دستورالعمل 8 ماده‌ای عملیات بانکی در مناطق آزاد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل ۸ ماده‌ای درباره نحوه فعالیت اعتباری بانک‌های داخلی و خارجی در مناطق آزاد را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی تصمیمات متخذه کمیته سیاستگزاری و نظارت بر بانک‌های مناطق آزاد در خصوص فعالیت‌های اعتباری ( اعم از ریالی و ارزی) را به بانک‌های داخلی و خارجی فعال در این مناطق ابلاغ کرد.

بر اساس ماده یک این ابلاغیه، واحدهای بانکی (موضوع ماده یک دستورالعمل اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران) فقط مجاز به اعطای تسهیلات در مناطق از محل منابع جمع‌آوری شده در مناطق آزاد هستند.

در ماده ۲ این دستورالعمل درباره نرخ سود تسهیلات در عقود مبادله‌ای (فروش اقساطی، سلف، جعاله و خرید دین) نیز حداقل سود احتمالی تسهیلات در سایر عقود، آمده است که این نرخ‌ها راسا توسط مسوولان مربوطه تعیین خواهد شد.

بر اساس ماده دیگر این دستورالعمل، سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های مدت‌دار راسا توسط واحدهای بانکی تعیین و به طور قطعی تسویه خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: واحدهای بانکی مستقر در مناطق آزاد نمی‌توانند واحدهای بانکی در سایر نقاط کشور را به عنوان کارگزار یا نماینده خود جهت جمع‌آوری منابع تعیین کنند و واحدهای بانکی سایر نقاط کشور نیز مجاز نیستند به نمایندگی از طرف واحدهای بانکی مستقر در مناطق آزاد نسبت به جمع‌آوری منابع اقدام کنند.

بر اساس ماده ۵ دستورالعمل کمیته سیاست‌‌‌‌گزاری و نظارت بر بانک‌های مناطق آزاد، انتقال منابع بین واحدهای بانکی مستقر در مناطق آزاد مجاز است و واحدهای مذکور مجاز نیستند منابع جمع‌آوری شده در مناطق آزاد را در خارج از مناطق در سایر نقاط کشور به مصرف برساند.

واحدهای بانکی می‌توانند در صورت وجود منابعی مازاد بر نیاز مناطق آزاد، این منابع را به ادارات مرکزی خود منتقل کنند. منابع مازادی که از شعب موجود هر بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در هر منطقه آزاد به اداره مرکزی بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی مربوطه منتقل گردد، باید تابع قرارداد و توافق مشخص بین شعبه مربوطه و بانک یا موسسه اعتباری باشد تا شناسایی هزینه و درآمدهای مربوط به صورت شفاف امکان‌پذیر شود، در این صورت برگشت این منابع از مفاد این ماده مستثنی خواهد بود.

در خصوص پرداخت تسهیلات تکلیفی، خرید، احداث و تعمیر مسکن انفرادی به اشخاص حقیقی بومی مناطق آزاد نیز ماده ۶ دستورالعمل فوق، مقرر داشته که شعب بانک‌های مستقر در مناطق مذکور می‌توانند به عنوان بانک مادر و با استفاده از منابع متعلق به بانک مادر اقدام نمایند. نرخ سود این قبیل تسهیلات و سایر شرایط آن باید همانند موارد مشابه در سایر نقاط کشور باشد. مجموع مانده تسهیلات و تعهدات مربوط به هر ذینفع واحد نزد کلیه واحدهای هر واحد بانکی تابع حدود مقرر در آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان است.

در آخرین ماده دستورالعمل فوق نیز آمده است: سرپرستی شعب، مدیریت بانک‌ها و موسسات اعتباری و شعب مستقل بانک‌ها و موسسات اعتباری مستقر در مناطق آزاد باید آمار سپرده‌های جمع‌آوری شده در مناطق آزاد را در پایان هر ماه و برای هر شعبه به طور جداگانه و به تفکیک هر یک از مناطق و به تفکیک انواع سپرده‌ها و نرخ سود منظور شده و همچنین آمار مصارف را بر اساس نوع عقود و نرخ سود دریافتی به اداره اطلاعاتی بانکی بانک مرکزی ارسال کنند.