افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای عمده

گروه بازار‌پول- ارزش دلار در مقابل سبدی از ارزهای عمده به ویژه یورو به بالاترین حد خود طی یک ماه گذشته رسید.

بنابر این گزارش روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار با کاهش ۰۰۸۷/۰واحد به رقم ۳۴۹۲/۱رسید.

پوند انگلیس نیز در مقابل دلار آمریکا ۰۱۱۷/۰واحد ضعیف شد و نرخ برابری آن که از هفتم تیر ماه (۲۸ژوئن) از رقم ۲فراتر رفته بود روز گذشته به سطح ۹۸۸۵/۱کاهش یافت. ایجاد بحران در بازارهای اعتباری آمریکا مردم را به سوی اوراق قرضه دولتی سوق داده و همزمان ارزش دلار آمریکا رو به فزونی گذارده است.

در بازارهای ارز جهانی سرمایه‌گذاران ارزهای پر بازده خود را در عوض دریافت ین ژاپن به فروش می‌رسانند از این رو ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا رو به افزایش نهاد و به بالاترین حد برابری خود طی ۵/۴ماه گذشته رسید. در معاملات روز گذشته هر دلار آمریکا توانست با ۹۸/۱۱۶ین ژاپن برابری کند.

رشد ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده، تداوم کاهش ارزش طلا را در برداشته است، بر این اساس روز گذشته نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت ۱۴ به وقت تهران به حد ۴۰/۶۶۴دلار رسید که نسبت به روز قبل (سه‌شنبه) ۷/۲دلار و نسبت به آغاز هفته تقریبا ۶دلار کاهش نشان می‌دهد.

در بازار داخلی ارز و سکه و طلا هر یورو با ۱۰تومان کاهش قیمت مواجه شد و به نرخ ۱۲۷۰تومان به فروش رفت. پوند انگلیس نیز ۱۲تومان افت قیمت داشت در حالی که ارزش دلار آمریکا در سطح ۹۳۶تومان به مشتریان عرضه شد.

دلار کانادا و لیر ترکیه نیز به ترتیب با کاهش ۳تومانی و ۲۰تومانی دیگر نرخ‌های متغیر بازار بودند. درحالی که هر یکصد‌ین ژاپن ۲تومان گران‌تر شد. درعین حال در بازار سکه و طلا شاهد تغییرات چندانی نبوده‌ایم.