سپرده‌گذاری سکه یک حساب قرض‌الحسنه است نه بانک طلا

حساب قرض‌الحسنه مسکوکات طلا در بانک رفاه ایجاد شده است، این حساب از نوع قرض‌الحسنه بوده و دادوستد آن به صورت غیر پولی است و آنچه در آن دادوستد می‌شود، مسکوکات طلا خواهد بود.

پیمان نوری، مدیرعامل بانک رفاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران با تاکید بر اینکه آنچه اتفاق افتاده گشایش یک حساب است نه بانک و یا شعبه خاص از فعالیت ۴۴ شعبه در فاز اول طرح حساب قرض‌الحسنه مسکوکات طلا خبر داد. وی در پاسخ به این سوال که آیا این حساب در کلیه شعب قابل افتتاح است؟ متذکر شد: اجرای یک طرح بزرگ، نیازمند طی کردن چند مرحله است. در ابتدا باید کار کارشناسی قابل قبول و قابل استنادی روی آن انجام شود. به این ترتیب طی هشت ماه گذشته در حوزه‌های اقتصاد خرد و کلان در مورد ایجاد این حساب کار کارشناسی صورت گرفته است.

به گفته او در فاز اول ۴۴ شعبه بانک رفاه در کلان شهرها و در زمان ایجاد این حساب فعالیت خود را آغاز کردند که با حمایت‌های رییس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کار و امور اجتماعی و رییس کل بانک مرکزی این حساب ایجاد شد. نوری با اشاره به تجربیات چند روز گذشته این حساب خاطرنشان کرد: این تجربیات کمک خواهد کرد تا شبکه شعب مربوطه به سرعت توسعه یابد. در این میان یکی از مسائل بسیار مهمی که مطرح است، شناسایی و تایید اصالت مسکوکات طلایی است که از سوی مشتریان به بانک سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه تشخیص مسکوکات طلا، عیار آنها و دقت در این مساله کار بسیار فنی و کارشناسی است،‌ تصریح کرد: در چند روز گذشته مشتریانی وجود داشته‌اند که ۴۵۰ قطعه سکه را در یک حساب سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری کرده‌اند که مبلغ آن حدود ۵۰۰ میلیون ریال خواهد شد.

درآینده شعب فعال برای افتتاح این حساب به ۳۰۰ شعبه می‌رسد

او توسعه این خدمت را وابسته به آموزش‌های لازم و توانمندی‌های فردی برای شناسایی انواع مسکوکات طلا دانست و افزود: حداکثر ظرف دو ماه آینده تعداد شعبی که این سرویس را به صورت کامل در کشور ارائه خواهند داد به ۲۰۰ تا ۳۰۰ شعبه افزایش خواهند یافت. اگر توضیحات اجرایی این مساله، ضرورت لزوم همکاری تمام شعب را به اثبات برساند، در فازهای بعدی این اتفاق رخ خواهد داد.

مدیرعامل بانک رفاه ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که حجمی که پیش‌بینی می‌شود در قالب حساب قرض‌الحسنه مسکوکات طلا جمع‌آوری خواهد شد به وسیله ۲۰۰ تا ۳۰۰ شعبه فعال انجام شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا انواع مسکوکات طلا در این حساب پذیرفته خواهد شد؟ گفت: در این مرحله مسکوکاتی مورد قبول و سپرده‌گیری بانک قرار خواهد گرفت که ضرب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد. بنابراین مسکوکات طلای استاندارد کشور مدنظراست. بدین ترتیب هنگامی‌ که سکه‌ای ضرب بانک مرکزی است، عیار و استاندارد آن مشخص است. به گفته او در این مرحله، مسکوکات تمام، نیم و ربع بهارآزادی و تمثال حضرت امام خمینی (ره)، برای سپرده‌گذاری در حساب قرض‌الحسنه مسکوکات طلا پذیرفته خواهد شد.

نوری در پاسخ به این سوال که تسهیلات در قالب این حساب به چه صورت پرداخت خواهد شد؟ توضیح داد: در این حساب، مبادله پولی صورت نمی‌گیرد. به طوری که قرض دهنده، مسکوک طلا قرض می‌دهد و زمانی که قصد دارد، قرض گرفته شده را پس دهد، مجددا بدهی خود را به‌صورت مسکوکات ادا می‌کند.

به گفته او مشتری مختار است مسکوکات را به صورت مستقیم نیز استفاده کند. بدین ترتیب ممکن است سکه‌ای را از فردی قرض گرفته باشد، دراین حالت از بانک سکه‌ای دریافت و به وی اعطا می‌کند و در زمان مشخص دین خود را به بانک ادا می‌کند.

مهلت سه ماه قابل تمدید بازپرداخت این نوع تسهیلات

مدیرعامل بانک رفاه در پاسخ به این سوال که نحوه بازپرداخت اقساط تسهیلات در قالب حساب قرض‌الحسنه مسکوکات طلا به چه صورت خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: طبیعتا اقساطی وجود ندارد.‌ به این معنی که فرد از روز ابتدا تا سه ماه فرصت دارد تا ادای دین کند. این سه ماه تا حداکثر چهار دوره یعنی ۱۲ ماه قابل تمدید است. بدین ترتیب سقف زمانی بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مسکوکات طلا در شرایط فعلی، حداکثر یک سال است و این دوره هر زمان که فرد تمایل داشته باشد می‌تواند سکه اخذ شده را باز پرداخت کند.

به گفته او زمان تمدید بازپرداخت مسکوکات طلا از سوی بانک تعیین می‌شود و قبل از انجام این کار حجم اولیه مسکوکات طلا به هزینه بانک از بانک مرکزی به عنوان ذخیره خریداری شده است. به این ترتیب همیشه حجم ذخیره از مسکوکات طلای سپرده شده بیشتر است.

افزایش سقف مسکوکات طلا در انتظار تصویب شورای پول واعتبار

وی اضافه کرد: مصوبه افزایش سقف تسهیلات اعطایی در قالب حساب قرض‌الحسنه مسکوکات طلا از سه سکه به بیش از آن باید از سوی شورای پول‌ و اعتبار به تصویب برسد، درعین حال روند آن در حال انجام است و در حال حاضر نیز مهلت‌های سه ماه قابل تمدید سررسید تسهیلات تعیین شده است.

تضمین‌های این تسهیلات مشابه سایر تسهیلات قرض‌الحسنه است

وی در پاسخ به این سوال که تضمین‌های دریافت این تسهیلات قرض‌الحسنه مسکوکات طلا چه میزان است؟ گفت: در حال حاضر ضمانت‌هایی که برای اعطای این تسهیلات باید ارائه شود، همان تضمین‌هایی است که برای قرض‌الحسنه های معمولی نظام بانکی اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل بانک رفاه خاطر نشان کرد: بانک به دنبال تسهیل روش پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه است به این ترتیب قصد است زمان انتظار تا حد ممکن کاهش یابد.

به گفته او دریافت این تسهیلات مستلزم معرفی دو ضامن معتبر (کارمند دولت) است. وی در پاسخ به این سوال که آیا قرض‌گیرندگان مسکوکات طلا باید از قبل در بانک دارای حسابی باشند؟ گفت: ‌خیر! مشتریان زمانی که قصد دریافت این تسهیلات دارند، در همان زمان یک حساب قرض‌الحسنه با مبلغ ۱۰هزار تومان افتتاح خواهند کرد.

نوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بابت دریافت این مسکوکات طلا، ذخیره قانونی ۱۷درصدی نزد بانک مرکزی نگهداری خواهد شد؟ توضیح داد: در حال حاضر خیر.

به گفته او بانک‌های دیگر نیز باید این نوع حساب رادر مجموعه حساب‌های خود قرار دهند.

مدیرعامل بانک رفاه در پاسخ به این سوال که سوق یافتن ماهیت تسهیلات قرض‌الحسنه به سمت مسکوکات طلا چه مزیت‌هایی را برای سیستم بانکی در بر خواهد داشت؟ گفت: در این میان بحث بهره‌مندی بانک مطرح نیست. کارمزد عملیات به میزان چهاردرصد از قرض گیرنده مسکوکات طلا اخذ خواهد شد.

دستگاه‌های اجرایی از افتتاح این حساب منع نشده‌اند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دستگاه‌های دولتی نیز قادرند سکه‌های خود را نزد بانک سپرده‌گذاری کنند؟ توضیح داد: اگر سازمان‌ها با هدفی غیر از کسب سود، سپرده‌ای را نزد بانک افتتاح کنند، ایراد قانونی ندارد. یک دستگاه اجرایی از افتتاح حسابی همچون قرض‌الحسنه منع نشده است. بلکه عمل منع شده بکارگیری منابع دولتی در جهت کسب سود است که خلاف قانون است، همانند افتتاح حساب کوتاه یا بلند مدت سرمایه‌گذاری از محل بودجه عمومی یا سایر سرفصل‌های مشابه، در این حالت از بانک مرکزی و خزانه‌داری کل کشور استعلام‌های لازم انجام می‌شود.

کلیه مسکوکات طلا پلمپ خواهند شد

به گفته او در مجموعه بانک در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ نفر کارشناس در دوره‌های آموزشی فشرده شناسایی مسکوکات طلا آماده شده‌اند و نیز تشخیص اصالت این مسکوکات از سوی این کارشناسان انجام می‌شود. اگر این مسکوکات پلمپ باشد مجددا باز خواهد شد و بعد از تشخیص اولیه مجددا نزد مشتری و با اثر انگشت وی، پلمپ خواهد شد. دراین حالت کاملا مشخص خواهد شد که کدام سکه را کدام مشتری دریافت و پرداخت کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دریافت طلای ساخته شده وجود دارد؟ گفت: شاید بتوان در آینده راجع به این موضوع فکر کرد، اما کار کارشناسی روی اصالت مصنوعات فلزی طلا کار سختی است و تشخیص میزان دستمزد کار انجام شده بر روی طلا ساخته شده دشوار است. اما به نظر می‌رسد اگر طرح مسکوکات طلا به درستی اجرا شود در مراحل بعدی نیاز به طلای ساخته شده ضرورتی نداشته باشد.