی، صادرات، کشاورزی، ملت، پارسیان، اقتصاد نوین و کارآفرین عملیاتی شده است و در شبانه‌روز تا سقف یک‌میلیون تومان از این طریق منتقل می‌شود.

وی با اشاره به آغاز این سرویس از اواسط سال ۸۵ گفت: این امکان مورد استقبال مردم قرار گرفته به گونه‌ای که در تیرماه بیش از ۱۲۰‌هزار تراکنش در این سیستم صورت گرفته است.

شریفی در مورد ویژگی‌های این سیستم گفت: این نحوه از انتقال ضریب امنیتی بالایی دارد و پیش از آن‌که پول منتقل شود، دستگاه نام و مشخصات گیرنده را نشان می‌دهد و به حساب شخص گیرنده اضافه می‌شود، برای مبالغ بیش از یک‌میلیون تومان باید از کارت‌خوان‌های داخل شعب استفاده کرد و به این ترتیب می‌توان تا سقف پنج‌میلیون تومان درطول شبانه‌روز از یک کارت به کارت دیگر جابه‌جا کرد.

شریفی از فعال بودن این سیستم در بانک‌های صنعت و معدن، ملی، کشاورزی، ملت و پارسیان خبر داد و گفت: سایر بانک‌ها هم تا پایان سال به این سیستم مجهز خواهند شد.

مدیر اداره پرداخت بانک مرکزی گفت: هدف اصلی از توسعه و گسترش بانکداری الکترونیکی در وهله نخست ارائه سرویس‌های بانکی به مردم به صورت الکترونیکی و بدون حضور فیزیکی در داخل شعب بانک‌ها است و در گام بعدی قصد داریم تقاضای اسکناس و ایران چک را کاهش دهیم.

وی افزود: به این منظور تلاش شده تا مبادلات بانک‌ها با بانک مرکزی و خدمت‌رسانی بانک‌ها به مشتریان به سمت الکترونیک شدن پیش رود و این حرکت به طور قطع به تامین زیرساخت‌های فراوانی نیاز دارد که ایجاد مرکز شتاب یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها است، همچنین‌ شبکه شتاب در حال حاضر یک سیستم یکپارچه و به هم پیوسته در سراسر کشور است که ۱۷ بانک عضو آن هستند.

او گفت: سیاست بانک مرکزی در چند سال گذشته افزایش تعداد پایانه‌های استفاده از کارت‌های الکترونیک در فروشگاه‌ها بوده تا بدین ترتیب تقاضا برای اسکناس کاهش یابد و خوشبختانه در سه سال گذشته شاهد روند صعودی استفاده از این امکانات بوده‌ایم، به گونه‌ای که تا پایان تیرماه امسال بیش از ۲۴۴‌هزار پایانه فروشگاهی در کل کشور دایر شده است.

شریفی با اشاره به دیگر امکان ارائه شده از سوی بانک مرکزی گفت: برای انتقال منابع و مبالغ کلان نیز «سامانه تسویه ناخالص آنی» که به اختصار «ساتنا» نامیده می‌شود، طراحی شده است، این سامانه سال گذشته در سه مرحله به بهره‌برداری رسید و مرحله چهارم آن هم تا پایان شهریورماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. وی اضافه کرد: در مرحله نخست که آذرماه ۸۵ عملیاتی شد، تسویه روزمره مرکز شتاب در ساتنا میسر شد و در حال حاضر تمام ۱۷ بانک کشور عضو این سیستم هستند و مرحله دوم که در اواخر دی ماه سال گذشته عملیاتی شد اتاق پایاپای تهران به صورت روزانه تسویه شد و در پی اجراشدن مرحله سوم در خردادماه امسال، انتقال پول بین بانک‌ها ممکن شد.

شریفی در مورد مرحله چهارم عملیاتی شدن این سامانه گفت: در این مرحله که تا پایان ماه جاری به بهره‌برداری ‌می‌رسد ارائه خدمات عمومی به مشتریان فراهم می‌شود و در حال حاضر بانک مرکزی انتقال وجوه بالای ۵۰‌میلیون تومان را توسط سامانه ساتنا فراهم کرده است.

مدیر اداره نظام پرداخت‌های بانک مرکزی افزود: با وجود ارائه تمامی این خدمات مساله اطلاع‌رسانی به افکار عمومی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که تا جامعه از فوائد استفاده از این امکانات مطلع نباشد، استفاده از آن‌ها فراگیر نخواهد شد و طبیعتا نتایج مورد نظر نیز حاصل نمی‌شود، بنابر آمارهای موجود تا پایان تیرماه حدود ۸۴۴۰ خودپرداز در کل کشور در بیش از ۲۴۴‌هزار کارت‌خوان فروشگاهی، ۲۷‌میلیون کارت بانکی در سراسر کشور وجود دارد.

شریفی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اتصال شبکه شتاب به کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر شبکه شتاب ایران به شبکه بانکی دو کشور بحرین و قطر متصل است و دارندگان کارت‌های ایرانی می‌توانند توسط دستگاه‌های خودپرداز در کشورهای بحرین و قطر از حساب‌های خود در داخل ایران پول برداشت کنند، بنا بر آمارهای موجود تا پایان تیرماه بیش از ۸۰۰ تراکنش در این حوزه انجام شده است.

مدیر اداره نظام پرداخت‌های بانک مرکزی همچنین از تصمیم دیگر این بانک مبنی بر امکان دریافت مبلغ کمتر از پنج‌هزار تومان از دستگاه‌های خودپراز همان بانک خبر داد و گفت: از ابتدای مهرماه امسال مبالغ کمتر از پنج‌هزار تومان را فقط از دستگاه خودپرداز همان بانکی که کارت متعلق به آن است می‌توان برداشت کرد و سایر دستگاه‌های عضو شتاب این مبلغ را پرداخت نمی‌کنند و متقاضیان باید این مبالغ را از بانک صادرکننده کارت دریافت کنند.

شریفی در پاسخ به پرسش ایسنا که از راه‌اندازی سوئیچ دوم شبکه شتاب پرسیده بود گفت: راه‌اندازی سوئیچ دوم شتاب به طور کلی شایعه است و هیچ گاه نیز مطرح نبوده است.

وی افزود: در شرایطی که بانک مرکزی در مرحله تشویق مردم برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک قرار دارد، کیفیت این خدمات از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که در صورت برخوردار نبودن خدمات بانکداری الکترونیک از کیفیت لازم، استقبالی از آن نمی‌شود ولی بانک مرکزی در این زمینه تنها نقشی نظارتی دارد و می‌تواند با تهیه گزارش عملکرد بانک‌ها، برروند اجرایی شدن بانکداری الکترونیک نظارت داشته باشد.

شریفی گفت: در همین راستا از ابتدای تیرماه امسال هر ۱۵ روز یک‌بار کیفیت تراکنش‌های بانکی را در شبکه شتاب بررسی می‌کند و تعداد تراکنش‌های ناموفق را محاسبه و به هیات‌مدیره هر بانک گزارش می‌دهد و در مرحله بعدی که با اتمام تدوین نرم‌افزار آن اجرایی می‌شود تعداد دفعات قطع شدن ارتباط دستگاه‌های خودپرداز از شبکه شتاب را محاسبه می‌کنیم و با ارائه گزارش این عملکرد، سعی در اصلاح این سیستم داریم.