بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور دسترسی آسان و سریع پژوهشگران و محققان به آمارهای اقتصادی، برای اولین بار در کشور، بانک جامع اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی را طراحی و به منظور استفاده عموم کاربران اینترنتی در اختیار قرار داده است. به گزارش ایسنا، ویرایش نخست بانک اطلاعات مذکور، در برگیرنده بیش از هزار متغیر مهم اقتصادی با تواتر سالانه و بازه زمانی سال ۱۳۳۸ به بعد است که به تفکیک در سرفصل‌های حساب‌های ملی، متغیرهای پولی و اعتباری، وضعیت مالی دولت، بورس اوراق بهادار، شاخص‌های قیمتی، بخش خارجی، انرژی، صنعت و معدن، ساختمان و مسکن، حمل‌ونقل، کشاورزی و امور اجتماعی در دو محیط Excel وHTML و به زبان‌های فارسی و انگلیسی آماده بهره‌برداری است.

امکان انتخاب همزمان یکصد متغیر مختلف و نمایش آن در محیط‌های Excel وHTML به عنوان مزایای این بانک اطلاعاتی عنوان شده است، به طوری که کاربر پس از بارگیری اطلاعات انتخاب شده در محیط اکسل قادرخواهد بود تا از تمامی قابلیت‌های این نرم‌افزار اعم از رسم نمودار، اعمال فرمول و انجام محاسبات مختلف آماری بهره گرفته و فایل موردنظر را با نام و فرمت دلخواه بر رایانه شخصی ذخیره کند.

همچنین در سیستم امکان مشاهده فهرست الفبایی و جست‌وجوی سری زمانی موردنظر فراهم شده است.

از مختصات دیگر این پایگاه ارائه تعاریف و توضیحات ضروری (فراداده) درباره یکایک متغیرهای اقتصادی موجود در بانک اطلاعات و کاربری کاملا آسان آن است.

در این پایگاه در معرفی متغیر به کاربر تلاش شده است تواتر، سال شروع، منبع آمار، تعریف متغیر، انتخاب شیوه و هرگونه توضیح لازم درخصوص متغیر موردنظر به هنگام استفاده در اختیار کاربر قرار گیرد.

این بانک اطلاعات در دهم شهریور ماه مقارن با روز بانکداری اسلامی، فعالیت رسمی خود را از طریق نمایش در صفحه اول پایگاه اینترنتی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir آغاز می‌کند.